Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
Fjonsson skrev:
Jallemet skrev:Tänkvärt, att om jag ligger i 170-180km/h och möter någon i 90-100 på en gammal hederlig väg utan vajer o.dyl och en av oss kommer på fel sida så blir sålunda kollisionshastigheten 260-280km/h. Hissnande.
Naturligtvis är kollisioner i 180 (och även 90-100) en bra bit över vad bilarna är designade för. Men du kan inte lägga ihop bilarnas hastighet och jämföra med krocktest.
Ett krockprov i 65km/h mot stel barriär motsvarar en krock mellan två bilar som bägge håller 65km/h. Man kan alltså inte säga att det motsvarar ett krockprov i 130.
Men det kanske inte var det du menade.
Att köra 180 på väg utan mötesseparering är galet och det skulle jag aldrig göra. Jag kör en del på norrländsk landsväg utan räcke och är inte helt bekväm med det. Väljer mötesseparerat så ofta det går även om det blir en omväg.
Jo nog menade jag så, är inte speciellt högt skolad i fysikens lagar Bild

65km/h in i ett stumt objekt fortfarande 65km/h, så långt är jag med, men om två objekt möts där båda har en hastighet på 65km/h så borde det någonstans i rörelsen vara en, iaf något högre hastighet?
Rörelseenergi i all ära men det borde ju ta stopp?

Länka gärna för jag är ganska trög BildBild
Användarvisningsbild
av frasse4
Om jag kör in i ett stelt objekt i 2 km/h utsätts jag för samma kraft som om jag frontalkrockar med en bil som kör I 180 km/h när jag kör I 2 km/h. Det är fysikens lagar bara
Användarvisningsbild
av Jallemet
frasse4 skrev:Om jag kör in i ett stelt objekt i 2 km/h utsätts jag för samma kraft som om jag frontalkrockar med en bil som kör I 180 km/h när jag kör I 2 km/h. Det är fysikens lagar bara Bild
Törs inte prova, Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Väldigt många här som säger att det inte tar extra tid om man sänker farten...Eller att det är försumbart.

Kör du 3000 mil tjänsten tar det 333 timmar om du kör 90 och 428 timmar om du ligger i 70. Det tar alltså 95 timmar extra att sänka sin medelhastighet från 90 till 70.

95 timmar är 2,5 arbetsveckor.

Man skulle alltså behöva offra två och en halv vecka av sina 5 semesterveckor för att hinna med lika mycket på jobbet under ett år om man går ned till 70 från 90.

Halva min semester är inte en försumbar liten tid.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
frasse4 skrev:Om jag kör in i ett stelt objekt i 2 km/h utsätts jag för samma kraft som om jag frontalkrockar med en bil som kör I 180 km/h när jag kör I 2 km/h. Det är fysikens lagar bara
Nä, det är det inte alls. Din bil kommer att gå baklänges.
Användarvisningsbild
av snepo
Håller alltid hastigheten på 30 40 50 60 sträckor. På motorvägar blir det gärna 30+. Eller ännu mer på natten,om det är lite trafik
Användarvisningsbild
av SBergdahl
VolvoB20 skrev: fre 08 mar 2019, 18:59 Väldigt många här som säger att det inte tar extra tid om man sänker farten...Eller att det är försumbart.

Kör du 3000 mil tjänsten tar det 333 timmar om du kör 90 och 428 timmar om du ligger i 70. Det tar alltså 95 timmar extra att sänka sin medelhastighet från 90 till 70.

Man skulle alltså behöva offra två och en halv vecka av sina 5 semesterveckor för att hinna med lika mycket på jobbet under ett år om man går ned till 70 från 90.

Jag brukar jobba på arbetstid, inte på semestern..
Användarvisningsbild
av Fjonsson
frasse4 skrev: fre 08 mar 2019, 17:32 Om jag kör in i ett stelt objekt i 2 km/h utsätts jag för samma kraft som om jag frontalkrockar med en bil som kör I 180 km/h när jag kör I 2 km/h. Det är fysikens lagar bara Bild
Förutsatt att du sitter i en bil så kommer den andra bilen konsumera din deformationszon. Teoretiskt blir det som om två bilar frontalkrockar i 182/2=91.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jo det var menat ironiskt...
Förutsatt att fordonen har samma vikt är det i princip som du säger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SBergdahl skrev: fre 08 mar 2019, 19:42
VolvoB20 skrev: fre 08 mar 2019, 18:59 Väldigt många här som säger att det inte tar extra tid om man sänker farten...Eller att det är försumbart.

Jag brukar jobba på arbetstid, inte på semestern..
Så kan man också räkna. 90 -> 70 gör att företaget missar 4,75 % av årsarbetstiden för den som reser 3000 mil i tjänsten.

Antingen är det företaget som drabbas eller så är det fritiden som ryker för den anställde.

Det är ju sådana här beräkningar trafikverket gör hela tiden för att räkna fram om det är lönsamt att lägga miljarder på att bygga ut en väg för att minska restiden.

Sen räknar man ju så klart på miljö, olyckor osv också. Men några minuter per mil man kör blir många timmar på ett år.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]