Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kanske skulle du bli förvånad över hur många svenskreggade man ser därnere. Jag drar bara husvagn en väg. Utan vagnen går resan med en övernattning och dagsettap på 120mil. Hem blir det två övernattningar och högerfilen i lastbilsfart. I somras hade vi sällskap av en svensk model s som körde om oss första gången utanför Trieste. Sen blev vi omkörda ett tiotal gånger på vägen hem. Han kom med båten före oss.
2000kr service låter ungefär som jag hade på insignian. Vad kostar en vanlig nissan golfklass att serva? Jag tycker det känns som man har timdebiteringen intakt.

50% elbilar i försäljningsstatistiken 2023 och fortfarande hög efterfrågan på 5 år gamla som med 50% restvärde kostar som en fabriksny?
joel80 skrev: sön 03 feb 2019, 11:35 Jag är inte heller säker på att vi kommer ha närmre 100% elbilar, även om de säkert blir dominerande... Så kilometerskatten kan inte vara för hög så att andra dyrare alternativ blir helt utslagna. Och det är orimligt att man skulle beskatta elbilar på nått annat sätt än andra bilar.
Det har jag inte sett att någon har skrivit heller. Det jag har skrivit är att jag förutsätter att någon av de skatter som nu belastar traditionella drivmedel reduceras, så det närmar sig likvärdiga skatteuttag

Fjonsson skrev:Kanske skulle du bli förvånad över hur många svenskreggade man ser därnere. Jag drar bara husvagn en väg. Utan vagnen går resan med en övernattning och dagsettap på 120mil. Hem blir det två övernattningar och högerfilen i lastbilsfart. I somras hade vi sällskap av en svensk model s som körde om oss första gången utanför Trieste. Sen blev vi omkörda ett tiotal gånger på vägen hem. Han kom med båten före oss.
2000kr service låter ungefär som jag hade på insignian. Vad kostar en vanlig nissan golfklass att serva? Jag tycker det känns som man har timdebiteringen intakt.

50% elbilar i försäljningsstatistiken 2023 och fortfarande hög efterfrågan på 5 år gamla som med 50% restvärde kostar som en fabriksny?
50% elbilar tror jag vi kommer upp i 2025.. Laddbara går nog kanske över 50% kring 2023..

50% restvärde brukar vi ha efter ca 3 år på både vanliga bilar och elbilar.

De som köper elbil idag har 60000kr premie. I takt med att det blir vanligare kommer den att minska.

Premien motverkar ju helt klart risken för att de som köper elbil idag skulle få nån större förlust på restvärdet mot för kommande elbilar som bör bli billigare.

Väldigt intressant med VW och deras I.D-serie som de säger ska bli väldigt prisvärd.

Priserna på service ligger på 4500-5000kr enligt den här sidan. Även de flesta andra elbilar har billigare service än många motsvarande:
http://elbilsnytt.se/elbilar-mycket-bil ... att-serva/
Tänkte att eftersom du säger att värdet kommer stå sig bra på elbilarna kanske man kunde räkna med 50% efter 5år. Men du menar att dom kommer rasa som en vanlig bil då?
30-35% av nypriset kvar om 5 år då.? Så runt 135000 skulle en sån där Hyundai som det skrevs om här tidigare kosta?

Hur stor marknadsandel tror du dagens elbilar skulle ha om tillgången var obegränsad?
Jag har sagt att elbilar inte sjunker mer än avgasbilar. Inte att de har något unik jättelåg värdeminskning. 50% kvar efter tre år är rimligt att räkna på. I allafall om man som mig kör nära 3k mil per år. Fast det blir lite mindre värdetapp p.g.a bonusen. Leasingbolagen räknar restvärde på köpesumman innan bonusen.

Om tillgången var obegränsad men utbudet av modeller detsamma tror jag vi skulle ligga på några procent högre. Alltså kring 7-9% rena elbilar.
Om även modellutbudet för elbilar var obegränsat hade vi nog legat betydligt högre.

joel80 skrev:Jag menade att det isåfall troligen införs kilometerskatt på alla personbilar.. Även elbilar.
Nej, det fungerar inte. Politikerna vill inte att vi ska vara ute på vägarna alls, för de åker ofta tunnelbana, flygplan eller taxi. Ja, taxin är på vägen, men det är någon annans fel, för det är ju inte politikern själv som kör taxi.
Nu är de ju ändå inte dummare än att de vet att vi måste vara på vägarna, för att landet ska fungera. Alltså beskattas åkandet på vägarna, för det går ju inte att undivka, och man kan påstå att det är i miljöns tjänst att göra trafiken dyr. Men då går det inte an att det är billigare att vara på vägarna på ett sätt än på ett annat, för då är folk för mycket ute på vägarna. Hittar teknikerna på en lösning som är billigare, då höjer man skatten på den, så den blir lika dyr.

Nu finns ju elbilar som är betydligt mer användbara än vad de var tidigare. Men för att vara miljöpolitiskt tillräckligt korrekt beskattas de inte till att bli jämbördiga med övriga drivmedel. Än. Men det är bara en tidsfråga, eftersom skattepengarna måste in på något sätt. En elbil är svår att komma åt att drivmedelsbeskatta, eftersom det är klurigt att skilja på om folk laddar bilen eller driver värmepumpen hemma. Såvida man inte inför krav på separat mätning av billaddningen. Det verkar dock inte så troligt, även om tokigare ting har hänt. Men kilometerskatt går ju att införa. Det har man plågat yrkestrafiken med förr, till och med på släpvagnar, och även en del privatbilister. Däremot kommer det att vara mer attraktivt att beskatta bränslet för bensin- och dieselbilar. Det kan ju också anses vara miljöpolitiskt korrekt, eftersom det då blir värst för de som gör av med mest bränsle. Typ de som gillar att köra med husvagn.

Det finns alltså inget som helst principiellt hinder att beskatta fordon som drivs med olika drivmedel på olika nivå, och ibland med helt olika metoder. Det är ingen spekulation, det är rena fakta, baserat på att titta i historieboken.
Okalettos skrev:Hur snabbt försämras ett batteri i en renodlad elbil?
Ganska lite har det visat sig. Den enda bil det finns ordentligt underlag är Tesla och där visar det sig att man kan räkna med 85-90% av kapaciteten kvar efter 25.000 mil.
Lövet skrev: mån 04 feb 2019, 13:11
Ganska lite har det visat sig. Den enda bil det finns ordentligt underlag är Tesla och där visar det sig att man kan räkna med 85-90% av kapaciteten kvar efter 25.000 mil.
Det ska bli intressant hur batteriet klarar ålder. Min Supra är över 25 år nu, den är fortfarande pigg o yster och gör 300, 0-100 på 4.8 och man kommer 110 mil på en tank.

Kommer batterierna i elbilen vara lika pigga och fräscha efter 25 år måntro.

Jag har oändligt med grejjer i förrådet som numera har kassa batterier, allt från skruvdragare, elverktyg till mobiler o laptops där det är olönsamt att köpa nya batterier, om de ens går att få tag på.

Flera av dem har ju dessutom haft väldigt intelligenta laddare som övervakar temp plus en massa fler variabler på batteriet.
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 04 feb 2019, 13:11
Det ska bli intressant hur batteriet klarar ålder. Min Supra är över 25 år nu, den är fortfarande pigg o yster och gör 300, 0-100 på 4.8 och man kommer 110 mil på en tank.

Kommer batterierna i elbilen vara lika pigga och fräscha efter 25 år måntro.

Jag har oändligt med grejjer i förrådet som numera har kassa batterier, allt från skruvdragare, elverktyg till mobiler o laptops där det är olönsamt att köpa nya batterier, om de ens går att få tag på.

Flera av dem har ju dessutom haft väldigt intelligenta laddare som övervakar temp plus en massa fler variabler på batteriet.
Jag är inte säker på att en förbränningsmotor med 25.000 mil på mätaren når upp till 100% av sin effekt heller? Din supra har knappast varit fri från underhåll så att säga. Men att det kommer uppstå en industri kring utbyte och eller rekonditionering av batterier kan vi nog räkna med. Att slänga batteripacks för 200k i soptunnan kan vi inte börja med. Det håller inte.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]