Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredric1
hej
Ett problem som uppstått ett par ggr är att inget händer när jag vrider om startnyckeln. All el (lampor etc) funkar som vanligt men startmotorn är tyst.
Första gången problemet uppstod var efter att verkstan bytte vänster glödlampa/halvljus och de var bla. tvungna att ta bort den stora svarta plastlådan närmast lamphuset för att komma åt.
Jag ringde verkstan när inte motorn gick att starta och de sa att det kan bero på att bilen kom ut i kylan efter att ha stått inne i en varm verkstad. Så om jag bara ruckade lite på nycklen/tändlåset så kanske den startar ? Det gjorde den. Efter ytterligare en vecka uppstår samma problem. Denna gång har vi dock inte stått inne. Jag ruckar på nyckeln igen men denna gång hjälper det inte. Efter ett par minuter så går den dock igång igen. Detta var igår...

Verkstaden tror att det beror på ett trasigt tändningslås och föreslår nu ett byte. börjar lukta verkstadsfakturor.

Har läst i lite andra forumtrådar och där beskrivs fel med tändningslås som inte ens går att vrida om, helt eller delvis. Mitt går att vrida om som vanligt.

En annan gång, för att par år sedan (samma bil: V70 - 05) så hade jag samma symptom : nyckeln gick att vrida runt, alla lampor lös men ingen aktivitet i startmotorn. Då ringde jag bärgare som stack ner handen i motorn och satte i en kontakt till något som tydligen hade lossnat lite. Min spontana tanke nu är ju att samma kontakt åkt ur igen då verkstan bytte glödlampa senast. Problemet är bara att jag inte kan hitta kontakten som bärgaren tidigare petat med. Jag kommer ihåg att han sa att själva kontakten var vit.

Så, kära V70-ägare - är det någon som har något tips eller liknande erfarenheter? Vill ju inte bli stående i jultrafiken...

God jul!
//F
av johndoe
Hejsan!

Det låter mer som att det är startkontakten som är trasig, den sitter där med tändningslåset och är en enskild artikel du kan köpa, kostar nog mellan 300-400 hos en volvo ÅF.

Pröva byta den, det ska nog hjälpa dig i jultrafiken :)

God Jul!
/ J
Användarvisningsbild
av Svahn
Kolla även om du har dålig kontakt på den lilla kabeln på startmotorn. Många har haft problem med den!
av mrclean_c
Råkade ut för nästan samma problem idag. Bilen är en V70N D5 -06 och när bilen skulle startas så går det bara att vrida nyckeln till läge 1 på tändningen. Sen är det tvärstopp. Låset känns lite glappigt. Samma svar från verkstaden: Får antagligen byta hela tändningslåset.
Fin julklapp.
Nästa problem för min del är att det är automat och jag undrar hur man får i neutralen när tändningslåset bara går att vrida till läge 1?
Sen är frågan om det är okej och bogsera bilen själv till Volvo, det är bara några kilometer?
av jesper76
Hejsan! Får du någon klarhet i vad som är fel så posta gärna det här. Har nämligen exakt samma startproblem som du beskriver. :cry:
av johndoe
mrclean_c skrev:Råkade ut för nästan samma problem idag. Bilen är en V70N D5 -06 och när bilen skulle startas så går det bara att vrida nyckeln till läge 1 på tändningen. Sen är det tvärstopp. Låset känns lite glappigt. Samma svar från verkstaden: Får antagligen byta hela tändningslåset.
Fin julklapp.
Nästa problem för min del är att det är automat och jag undrar hur man får i neutralen när tändningslåset bara går att vrida till läge 1?
Sen är frågan om det är okej och bogsera bilen själv till Volvo, det är bara några kilometer?
Det du beskriver låter mer troligt att det är tändningslåset, dock skulle jag avråda att bogsera den själv då automat växellåderna inte får någon smörjning.

Du har inte assistans på bilen?

Mvh
/ J
av fredric1
Jaha ja. Idag hände det igen. :evil: :evil: :evil:
Testade att rucka lite på den vita kontakten som bärgaren sa förra året (se start på denna tråd). Efter ett par försök så lyckades jag starta. Den vita kontakten täcks av en krympslang (det är den som är vit) och jag vet inte ens om det är en kontakt. Den känns väldigt lös när man tar på den och det är svårt att komma åt. Bifogar bilder så att ni förhoppningsvis kan identifiera vad det är för något och förrhoppningsvis säga om det är logiskt att felet är här.

Bild
Bild
av fredric1
Svahn skrev:Kolla även om du har dålig kontakt på den lilla kabeln på startmotorn. Många har haft problem med den!
Hej
Dum fråga: Var sitter denna kontakt och var sitter startmotorn? :-)
Sitter den under generatorn? Är inte så hajj på detta....
Användarvisningsbild
av wissel
Om jag vore i ditt ställe, skriv ut dessa bilder, gå ner o öppna motorhuven så hittar du startmotorn. Kolla sedan den vita sladden, lyft av den, knip ihop den lite grann med en tång o sätt tillbaka. Vips = Allt Okej.
Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]