NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrikkarlsson
Hej jag har en volvo v50 från 2004 som inte startar. Startmotorn drar inte ens, får inga felmeddelanden i displayen. Bilen har gjort såhär 2-3 gånger innan men då har problemet löst sig själv efter någon dag och fungerat i ett halvår typ. Batteriet är inte mer än 2 år gammalt och har testat med ett nytt men har inte hjälp, vad kan problemet vara?
av patrikkarlsson
Jag vet inte därför jag frågar här :) Kan tillägga att jag hade problem att få ur nyckeln ur tändningslåset.
Användarvisningsbild
av Omlott
Jag kan vara helt ute och cyklar men har du testat med extranyckeln, hur är batterierna i nycklarna?

Vem/vilka konstaterade att det inte var tändningslåset?
av dieselputte
Kolla relä 14 i ECM, det kontrolleras tydilgen av tändningslåset. Finns en del som haft problem med detta relä , eller jordningen till reläet. Vet nån tråd här på forumet där tekniker dragit separat ny jordtråd till jordpunkterna vid fjäderbensfästet, därefter inga startproblem. Man kan växla relä, se följande video
, har även läst nånstans om överbelastade kablar i kabelstammen som syns i slutet i videon. I det fallet hade flera kablar brunnit av/ihop, då gick visserligen bilen inte starta öht.

Kolla även kontakter vid CEM under handskfacket, rengör , men det föregås i regel av felkoder i displayen, så det kanske inte är problemet här. Dock, gammal bil, så förebygg genom att rengöra.
av patrikkarlsson
Det var jag som konstaterade att det inte var tändningslåset då jag bytte det. Det var en ärgad kontakt på startmotorn som gjorde att det inte blev någon kontakt. Efter ett par timmar så var den kontakten bytt och bilen startade. :)
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]