Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: mån 01 okt 2018, 21:01 Jag jobbar dagligen med kinesiska företag och de är väldigt bra och tuffa affärsmän.

Varför skulle de investera i ett utländskt företag menar du, om det inte skulle ge vinst på satsat kapital eller ge tillgång till bra teknik/marknad menar du?

Jobbar själv på ett multinationellt företag som inte är sentimentalt i något, så fort något inte är lönsamt så avvecklas det eller flyttas till låglöneländer eller närmare kunderna. Man måste kvalificera sig varje dag för att få finnas kvar. Kommer inte vara någon skillnad för de som jobbar på Volvo i Sverige.

Det är den tuffa verkligheten när man jobbar på ett företag med utländskt ägande. Men du har en helt annan uppfattning vad jag förstår?
Det är väl verkligheten på företag som vill vara lönsamma och överleva oavsett ägare.
Var huvudkontoret och storägarna finns spelar in när det blåser snålt.

Om det finns två likvärdiga verksamheter så vinner i princip alltid den som ligger närmast storägare. Finns det någon enhet med sämre lönsamhet så kommer den att läggas ner i de flesta bolag -- även om den ligger nära en storägare. På samma sätt kan verksamheter som är lönsamma och har unik kompetens enkelt leva kvar även med utländska ägare.

Så vill man ha kvar jobbet är det bra om man är lönsam...
I de flesta fall skulle jag hålla med er.. Men just Volvo säljer över hela världen på att vara "svenskt". Dom lägger mycket energi och pengar i reklam för att behålla "själen" av Volvo som svenskt och så länge inte bilden av svenska varor helt förändras så har jag svårt att se att Geely skulle kunna flytta bort ledning och utveckling från Sverige även om det går knackigt några år. Fabriken däremot skulle kanske kunna ryka... Om den är tillräckligt fristående från de andra delarna här uppe.
Men idag ser man ju inget sånt. Volvo har ju aldrig sålt så bra som senaste åren.
joel80 skrev: mån 01 okt 2018, 22:27 I de flesta fall skulle jag hålla med er.. Men just Volvo säljer över hela världen på att vara "svenskt". Dom lägger mycket energi och pengar i reklam för att behålla "själen" av Volvo som svenskt och så länge inte bilden av svenska varor helt förändras så har jag svårt att se att Geely skulle kunna flytta bort ledning och utveckling från Sverige även om det går knackigt några år. Fabriken däremot skulle kanske kunna ryka... Om den är tillräckligt fristående från de andra delarna här uppe.
Men idag ser man ju inget sånt. Volvo har ju aldrig sålt så bra som senaste åren.
Man kan ju fråga sig vad "svenskt" är, IKEA brukar ju klassas som det mest svenska av allt svenskt som finns, och säljer på detta. Samtidig lämnade ju IKEA Sverige redan på 70-talet, huvudkontoret och legala hemvisten är i Holland och där företagsskattar man. Alla monetära tillgångar förvaltas i Lichtenstein. Av de anställda finns bara 4% i Sverige.

Bara för man kör massiv reklam om svenskheten och säljer köttbullar behöver man ju inte ha så mycket ägande/anställda/produktion osv i landet som man utger sig för att företräda.

Vad är förresten Volvos "Svenska Kärnvärden" nuförtiden, jag har inte riktigt hängt med där. Innan var de ju enkla att se, Funktion före Design, de skulle vara praktiska robusta bilar. Bäst säkerhet och krockskydd. Enkelhet. Bäst motstånd mot vårt nordiska klimat, med överlägset rostskydd och stark kupevämre, man skulle kunna ändra värme och radio med handskarna på utan att behöva titta ned, osv. Prissatta för medelsvensson och inga premiumpriser.

Ska jag vara ärlig är Volvo numera en av bilarna i Premiumsegmentet och har väl ingen speciell svensk själ längre utom i Zlatan reklamen från Kiruna. 3:a i rostskydd, samma krocksäkerhet som de flesta i premiumsegmentet, inte ens 3 delar baksäte vid lastning, slut på 4-kantformen som lastade bra, bara touch-skärm utan rejäla vred, nu är det samma design som alla andra i premiumsegmentet som gäller.

Inte för att det är dåligt på något sätt, tvärs om, att inrätta sig i premiumsegmentet och slipa bort allt av själen har ju gjort att man säljer rekordmycket. Sitter jag i en Volvo, Mercedes, BMW, Audi tycker jag det är väldigt likriktat nuförtiden.
Säkerhet ligger dom ju fortfarande i framkant. Där tror jag inte man vikt sig speciellt. Nu jobbar man ju mycket på aktiv säkerhet, där bilen själv hjälper till vid krock eller risk för krock.
Skulle säga att Volvo är bland de främsta på säkerhet fortfarande.

Kollar vi försäljningen i Sverige så är det Volvo som tar topp-placeringen och även flest platser på topp 10. Så nog kommer det fortsatt vara lite av Svensson-bil allt.

Vet inte riktigt vad du tycker har blivit så mkt sämre? Är det den snea bakluckan? (som jag inte är jätteförtjust i själv)
Gillar man inte snea bakluckan så är det väl bara att köpa V60? Den har ju dessutom växt så att den nästan motsvarar V70 storlek. Tror dock att så länge de är så lika i pris kommer V90 sälja bättre. Det är helt enkelt fler som vill ha en snygg bil som tjänstebil än att flytta kylskåp.
joel80 skrev: tis 02 okt 2018, 13:40 Vet inte riktigt vad du tycker har blivit så mkt sämre? Är det den snea bakluckan? (som jag inte är jätteförtjust i själv)
Var skulle jag skrivit att det blivit sämre, var får du det ifrån ???? Jag har alltid tyckt om BMW/Mercedes/Audi, och varit tveksam inför Volvos egensinniga svenska design osv.

Nu har detta försvunnit och Volvo är på pricken lik alla andra tyska premiumvagnar i det mesta. Eftersom jag gillat det är det ju positivt. Men samtidigt har ju den svenska egensinniga tvättats bort och slätats ut.

Pre-Crasch är knappast Volvo unikt. och om de verkligen är så mycket säkrare än andra premiumbilar är väl tveksamt, de har inte blitt sämre, men andra har kommit ikapp. .

Well, att rostskyddet åkt ned och numera är mediokert tycker jag som åker begagnade bilar äldre är 36 månaders leasing period är synd.

Men min grundfråga var, vad är den svenska själen i de nya modellerna. Visst jag har sett växelspaksknoppen i Orreforsglas, men det måste finnas mer än det som gör bilen unikt svensk.

Men det är klart, även övriga märken har ju gått igenom samma homogenisering så de är allt mera lika.
Tycker S90 är en skitfin bil olik de övriga i designen och klart mycket snyggare än både Audi, BMW och Mercedes.Att den sedan inte är fyrkantig som en skokartong likt t ex 740 är väl tur för då hade den aldrig gått att sälja enligt dagens datum.Att sedan Volvo emblemet i sig självt talar om att bilen är / har svenskt ursprung borde väl vara ganska självklart för de som nu är fordonsintresserade även om alla inte ständigt väljer att färdas i kombi med en Dalmas kossa i trunken på bil med en Aston Martin Lagonda design.

Bild
SRT skrev: ons 03 okt 2018, 10:36 Tycker S90 är en skitfin bil olik de övriga i designen och klart mycket snyggare än både Audi, BMW och Mercedes.
Gött att någon tycker det är stor skillnad mellan dem och att S90 är mycket snyggare... Jag tycker S90, Nya 5-Serien,Nya A6,E-Serien alla är snygga bilar.

Undrar vem som blir först ut med elbil av dessa, och hur mycket dyrare de kommer bli mot VW modellerna?
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]