Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
W.A.P.E. skrev: tis 27 nov 2018, 09:10 Verkar finnas lite blandade beg Hertz/volvobil - inscription, T5 med B&W ute nu. inga v-däck.
Har varit och tittat på en, man kan ju undra hur sliten en bil kan bli på 2000 mil... riktigt synd! lacken är sönderkörd i maskintvätt, varje insteg är repat och mattat, fronten är kromet jättedåligt på.
Jag reagerade snabbt på att just instegen i nya V90 är väldigt känsliga för eventuella skorepor (det tog inte många veckor innan mina var repiga i bak av ungarna, då kom vi från en XC70 som hade haft i 3 år), V90 kommer nog inte åldras med samma värdighet som dom gamla bilarna.
Lite trist att plastcromet slitits så mycket och snabbt som du säger - det betyder ju att bilen (min nya med påtvingat plastcrome) relativt snabbt kommer se dassig ut. Nu maskintvättar man inte lika ofta som biluthyrningsfirmorna gör, men det ger en fingervisning iaf.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Räcker att provköra ut från handlarens parkering för att märka att det är en annan bil.
Komforten i V70 är ju fin, men här finns även egenskapen av att svänga när man vrider på ratten ;-)
av AndS
Om vi tar det lite sakligt, var har du hört eller läst att Volvo har problem med vibrationer i sina bilar, flera källor än det här forumet?
Det finns alltid problem med bilar och det är ofta just de delarna som diskuteras, alla de bilar som fungerar "perfekt" ställs det sällan frågor om. ;-)
Och det är säkerligen inte ett problem utan i många fall "vanligt" förekommande fel/problem som klumpas samman obalans, felaktiga däck, fälgar, mekanisk obalans, etc.
Jag tog ut en ny bil av annat fabrikat för ett 20-tal år sedan där man efter många trixanden bytte samtliga däck och fabrikat efter 500 mil och problemen försvann.
Däremot är de nya V90 troligtvis också S90 bilarna i regel hårdare satt i chassi/fjädring och fastare stolar som gör att de är känsligare för vägkvalite, i kombination att Volvo (många bilfabrikat) valt att plocka på större hjul och bredare/lägre profil på däcken. Många gör även tilläggsval med ännu större, bredare och lägre profil som förstärker det vägljud/vägkänslighet.
av Anders Classic
Tack, jag har idag en v70 - 16 med 16 tums däck. Ur komfortsynpunkt så är det för mig väldigt bra. Nu är jag sugen på att byta till S/V90. Och det finns en del inlägg om vibrationer. Sedan är nog mörkertalet väldigt stort då många inte märker av vibrationer. Dom som skriver här är intresserade av bilar.
Användarvisningsbild
av grillchips
@Anders Classic, frågan är också om du i situationen av köp skulle köpa en begagnad MY17 eller om du skulle köpa en fabriksny. Inget verkar vara någon garanti i dagsläget men jag plockade ut en fabriksny V90 T5 förra påsken och har inte märkt av några vibrationer alls 1000 mil senare.
av Anders Classic
Siktar på en 2018 så en begagnad. Lutar åt en T5 Inscription. Dom har tappat runt 150000.
Men jag är en velig typ och värdesätter verkligen komfort :-)
av UnleashFusion
Anders Classic skrev: lör 19 jan 2019, 10:14 Siktar på en 2018 så en begagnad. Lutar åt en T5 Inscription. Dom har tappat runt 150000.
Men jag är en velig typ och värdesätter verkligen komfort :-)
Provkör den bilen om det är den bilen du är intresserad
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja se till o få en ordentlig provkörning. Jag har varit o kollat på fler av "hertz" eller volvo pv egna tjänstebils objekt. Bla nån r-design som var mycket finare i skicket. För i stort sett samma peng. Den såldes dock direkt! Tänk bara på att det är minst 18-19 tum och uppåt på dessa om du åker ballongdäck idag. Dessutom har du ju fabriksgaranti kvar om det där med vibrationer skulle märkas.

Vilken årsmodell och hur många mil har[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]