Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av numberoneguy
Tjena på er, är helt nu på forumet och inte så himla duktig på bilar. Köpte en volvo s60 för drygt 2 månader sedan hos volvo i Köping, en S60 2,4t addition -01 hade gått strax under 12000 mil, 12000 mila service är gjord på den. för ett tag sedan fick jag upp i displayen "Bromsfel service omgående" Det dök upp bara om jag svängde kraftigt och sedan försvann det. Jag kontrollerade bromsvätskan och den var låg så jag fyllde på den och felet försvann. Men nu ungefär en månad senare har det kommit tillbaka, meddelandet dyker upp om man svänger kraftigt eller bara bromsar när man kör i låg hastighet, sedan försvinner det. Är det någon som vet vad det kan bero på?? Har inte kollat bromsvätskan idag för det var så mörkt ute, men man kan väl inte behöva fylla på bromsvätska en ggn i månaden? Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig. snälla låt det inte kosta massa pengar=(((

Sen en sak till kopplingen knakar lite, låter som plasten knakar lite, kan man smörja det på något bra sätt?
av superpackman
När ja fick det meddelandet så var mina bromsar slut fram..
av Frigge
Min gissning är att du har ett läckage. Med tanke på att du reagerat över kopplingen skulle jag tro att det är manövercylindern i "lådan" som läcker.
Om du tittar under bilen så är det ett skvallerhål mellan motor o växellåda, kommer det bromsvätska där beror det på manövercylindern.
Användarvisningsbild
av Brezzz
Jag är rädd att Frigge har rätt där.
Exakt samma symptom hände mej och idag är min bil inne på verkstad för byte av slavcylinder och lameller m.m.
Notan kommer hamna kring 10 000:- för mej.:shock:
Så jag råder dej att lämna in bilen på verkstad omgående!
Kolla om inte din maskinskadeförsäkring gäller isåfall.
av numberoneguy
Okej, som sagt jag kan inte så mycket om bilar, jag var ut och kollade nivån nu och den är nere på MIN igen, tittade under bilen jag såg inget på marken, vart skall jag leta? Det här måste ju vara något som service missat kan man tycka, den är ju precis servad nästan?
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan ju vara smart :idea: att köra in bilen på verkstad, innan felet blir ännu större, och ännu dyrare.

Läs gärna om "målarmästare" :wink: Brezzz otur och öde med bilen i en annan tråd. :wink:

Diskussionen om verkstaden har missat något i samband med service bör du nog ta med dom.

Det är ju inte så lätt för en mek att se en oljedroppe överallt på en bil. Men hade du berättat för dom, i samband med att du lämnade bilen för service, att det försvinner bromsvätska. Då hade dom letat upp läckan utan större kostnad.
av numberoneguy
Ringde Volvo idag, i och med att 12000 service var gjord precis när jag köpte bilen så kan man tycka att det är konstigt att dom missat läckaget, det står ju på service notan att dom sökt efter läckage/slitage mm. Antagligen har dom fyllt på bromsvätska bara och sen körde jag 1 månad och varningen kom upp. Så jag fyllde ju på igen och nu ännu en månad senare så är behållaren nere på MIN. skall lämna in bilen på onsdag och det ska inte kosta något, eller försäljaren sa att det inte ska kosta något. Så det är väl frid och fröjd. Är ju bara 1 månad trafikgaranti på bilen, men hur skulle jag kunna tänka på att det kunde vara läckage efter en månad, dom kunde ju lika gärna missat fylla på bromsvätska.

Sen finns det enligt lagen ingen garanti som heter 1 månad trafikgaranti. Det skall vara 3 månader så jag klarar mig.

Så bilen får väl stå tills på onsdag=(
av numberoneguy
Måste dock ta bilen till jobbet, har 4 mil till västerås, är det någon fara tror ni? Jag har ju fyllt på bromsvätska i bilen och då larmar det ju inte. I vilket fall som helst måste jag köra till Köping med bilen på onsdag för dom vill ha den på volvo där, så dom vet ju om att jag måste köra den dit. Men egentligen är det väl deras problem det är ju dom som ska laga bilen. Det är ju egentligen inget fel på bilen för bromsarna fungerar ju.
Användarvisningsbild
av iaken
Som Brezz säger. Råkade ut för samma sak. Om kopplingen spottas ner av bromsvätska får du byta den också. Utan försäkring går det på 10-11.5k. I mitt fall tog jag det på försäkringen och fick betala 5500:- iom att bilen rullat under 12 000 mil. Efter 12 000 mil kostar självrisken 7500 om du har Volvia och maskinskadegaranti

Skall tillägga att jag inte fick bromsfelmeddelande. Utan den larma på Bromsvätska sedan blev koppling stum och stanna i botten.
av Frigge
numberoneguy skrev:Ringde Volvo idag, i och med att 12000 service var gjord precis när jag köpte bilen så kan man tycka att det är konstigt att dom missat läckaget, det står ju på service notan att dom sökt efter läckage/slitage mm. Antagligen har dom fyllt på bromsvätska bara och sen körde jag 1 månad och varningen kom upp. Så jag fyllde ju på igen och nu ännu en månad senare så är behållaren nere på MIN. skall lämna in bilen på onsdag och det ska inte kosta något, eller försäljaren sa att det inte ska kosta något. Så det är väl frid och fröjd. Är ju bara 1 månad trafikgaranti på bilen, men hur skulle jag kunna tänka på att det kunde vara läckage efter en månad, dom kunde ju lika gärna missat fylla på bromsvätska.

Sen finns det enligt lagen ingen garanti som heter 1 månad trafikgaranti. Det skall vara 3 månader så jag klarar mig.

Så bilen får väl stå tills på onsdag=(
Ett sådant fel som du har kan komma NÄR SOM HELST. Det betyder att det MÅSTE inte ha varit fel på bilen när den servades. Läckaget kan ju faktiskt kommit veckan efter :roll:

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]