Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

x74 skrev: fre 18 jan 2019, 19:35 Bytade axeln idag, men kan notera att missljudet försvann inte lika mycket som efter första bytet, då var man tvungen lyssna ordentligt efter frekvensen nu hör jag det tydligt. Jag kan höra det in i kupén, det är ju såklart inte lika kraftigt som före bytet, så bättre blev det men långt ifrån acceptabelt. Detta kan tolkas på 2 sätt antingen att vid monteringen så kan spelet spela in hur noga pst är vid inmätnig, har haft olika pst vid bytena. Eller så är det en rejäl ojämn kvalitet på paketet. För skillnad mellan bytena råder det ingen tvekan om. Känslan är att det kommer räcka med 500 mil innan denna är hel rökt igen. Men jag får stå ut med denna då jag ska få byta till nya varianten, hade jag inte haft det i bak fickan hade jag åkt tillbaka redan efter 5minuter och lämna in bilen igen och begärt, gör om gör rätt.
Dessa axlar är ju rena mardrömmen :-o :-/
Det kan även tolkas som att det större drivande kugghjulet på vevaxeln efter ett tag tar skada av vibrationer och oljud.
Cotag skrev:
x74 skrev: fre 18 jan 2019, 19:35 Bytade axeln idag, men kan notera att missljudet försvann inte lika mycket som efter första bytet, då var man tvungen lyssna ordentligt efter frekvensen nu hör jag det tydligt. Jag kan höra det in i kupén, det är ju såklart inte lika kraftigt som före bytet, så bättre blev det men långt ifrån acceptabelt. Detta kan tolkas på 2 sätt antingen att vid monteringen så kan spelet spela in hur noga pst är vid inmätnig, har haft olika pst vid bytena. Eller så är det en rejäl ojämn kvalitet på paketet. För skillnad mellan bytena råder det ingen tvekan om. Känslan är att det kommer räcka med 500 mil innan denna är hel rökt igen. Men jag får stå ut med denna då jag ska få byta till nya varianten, hade jag inte haft det i bak fickan hade jag åkt tillbaka redan efter 5minuter och lämna in bilen igen och begärt, gör om gör rätt.
Dessa axlar är ju rena mardrömmen :-o :-/
Det kan även tolkas som att det större drivande kugghjulet på vevaxeln efter ett tag tar skada av vibrationer och oljud.
Det finns en till på forumet som har en T4 -16 som har bytt engång, dock vet jag inte milen där, han sa med att de bara fick bort det till 50% med en ny axel, ungefär där skulle jag med säga att det vart med detta byte. Jag fick ju iallafall bort missljudet helt acceptabelt med mitt första byte.
EbbevonVolvo skrev: fre 18 jan 2019, 21:34
x74 skrev:
Magnus-B skrev: fre 18 jan 2019, 21:02 Blir väl till att sätta skiten i en bergvägg istället.
Hade funderingar ett tag på det. :x ......tyvärr
Skada inte er nu!
Kör in och ställ bilen på Rosengård eller Seved i Malmö. Innom ett par timmar så är problemet löst. Jag som har key-less ska nu sluta använda mitt rfid-fodral.
Jag har inte key-less på min. :-D
mortimer skrev: sön 13 jan 2019, 20:38 Det vi borde göra är att se till så denna tråden (inkl. en snabbsammanfattning i början) läggs upp/länkas in i varje modellfamiljs del på forumet så alla kan hitta den lätt. Köper ingen Volvos nya modeller/inga säljs, oavsett om fabriksnya eller de begagnade som står runtom i landet hos alla ÅF´s/handlare så blir det mer intressant för Volvo att hitta en lösning på detta.
Tog du detta med mod?
freda155 skrev: ons 14 nov 2018, 15:04 Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
Hur har det gått för dig? Har du tid/ork att lägga upp en tube-film på oljudet så taggar jag ditt inlägg i trådstarten.
snepo skrev: lör 19 jan 2019, 00:34
EbbevonVolvo skrev: fre 18 jan 2019, 21:48 Ska vi alla byta till Mercedes??
Eller Jaguar. Har haft två Mercor E350 2005 och E280 2005. Suveräna bilar. Senaste bytte jag mot Jaggan
Min D4 har inget vinande, men är ändå sugen på en E400d 4matic, 340-hk dieselsexa vilket får den att flytta sig snabbare än en V90 T8 :-).
Tyvärr är tanken bara på 50 liter...
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 4-12523067
snepo skrev:
EbbevonVolvo skrev: fre 18 jan 2019, 21:48 Ska vi alla byta till Mercedes??
Eller Jaguar. Har haft två Mercor E350 2005 och E280 2005. Suveräna bilar. Senaste bytte jag mot Jaggan
Jag har redan en Jaguar som troligen ska säljas till våren. Just nu finns ingen Jaguar som tilltalar mig, ja förutom F-type. Dessvärre klarar min kropp inte att ta mig ur den på ett värdigt sätt. :-) Lite för litet bagageutrymme också.
Nya B-klass, som troligen landar hos återförsäljarna i mars, är jag väldigt nyfiken på.
Ja det är iallafall ett jäkla omen över dessa vea motorer iallafall, fiasko är vad jag börjar nu tycka, då tänker jag på att man inte har nån lösning ännu och man är tvungen att pumpa ut undermåliga bilar ändå, där du helt enkelt inte vet vad du får.
Och dessutom att de 2ggr jag byta axeln vart olika resultat på.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 132

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte