Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meckar Lasse
hej!jag har lagat kylet på min 855-96a.jag undrar vad den svarta burken under på v sida kylet med slangar liknande kylslangar heter.vad har den för funktion o även relät som sitter på sidan.är relät trasigt får man upp felmedelande på instrumenteringen då.
Användarvisningsbild
av apersson850
Undrar om du inte har hittat kolkanistern, som används för att lagra bensingaser när bilen står stilla. Dessa pytsas sedan in i motorn vid passande tillfällen, via mekanisk eller elektrisk ventil, beroende på motoralternativ.
Användarvisningsbild
av calle_g
Det är inte torkfilteret till AC:n du funnit då? Sitter två rör i den.
Användarvisningsbild
av #27
Jag tror det är luftpumpen..
av Addekarlsson
En bild säger mer än tusen ord, så slipper det spekuleras så mycket. :wink:
Torkfilter för ac brukar i alla fall vara silverfärgade. Så den tror jag inte det är.

Mvh/ Adde
av *pettson*
Addekarlsson skrev:En bild säger mer än tusen ord, så slipper det spekuleras så mycket. :wink:
Torkfilter för ac brukar i alla fall vara silverfärgade. Så den tror jag inte det är.

Mvh/ Adde
*ler möjligen på 740 serien?
På alla 850 jag pillat med har dom varit svarta..
Dom nya är även svarta..
Användarvisningsbild
av js1
Kolkanistern sitter inte där.
Det är med största sannolikt tillsatsluftpumpen med reläet du hittat.
Rätt stort relä med grå kåpa och två kabelskor anslutna.
Om det blir avbrott i reläspolen tänds lambda-lampan i instrumentpanelen.

Tillsatsluftpumpen startar ca 20 sek efter kallstart och pumpar friskluft i avgasgrenröret ca 30sek via ventilen som sitter ovanpå grenröret på motorns baksida, Har för mig det höjer tempen på avgaserna och får katten att tända fortare, nån miljögrej. Har egentligen ingen funktion för gångens skull.

Det är rätt vanligt att reläet pajar efter vattenintrång. Även pumpen kan ta in vatten och paja.
Jag har byt min pump och flyttat upp reläet i höjd med batteriet där det sitter mer skyddat.
av Addekarlsson
*pettson* skrev:
Addekarlsson skrev:En bild säger mer än tusen ord, så slipper det spekuleras så mycket. :wink:

Mvh/ Adde
*ler möjligen på 740 serien?
På alla 850 jag pillat med har dom varit svarta..
Dom nya är även svarta..
Ger mig direkt. :lol:

Mvh/ Adde
tjenare ! ber att få tacka alla som kollat, o svarat på denna fråga.lite dumt av mig, att jag inte tog ett foto,så slapp ni o gissa.när jag kollat alla svaren,har jag kommit fram till att detta är tillsatsluftpumpen o reläet.hela mit relä rammlade isär när jag tog bort skyddet under.själva spolen va som en rosthög,hur kan man placera ett relä långt där nere?även lampan för lambdan lyser.jag flyttar upp reläet som JS 1 gjorde.undra om man inte kan lura lambda lampan att slockna,genom att brygga över någonstanns, MEN VAR? någon som vet?

Skruvat.se har blivit en snusbod, beställde s[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, bara a[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester i[…]

B230fk saknar kraft

Man kanske får lov att köpa chip sj&aum[…]