- fre 08 mar 2019, 17:27

65km/h in i ett stumt objekt fortfarande 65km/h, så långt är jag med, men om två objekt möts där båda har en hastighet på 65km/h så borde det någonstans i rörelsen vara en, iaf något högre hastighet?
Rörelseenergi i all ära men det borde ju ta stopp?
Länka gärna för jag är ganska trög
Fjonsson skrev:Jo nog menade jag så, är inte speciellt högt skolad i fysikens lagarJallemet skrev:Tänkvärt, att om jag ligger i 170-180km/h och möter någon i 90-100 på en gammal hederlig väg utan vajer o.dyl och en av oss kommer på fel sida så blir sålunda kollisionshastigheten 260-280km/h. Hissnande.Naturligtvis är kollisioner i 180 (och även 90-100) en bra bit över vad bilarna är designade för. Men du kan inte lägga ihop bilarnas hastighet och jämföra med krocktest.
Ett krockprov i 65km/h mot stel barriär motsvarar en krock mellan två bilar som bägge håller 65km/h. Man kan alltså inte säga att det motsvarar ett krockprov i 130.
Men det kanske inte var det du menade.
Att köra 180 på väg utan mötesseparering är galet och det skulle jag aldrig göra. Jag kör en del på norrländsk landsväg utan räcke och är inte helt bekväm med det. Väljer mötesseparerat så ofta det går även om det blir en omväg.

65km/h in i ett stumt objekt fortfarande 65km/h, så långt är jag med, men om två objekt möts där båda har en hastighet på 65km/h så borde det någonstans i rörelsen vara en, iaf något högre hastighet?
Rörelseenergi i all ära men det borde ju ta stopp?
Länka gärna för jag är ganska trög