Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
Lövet skrev: ons 29 aug 2018, 20:09
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: ons 29 aug 2018, 17:58 Peugeot 207 för 59k är inget bra köp. Det ska han få en 208 för som är en mycket bättre bil på alla punkter. Gärna 1.2 THP motorn som är oerhört kul dessutom.

https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo ... ?ca=11&w=1
Det är en Peugeot 206 bensin förmodligen sista tillverkade.
Jag tycker 59000 kr är billigt för en nästan helt ny bil.
206 skall vara väldigt lättmekad säger säljaren.
Det är en omodern bil och den är dyr i förhållande till andra motsvarande till salu och efterträdarna. Trång, bullrig och osäker. Jag har svårt att se det som ett bra köp. Bilen är inte ny bara för att den har låg mätarställning. Ålder sliter lika mycket som mil. Du kan få en två generationer nyare bil som är bättre på allt till samma pengar. Klart säljaren vill framställa bilen som ett bra köp men det är det inte på rationella grunder.
Bilen ser ut som helt ny överallt och har stått i garage och inte körd på vintern. Det är ju en ny bil nästan för 59000 kr. Det är svårslaget. Bra pris. Lätt att fixa med också.

Men jag undrar hur åldern sliter? Alltså om bilen står i garage. Hur kan den slitas då? Vad är det som slits? Har hört förr någon säga det, förstår inte det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Saker åldras. Gummi t ex. Många rörliga detaljer mår inte så bra av att stå stilla då de är designade för att hållas i rörelse för att tärning och smörjning ska fungera. AC är väl ett klassiskt exempel på något som gärna går sönder om den inte används. En bil som stått parkerad en längre tid har kanske inte fått vätskor bytta med rätt intervaller på tid så att det stått och mögat till sig. Osv.

Jag tycker också det låter som ett ganska tveksamt köp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hmmm min Supra går i ide i garaget 11 månader om året och körs bara under semestern. Inga problem med AC ännu efter 18 års vila. Inget läckage eller tappad effekt.

Inget torrt gummi i lister, lädret i toppskick och det mesta känns i nyskick.

Slipper bilen Saltslask, Solblekning och Avfettning och står svalt och mörkt i ett garage händer knappt något.

PS, har haft en uppsättning nya däck som aldrig kom på bilen, i samma garage, efter 15 år lika mjuka, klibbiga och med greppade gummi som när de var nya. Svalt och torrt utan utsättande för kemikalier så klara de lång lagring. DS
av FreddanNo1
SBergdahl skrev: tor 30 aug 2018, 08:10 Saker åldras. Gummi t ex. Många rörliga detaljer mår inte så bra av att stå stilla då de är designade för att hållas i rörelse för att tärning och smörjning ska fungera. AC är väl ett klassiskt exempel på något som gärna går sönder om den inte används. En bil som stått parkerad en längre tid har kanske inte fått vätskor bytta med rätt intervaller på tid så att det stått och mögat till sig. Osv.

Jag tycker också det låter som ett ganska tveksamt köp.
Verkar tveksamt. Gummi åldras inte på så kort tid. Är man orolig för att vätskor möglar så är det ju bara att byta dem. Bromsok kan man på kort tid smörja upp osv...
Rörliga detaljer är designade för att röra sig? Vilka rörliga detaljer? En bil står ju ändå mer stilla än den är igång.

Är det en myt som du försöker sprida eller driver du med mig?

Vi talar ju inte om en ganmal Volvo 142 från Volvos muséum.
av MickeM
Längre stillestånd utomhus ger bekymmer med bilar.
Den som tror det är en myt har aldrig pysslat med bilar.

Nu är inte 2012 lastgammalt, men kalla den för ny när den är hela 6år, så lurar man sig själv.
Alltför många går på myten "låga mil = alltid bra köp".
Det är långt ifrån alltid så.
Elkontakter oxiderar, bromsar kärvar (smörja krävande bromskolv är slöseri med smörja och energi), bromsskivorna rostar, AC mår bäst av att röra sig, mm mm.

Men 6år och runt 2000mil ståendes i kall eller vamgarage skyddad från elementen, så har den nog klarat sig skapligt.
Men det spelar stor roll om den körts några mil i taget, fast väldigt sällan, eller väldigt kort, och många gånger också....
Idel småkörningar, så.... titta på nått annat!

Bilens historia är ALLTID det viktigaste. Oavsett ålder eller mil.

Ska man ha pålitlig bil ska man generellt undvika allt från USA, England, Frankrike, och Italien.
Sen tillkommer dom dyra modellerna av VW, de flesta Audimodellerna och övriga dyra tyskar.

Fråga vilken vilken mekaniker på vilken universalverkstad som helst och detta är det troligaste svaret.
av FreddanNo1
MickeM skrev: tor 30 aug 2018, 21:59 Längre stillestånd utomhus ger bekymmer med bilar.
Den som tror det är en myt har aldrig pysslat med bilar.

Nu är inte 2012 lastgammalt, men kalla den för ny när den är hela 6år, så lurar man sig själv.
Alltför många går på myten "låga mil = alltid bra köp".
Det är långt ifrån alltid så.
Elkontakter oxiderar, bromsar kärvar (smörja krävande bromskolv är slöseri med smörja och energi), bromsskivorna rostar, AC mår bäst av att röra sig, mm mm.

Men 6år och runt 2000mil ståendes i kall eller vamgarage skyddad från elementen, så har den nog klarat sig skapligt.
Men det spelar stor roll om den körts några mil i taget, fast väldigt sällan, eller väldigt kort, och många gånger också....
Idel småkörningar, så.... titta på nått annat!

Bilens historia är ALLTID det viktigaste. Oavsett ålder eller mil.

Ska man ha pålitlig bil ska man generellt undvika allt från USA, England, Frankrike, och Italien.
Sen tillkommer dom dyra modellerna av VW, de flesta Audimodellerna och övriga dyra tyskar.

Fråga vilken vilken mekaniker på vilken universalverkstad som helst och detta är det troligaste svaret.
Oj vad du generaliserar. Påminner om filmen En man som heter Ove när de talar om Volvo och Saab. Båda lika envetna.
Nu försöker du skapa myter om hela länder.
Om England, Italien, Frankrike, USA alla bilar därifrån var opålitliga skulle de inte kunna sälja några bilar. I alla fall inte på export. Peugeot t.ex är ett stort märke i Sverige och har alltid varit det.
av Lövet
Jag förstår inte riktigt varför du har skapat den här tråden? Du lyssnar ju inte på det någon skriver. Det är inget fel på Peugeot (har haft 3st själv) men att köpa en omodern, trång och bullrig bil och betala dubbelt så mycket som alla andra som är till salu - det är ingen bra idé någonstans. Om du ändå vill gå vidare, kör i vind, men påstå inte att vi sade emot ;-)
av MickeM
@FreddanNo1"
Jag fattar inte heller.
Vi som har lång erfarenhet berättar om det vi vet, men du vet tydligen bättre, och drar dig inte ens för att vara oförskämd.

Skapa Myter?
Vet du någonting?

Generalisera?
Japp. Det skrev jag också.
Vill man ha oddsen på sin sida bör dom undvikas. Undantag finns, men orkar inte spalta upp varenda bilmodell.

Volvo eller Saab pålitligast?
Nej Nej!
Pålitligaste bilarna kommer från Japan.
Roligaste bilarna från Japan?
Nej, men det var inte frågan.

Inte vilken som bäst heller.
Det finns inget rätt eller fel svar på, eftersom behoven/kraven/önskemålen är så olika mellan personer.
Felstatistiken är det som diskuteras nu.

Pålitliga och lättmekade var det!
Få är enklare uppbyggda än de billigaste Toyotamodellerna med bensinmotor.
Ryska Lada möjligen, men pålitlig?

Tro vad du vill, men du har blivit varnad!
Jag svarar bara för att fler än trådskaparen läser detta, även i framtiden.
av FreddanNo1
MickeM skrev:@FreddanNo1"
Jag fattar inte heller.
Vi som har lång erfarenhet berättar om det vi vet, men du vet tydligen bättre, och drar dig inte ens för att vara oförskämd.

Skapa Myter?
Vet du någonting?

Generalisera?
Japp. Det skrev jag också.
Vill man ha oddsen på sin sida bör dom undvikas. Undantag finns, men orkar inte spalta upp varenda bilmodell.

Volvo eller Saab pålitligast?
Nej Nej!
Pålitligaste bilarna kommer från Japan.
Roligaste bilarna från Japan?
Nej, men det var inte frågan.

Inte vilken som bäst heller.
Det finns inget rätt eller fel svar på, eftersom behoven/kraven/önskemålen är så olika mellan personer.
Felstatistiken är det som diskuteras nu.

Pålitliga och lättmekade var det!
Få är enklare uppbyggda än de billigaste Toyotamodellerna med bensinmotor.
Ryska Lada möjligen, men pålitlig?

Tro vad du vill, men du har blivit varnad!
Jag svarar bara för att fler än trådskaparen läser detta, även i framtiden.
Det enda jag önskar är att köpa en bil till en person som är ensam och bor ensligt som vill ha en ny lättmekad liten bil. Han struntar i design osv. och jag har lättare att hitta en bil i stan. Inte ett enda bra tips har jag fått. Istället föreslår någon Volvo 740 och någon Toyota Landcruiser och Toyota HI-LUX som är en lastbil. Andra klankar ned på att man vill köpa en omodern bil.

Och du MickeM är själv väldigt oförskämd som skriver att man skall undvika bilar från England, Frankrike, USA och Italien. Det finns massor av nöjda kunder som köper bilarna som är tillverkade i dessa länder. Du visar inte respekt för de människorna och smutskastar hela länder. Skriv istället vilka modeller eller märken som inte är bra, enligt dig.
Du har ju Volvo och de bilarna ligger inte högst upp när det gäller kvalitet.

Istället skulle det vara trevligt om någon vill ge mig något tips om en lättmekad ny bil istället för att skriva om annat.
av Lövet
Det är i princip ingen skillnad på hur lättmekade bilarna är givet samma generation av bilar. Under skalet är det mestadels komponenter från underleveratörer såsom Hella, Magneti Marelli, Bosch mm. Peugeot eller Volvo har ingen nämnvärd betydelse. Det gör att vi inte kan svara det du önskar. Det vi däremot kan svara på är om det är en bra idé att betala 60 tusen för en Peugeot 206 och det är det inte.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]