- ons 08 aug 2018, 00:04
Men vissa har rätt lätt för att skylla på saker som det inte finns belägg för att ha försämrat vår välfärd.
http://taxclimate.com/sv/historiskt-skattetryck/
I början av 70-talet låg det lägre än nu. Men kollar vi sista halvan av 70-talet har vi haft lägre under 2010-talet.
Om vi inte anser oss behöva bättre välfärd än vi har (vi har ändå rätt bra jämfört med andra länder) kan man köra på som vi gör ett litet tag till. Men oavsett om vi ska höja det totala skattetycket eller inte anser jag att man bör fördela skatterna så att det som förstör miljö och klimat blir dyrare (får högre skatter) och sånt som är mindre skadligt får lägre skatter.
Vi är rätt snabbt på väg mot vad jag är rädd ska bli en total jävla kollaps i värden med stora delar obeboeliga områden i världen.. Då jävlar ska ni se på kostnader när klimatflyktingar blir verklighet. :/
Camel skrev:Många kopplingar finns det.joel80 skrev:Jag har inte sagt att jag vill ha jättehög skatt. Jag menar bara på att man får vara med på att skattetrycket och välfärd går lite hand i hand (om man inte är Norge..).Till viss del finns en koppling mellan skattetryck och välfärd. Men det finns även starka kopplingar mellan konkurrenskraft och skattetryck. Likaså finns koppling mellan tillväxt och skattetryck. En sak är självklar: om man redan har bland världens högsta skattetryck så är skattehöjningar inte automatiskt rätt medicin för ökad välfärd. Det är mer sannolikt att det handlar om prioriteringar och att man jagar kostnader. Och att man inte nedlåter sig att skänka bort välfärd genom att låta en godtycklig del av världens befolkning ta del av den. Sådant måste planeras och budgeteras eftersom det handlar om avsevärd del av hela statsbudgeten. Det måste vara ordning och reda. Man kan inte argumentera att hålen ska täppas med ytterligare skattehöjningar när skattetrycket redan är ett av världens högsta. Då biter man verkligen sig i svansen. Det gäller att prioritera rätt eftersom kassan är begränsad. Och om man som politiker vill bli vald så gäller det att prioritera enligt väljarnas åsikter. Åtminstone om demokratin fungerar.
Men vissa har rätt lätt för att skylla på saker som det inte finns belägg för att ha försämrat vår välfärd.
Camel skrev:Jag menade såklart inte att man ska komma undan om man fuskar! Oavsett om det är med bidrag eller skatten!joel80 skrev:När folk smiter från avgifter eller fuskar med bidrag ska dom sättas dit, när folk fuskar med skatter ska man fimpa skatterna? :DOm man fuskar ska man sättas åt. Utan undantag.
Malmstroem skrev:Det stämmer inte att skattetrycket var högre på 70-talet. Se nedan för hur skatten har utvecklats över tid:Det jag hade som källa var det här:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... ationellt/
http://taxclimate.com/sv/historiskt-skattetryck/
Skattetrycket fortsatte att öka i Sverige i stort sett oavbrutet fram till år 1978 då skattetrycket var på 46,9 %.Nu ligger vi på 44,0 som man kan se i din graf.. Där står det att man var uppe på 45,6 1978 och inte 46,9%. Man verkar ändrat på hur man räknar. Vilket som är 45,6 högre än 44.0.
I början av 70-talet låg det lägre än nu. Men kollar vi sista halvan av 70-talet har vi haft lägre under 2010-talet.
Om vi inte anser oss behöva bättre välfärd än vi har (vi har ändå rätt bra jämfört med andra länder) kan man köra på som vi gör ett litet tag till. Men oavsett om vi ska höja det totala skattetycket eller inte anser jag att man bör fördela skatterna så att det som förstör miljö och klimat blir dyrare (får högre skatter) och sånt som är mindre skadligt får lägre skatter.
Vi är rätt snabbt på väg mot vad jag är rädd ska bli en total jävla kollaps i värden med stora delar obeboeliga områden i världen.. Då jävlar ska ni se på kostnader när klimatflyktingar blir verklighet. :/
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13