Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Addict skrev:
ER skrev:Köp originalstrålisar med xenon ist. mycket bättre ljusbild och du slipper blända dom du möter om du inte kommer ihåg att ställa ner strålkastarna så dom står korrekt, när dom gör det har du ändå ljuset rakt ner i backen pga diffus ljusbild.
Gör man så får man riva ner hela bilens front två ggr per år!
Mycket enklare att byta glödlampa...
Men då MÅSTE du ovillkorligen ha dom stående så mycket lägre(i höjd ned läge 2 på vredet är inte långt från sanningen) pga diffusa och oskarpa ljusbilden att dom lyser rätt ner i backen för att inte irritera mötande och hela nyttan med dom är borta om du inte är ute efter stylingeffekten som vissa enbart är. Men med originalprylar byggda för denna uppgift får du den skarpa kant du MÅSTE ha för att kunna ha dom högre ställda och längre ljusbild. Inte så konstigt att det inte är tillåtet att eftermontera när ljusbilden blir så urusel som den blir med konv. sats jmfr originalstrålisar.
Är en liten uppoffring att lossa fronten för så pass mycket bättre ljus, samtidigt passar man ju på att göra rent från skit bakom nosen också när man ändå har tillfälle. En annan stor fördel är att man får bilen att se både betydligt snyggare och nyare ut samt slipper dom fula torkararmarna som alltid blir fula med tiden, torkning fixar man genom frontbyte till 05-fronten och spolningen om man inte moddar på högtrycken ändå om man känner behov av rengöring.
Inte heller säkert att en bra konvsats är billigare heller för dom kostar ju från 3000kr dom finare och nödvändiga på nyare med elektronik som motverkar att lampfelet dyker upp, jag gav bara 3500kr för mina 05- Bixenon.
Kan efter en tid med mörkerkörning säga att det är just enbart styling med konvsats när dom är korrekt inställda jmfr originalxenon.
Dom som upplever att det lyser upp djävulskt bra och skyltar mm har dom för högt ställda som jag hade innan jag förstod att dom skulle ner en hel del och då var halogen bättre pga anpassningen till varrandra men inte ljusmängdsmässigt.
Som bevis är att med konvsats fick man kanske 1 av 10 mötade som trodde man hadde helljuset på för det var så dålig ljusbild med stickljus för högt upp, medan med original ingen hittills trotts att dom är högre ställda än gammla.

Bara om man är standsbo och åker lite på landsvägar funkar xenon i helljuset, om man som mig åker dagligen på dessa vägar så är det endast 3X+ extraljus värda namnet som duger och då givetvis helst med xenon för helljuset är fortfarande ett stort skämt i jämförelse och kan bara nätt och jämt ersätta billigt skit från feltema men inte ens nudda dom finare märkenas snikmodeller. Blir mest vilsamt för ögonen med så mycket ljus som möjligt och så långt samt brett som möjligt så man kan fästa blicken lite längre från bilen än vad helljlsuet kan prestera med ok ljusstyrka. Skulle vara mycket påfrestande med halvskumt ljus precis där man fäster blicken dag som natt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Eller så plockar du bar abort torkararmarna så är det gjort.

Nivåreglering hit o dit.
MAn blir bländad minst lika ofta av orginal strålisar som med konv kit.
Användarvisningsbild
av fluppen
Ojdå..mkt info på en gång, nja..jag vet inte om det blir nån Xenon då, gillar inte det med att man ska behöva byta inför bes. Men det verkar ju en vettig sak annars, snyggt framför allt 8) Vi får se helt enkelt...

Tack alla för kanonbra svar

// Posören
Användarvisningsbild
av BullDoGs
fluppen skrev:Ojdå..mkt info på en gång, nja..jag vet inte om det blir nån Xenon då, gillar inte det med att man ska behöva byta inför bes. Men det verkar ju en vettig sak annars, snyggt framför allt 8) Vi får se helt enkelt...

Tack alla för kanonbra svar

// Posören

Olla sig Fluppen släng i ett par halogenisar istället ser lika bra ut kompis..
Förresten ringde dig häromdan men inge hemma hör av dig.

\\Bullen :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Volvos reflektorer måste ju vara urusla när de gäller sådant.
Satte en konv.kit på en bmw e36.
Snacka om skillnad.
där såg det ut som om det vore orginal, fast det inte finns till den modellen.
Skillad på reflektorer
av perhall
greeeken skrev:Volvos reflektorer måste ju vara urusla när de gäller sådant.
Snacka om skillnad.
Skillad på reflektorer
Nu vill jag iofs minnas att e36 inte hade så otroligt dåligt ljus, men många BMW (och Audi) har riktigt dåliga strålkastare om man inte har xenon, t ex e39. De kallas i Tyskland för telyktor "Teelichter". Så att förbättringen är större där är inte så konstigt...

jag bytte från e39 xenon till S80 utan och tyckte inte att ljuset blev sämre...
PH
Användarvisningsbild
av greeeken
perhall skrev:
greeeken skrev:Volvos reflektorer måste ju vara urusla när de gäller sådant.
Snacka om skillnad.
Skillad på reflektorer
Nu vill jag iofs minnas att e36 inte hade så otroligt dåligt ljus, men många BMW (och Audi) har riktigt dåliga strålkastare om man inte har xenon, t ex e39. De kallas i Tyskland för telyktor "Teelichter". Så att förbättringen är större där är inte så konstigt...

jag bytte från e39 xenon till S80 utan och tyckte inte att ljuset blev sämre...
PH

Jag håller med dig.
Hade en E39 med xenon under vintern.
Vad sorgligt ljus det var.Min s60 utan xenon kändes 10000 ggr bättre.
Men just i e36 fallet så är det otrolig skillnad.
Allt hänger ju på reflekotrn. O där är nog volvos inte precis så bra om man konverterar.

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]