NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Innan vintern ställde jag av min C70 i ett garage. Jag kopplade från batteripolerna, och hoppades på att det skulle räcka för att bilen skulle vara startbar några månader senare. Icke så, efter försök med startkablar så verkar åtminstone elsystemet gå igång vid vrid med nyckeln. Men när nyckeln vrids till tändningsläge så dör bilen, allt blir svart och slocknar.

Batteriet verkar alltså ha blivit rejält urladdat?

Fråga: Kommer det gå att ladda upp batteriet med batteriladdare från tex Biltema? Eller är det helt enkelt ett nytt batteri som gäller? Hur vet jag om batteriet går att rädda, eller om det är bortom räddning?

UPPDATERING: Har testat att ladda batteriet med CTEK-laddare. Samma problem kvarstår, startmotorn går men motorn tänder inte. Video:
Bilagor
IMG_2815.JPG
IMG_2815.JPG (563.39 KiB) Visad 1395 gånger
Senast redigerad av 1 jannestael, redigerad totalt 0 gånger.
jannestael skrev: tis 29 jan 2019, 12:05 Hej! Innan vintern ställde jag av min C70 i ett garage. Jag kopplade från batteripolerna, och hoppades på att det skulle räcka för att bilen skulle vara startbar några månader senare. Icke så, efter försök med startkablar så verkar åtminstone elsystemet gå igång vid vrid med nyckeln. Men när nyckeln vrids till tändningsläge så dör bilen, allt blir svart och slocknar.

Batteriet verkar alltså ha blivit rejält urladdat?

Fråga: Kommer det gå att ladda upp batteriet med batteriladdare från tex Biltema? Eller är det helt enkelt ett nytt batteri som gäller? Hur vet jag om batteriet går att rädda, eller om det är bortom räddning?

Tacksam för svar, hälsar en nybilen C70-ägare!
Hur gammal är batteriet? Tycker det står 2012 på ena batteripolen..
Det finns CTEK-laddare (på bl.a. Jula) som kan rekonda batteri. Jag vet dock inte hur pass bra denna funktionen är. Batteriet ska dock vara inkopplat i bilen när du laddar, så att bilen "vet om" att något händer med batteriet.
Fanns den batteriövervakningen redan 06? den kom 2010 till V70. Det borde sitta en klump vid minuspolen isf och det syns inte på bilden.
Jag tycker att det står 2017 på ena polen. Jag hade köpt en CTEC med rekondfunktion och gett det ett försök, en bra laddare är bra att ha så det är inte bortkastade pengar.
Frågan är varför det är slut. Ska man långtidslagra ett blybatteri är det viktigt att det är fulladat från start.
Om batteriet laddar ur sig själv så skulle jag skrota det genast.
Om det nu är urladdat och du skulle vilja ha det till en sista start. Har det varit minusgrader där det stod? I så fall så skulle jag inte ens försöka köpa en laddare för att få till en start.

Jag tror du behöver ladda det inför varje startförsök av bilen.

Från mig finns inga andra rekommendationer än att köpa ett nytt.
Rent allmänt kan man säga att alla batterier har en självurladdning. Alltså även om du kopplade bort batteriet så laddas det ur med tiden. Och denna tiden är även temperaturberoende. Urladdningen går fortare i värme. Man kan ta som en tumregel att batterier bör inte förvaras över vanlig rumstemperatur, 20°C. Åt andra hållet är det faktiskt så att ett friskt och fulladdat batteri tål kyla mycket bra. Är det bara torrt i omgivningen så kan ett bra batteri förvaras i ett kallgarage t.ex. Men naturligtvis är en Smart-laddare det bästa tillbehöret. Skulle man inte ha någon sådan av någon nu okänd anledning kan man ju koppla in en gammaldags "dum" laddare över en timer. Alltså att den laddar några timmar varje dag. Eller lite längre tid varje vecka. Lite beroende på batteriets status.
Nu hoppas vi att du lyckas rädda ditt batteri. Men man skall komma ihåg att urladdade batterier bryts ner. Ju mer urladdade dom är, desstå fortare bryts dom ner.
Det finns numera batteritestare på t.ex Biltema. Dom ger flera nyttiga värden som talar om vad batteriet "går för". Kan vara en bra investering om man t.ex har flera bilar.
Och ett tillägg: Det är ofarligt att avbryta en laddning av ett blybatteri. När mobiltelefoner och sladdlösa handverktyg började komma hette det att Nickel/Kadmium-batterier inte fick avbrytas under sin uppladdning. Hur det är i dag med moderna batterier vet jag inte, men på blybatterier gäller alltså inte detta.
Och ett bilbatteri som har fått vård och omsorg, har en teoretisk livslängd på ca 10 år.
Jag tycker det står 20 17 på polen, så kanske vecka 20 2017. En modern laddare kan vara kinkig med välurladdade batterier, och tycka att det inte ens är värt att ladda. I så fall försök låna en gammal hederlig laddare och sätt på under en dag. Sen kan du ladda med din CTEK som du borde köpa, ett måste i garaget.
sådär gjorde min v50 när startmotorn hade kastat in handduken, om du inte får några felkoder så skulle jag tippa på startmotorn, de var helt enkelt dålig fart på den, för ditt batteri verkar ha kräm för att orka dra runt,

Testa även att "springa" igång bilen,, be någon hjälpa dig putta, startar den då,, ja då äre startmotorn
Nej startmotorn går verkligen inte för långsamt. Det är något som är fel.

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]