VolvoB20 skrev:joel80 skrev: ↑fre 05 okt 2018, 07:22
Håller med. Det förklaras rätt bra i länken.
Ca 11TWh.
I Sverige säljer vi 100 Twh bensin/diesel per år (enligt petroliuminstitutet) som går till fordonsflottan. Om vi kan klara ersätta det med 11 TWh så el innebär det att elfordonen måste vara 10 ggr så effektiva.
Jag har inte sett några sådan elbilar ännu 
joel80 skrev: ↑fre 05 okt 2018, 07:22
Det har vi redan med all export.
Du glömde att nästa hälften av el kommer från kärnkraft som snart stängs av.
Du vrider det till det du vill nu, fast kanske omedvetet.
Kollade du ens teslaclub-länken?
Ca 11TWh så kan vi byta ut hela BILflottan.
Räkneexempel är tydliga och enkla. Anser du det är felräknat? Förklara gärna.
Kärnkraften brukar idag ligga på mellan 35 - 40% med ca 50-60TWh per år (av totalt ca 150TWh)
Nedstängningen sker ju i etapper under nästan 25 år. (fram till 2040)
Ringhals 2 reaktorer är väl nästa nu under 2019-2020.
Men man har ju redan idag stängt Barsebäck 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2.
Man täcker upp nedstängningarna med ny produktion.
En elbil gör av med mindre diesel än en dieselbil, även om elbilen laddas med ett litet dieselverk.. Så hur ni än vrider på det så blir det aldrig sämre. Ju större del av elmixen som är fossilfri desto större skillnad.
Att elbilen är mycket roligare att köra, billigare att serva, inte har lika många saker som kan gå sönder och går att köra på typ alla bränslen som finns gör den ju överlägsen nu när batterierna är tillräckligt bra.