Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272806
Rätt OT men det var väldigt intressant att läsa om beräknad ROI för det där teslabatteriet ett franskt elbolag installerade i Australien. Såna lösningar är uppenbarligen inte helt olönsamma.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272814
joel80 skrev: fre 05 okt 2018, 07:22 Håller med. Det förklaras rätt bra i länken.
Ca 11TWh.
I Sverige säljer vi 100 Twh bensin/diesel per år (enligt petroliuminstitutet) som går till fordonsflottan. Om vi kan klara ersätta det med 11 TWh så el innebär det att elfordonen måste vara 10 ggr så effektiva.

Jag har inte sett några sådan elbilar ännu :-o
joel80 skrev: fre 05 okt 2018, 07:22 Det har vi redan med all export.
Du glömde att nästa hälften av el kommer från kärnkraft som snart stängs av.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272815
SBergdahl skrev: fre 05 okt 2018, 07:45 Rätt OT men det var väldigt intressant att läsa om beräknad ROI för det där teslabatteriet ett franskt elbolag installerade i Australien. Såna lösningar är uppenbarligen inte helt olönsamma.
JApp det är lönsamt, men det är för att klara spikar i nätet innan dieselkraften startar upp. Det är inte för långtidslagring av energi när det är vindstilla eller ingen sol.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272816
VolvoB20 skrev: fre 05 okt 2018, 08:09
joel80 skrev: fre 05 okt 2018, 07:22 Håller med. Det förklaras rätt bra i länken.
Ca 11TWh.
I Sverige säljer vi 100 Twh bensin/diesel per år (enligt petroliuminstitutet) som går till fordonsflottan. Om vi kan klara ersätta det med 11 TWh så el innebär det att elfordonen måste vara 10 ggr så effektiva.

Jag har inte sett några sådan elbilar ännu :-o
Beräkningen utgick från SCBs statistik för personbilar. Dvs bara en andel av fordonsflottan. Ä
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272817
Tyskland har insett problemet med att man vill ha el i kontakten 365 dagar på året, även de dagar solen inte skiner och det inte blåser

Därför köper man in 110.000.000.000 kubikmeter fossilgas av Putin/Ryssland/Gasprom per år via NordStream 1 o 2 för att täcka upp.

Vi är sammankopplade med Tyskland och därför dras vi automatiskt med i det hela.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272818
VolvoB20 skrev: fre 05 okt 2018, 08:11
SBergdahl skrev: fre 05 okt 2018, 07:45 Rätt OT men det var väldigt intressant att läsa om beräknad ROI för det där teslabatteriet ett franskt elbolag installerade i Australien. Såna lösningar är uppenbarligen inte helt olönsamma.
JApp det är lönsamt, men det är för att klara spikar i nätet innan dieselkraften startar upp. Det är inte för långtidslagring av energi när det är vindstilla eller ingen sol.
Förvisso. Och det skulle vara en helt annan skala på det senare om det skulle ha en chans att funka. Så det var mer en parentes.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272820
SBergdahl skrev: fre 05 okt 2018, 08:14
VolvoB20 skrev: fre 05 okt 2018, 08:09
joel80 skrev: fre 05 okt 2018, 07:22 Håller med. Det förklaras rätt bra i länken.
Ca 11TWh.
I Sverige säljer vi 100 Twh bensin/diesel per år (enligt petroliuminstitutet) som går till fordonsflottan. Om vi kan klara ersätta det med 11 TWh så el innebär det att elfordonen måste vara 10 ggr så effektiva.

Jag har inte sett några sådan elbilar ännu :-o
Beräkningen utgick från SCBs statistik för personbilar. Dvs bara en andel av fordonsflottan. Ä
Precis om "vi glömmer bort" Lastbilar, Bussar, Traktorer och bara räknar på privatbilar, och samtidigt "glömmer bort" att vi snart stänger av kärnkraften så är det jättelätt ....

Sen glömde vi ju bort fossilgasen, JET-A1 flygfotogen och kolen till svenskt stål, jadå blev de ju ännu lättare.

Varför utgår alla ifrån att det enda som någonsin ska ställa om är privatbilarna och inget annat i samhället ????

Det blir ju så klart slagsmål om elen när allt ställs om och kärnkraften slås av, det finns ingen gräddfil för privatbilar att de ska få all grön el billigt, och resten ska köra vidare på skitiga energikällor..
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1272975
VolvoB20 skrev: fre 05 okt 2018, 08:22
SBergdahl skrev: fre 05 okt 2018, 08:14
VolvoB20 skrev: fre 05 okt 2018, 08:09

I Sverige säljer vi 100 Twh bensin/diesel per år (enligt petroliuminstitutet) som går till fordonsflottan. Om vi kan klara ersätta det med 11 TWh så el innebär det att elfordonen måste vara 10 ggr så effektiva.

Jag har inte sett några sådan elbilar ännu :-o
Beräkningen utgick från SCBs statistik för personbilar. Dvs bara en andel av fordonsflottan. Ä
Precis om "vi glömmer bort" Lastbilar, Bussar, Traktorer och bara räknar på privatbilar, och samtidigt "glömmer bort" att vi snart stänger av kärnkraften så är det jättelätt ....

Sen glömde vi ju bort fossilgasen, JET-A1 flygfotogen och kolen till svenskt stål, jadå blev de ju ännu lättare.

Varför utgår alla ifrån att det enda som någonsin ska ställa om är privatbilarna och inget annat i samhället ????

Det blir ju så klart slagsmål om elen när allt ställs om och kärnkraften slås av, det finns ingen gräddfil för privatbilar att de ska få all grön el billigt, och resten ska köra vidare på skitiga energikällor..
Du har så rätt B20, men i PK-Sverige ser många enbart det man vill se, skygglapparna döljer verkligheten.

Mike
Användarvisningsbild
av snepo
#1273024
Jo tror det härmed Elbilar stillar sig snart. Vi får nog anpassa oss till ,liote av varje. elbil,bensin,diesel,
Användarvisningsbild
av joel80
#1273025
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 05 okt 2018, 07:22 Håller med. Det förklaras rätt bra i länken.
Ca 11TWh.
I Sverige säljer vi 100 Twh bensin/diesel per år (enligt petroliuminstitutet) som går till fordonsflottan. Om vi kan klara ersätta det med 11 TWh så el innebär det att elfordonen måste vara 10 ggr så effektiva.

Jag har inte sett några sådan elbilar ännu :-o
joel80 skrev: fre 05 okt 2018, 07:22 Det har vi redan med all export.
Du glömde att nästa hälften av el kommer från kärnkraft som snart stängs av.
Du vrider det till det du vill nu, fast kanske omedvetet.
Kollade du ens teslaclub-länken?

Ca 11TWh så kan vi byta ut hela BILflottan.
Räkneexempel är tydliga och enkla. Anser du det är felräknat? Förklara gärna.


Kärnkraften brukar idag ligga på mellan 35 - 40% med ca 50-60TWh per år (av totalt ca 150TWh)
Nedstängningen sker ju i etapper under nästan 25 år. (fram till 2040)

Ringhals 2 reaktorer är väl nästa nu under 2019-2020.

Men man har ju redan idag stängt Barsebäck 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2.
Man täcker upp nedstängningarna med ny produktion.

En elbil gör av med mindre diesel än en dieselbil, även om elbilen laddas med ett litet dieselverk.. Så hur ni än vrider på det så blir det aldrig sämre. Ju större del av elmixen som är fossilfri desto större skillnad.
Att elbilen är mycket roligare att köra, billigare att serva, inte har lika många saker som kan gå sönder och går att köra på typ alla bränslen som finns gör den ju överlägsen nu när batterierna är tillräckligt bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]