Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
Jag är inte jättekunnig gällande just det maskinella, men jag är nyfiken på hur en drivaxel fungerar i vissa lägen. Det är ju allmänt känt att med jättesänkt bil att man inte ska svänga skarp och gasa samtidigt då drivaxlarna tar stryk.

Om jag inte gasar och svänger skarpt (med växel i), snurrar drivaxeln ändå?

Om jag frikopplar växellådan och bara rullar, snurrar drivaxeln då? Sliter det på någon annan del om man gör så här?

Tacksam för alla informativa svar jag kan få.
av LostMySelf
malajo skrev: tis 14 aug 2018, 19:34 Drivaxlarna snurrar alltid med hjulen.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Ok för det känns alltid mycket lättare att ta en snäv kurva när man frikopplat än med växel i. Bilen rullar liksom lättare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är för att motorn varken "bromsar" eller "drar" i axlarna när du frikopplar, utan lådan snurrar fritt. Och som bör kännas till så snurrar ytter och innerhjulet olika fort vid kurvtagning.
Om man då låter motorn jobba mot hjulen 'tvingar' man till viss del hjulen att snurra lika fort. Detta, främst på FWD-bilar, leder till vad vi kallar "understyrning". Det är därför man får lära sig att alltid koppla ur på en FWD om man råkar ut för understyrning när ma ntar körkort. På en RWD blir det tvärtom, man får överstyrning istället, men även understyrning främst på halt underlag då baken trycker på fronten. RWD kan vara lite knöligare att komma ur understyrningen på än FWD, men ofta räcker det att "dutta till" på bromsen för att flytta över vikten fram. Eller så kan man ju alltid gasa och kompensera med lite sladd ;)
av LostMySelf
Lucif3r skrev: tis 14 aug 2018, 21:16 Det är för att motorn varken "bromsar" eller "drar" i axlarna när du frikopplar, utan lådan snurrar fritt. Och som bör kännas till så snurrar ytter och innerhjulet olika fort vid kurvtagning.
Om man då låter motorn jobba mot hjulen 'tvingar' man till viss del hjulen att snurra lika fort. Detta, främst på FWD-bilar, leder till vad vi kallar "understyrning". Det är därför man får lära sig att alltid koppla ur på en FWD om man råkar ut för understyrning när ma ntar körkort. På en RWD blir det tvärtom, man får överstyrning istället, men även understyrning främst på halt underlag då baken trycker på fronten. RWD kan vara lite knöligare att komma ur understyrningen på än FWD, men ofta räcker det att "dutta till" på bromsen för att flytta över vikten fram. Eller så kan man ju alltid gasa och kompensera med lite sladd ;)
Så är det slitsamt att göra så i längden? Händer endast när jag måste ta mig runt jätteskarpa svängar eller typ snäva rondeller.
av LostMySelf
Lucif3r skrev: tis 14 aug 2018, 21:25 Näe, bilen är ju konstruerad för att klara av sådana vardagliga situationer. Däremot kan det säkert slita ut redan slitna knutar fortare. Men överlag inget du behöver ligga sömnlös över.
Ok, men då fortsätter jag frikoppla i jobbiga lägen som nästan aldrig uppstår :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I ändan på drivaxeln sitter en drivknut som ser ut ungefär så här.

Ju mer du svänger eller sänker bilen, ju mer snett hamnar kulorna för att ta upp vinkeln, om du gasar samtidigt så blir ju kraften större.

Bild

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]