- sön 06 maj 2018, 18:00
I min värld är framtidssäkerhet en självklar sak att ta hänsyn till om man köper en bil för 500 000 kr.
Visst kostar en ny bil 40-50 kr per mil att åka runt i. Men innan man vet ordet av ska bilen säljas och då är den begagnad. Värdeminskningen sjunker snabbt med åldern, men förbrukningen består.
Ganska snabbt har man följande kalkyl (räkna med att den årliga uppräkningen av bensinskatten fortsätter, medan dieseln kan köra på skattefri HVO)
XC90 T6: Bränsle 20 kr/mil, Övrigt 15 kr/mil
XC90 D5: Bränsle 13 kr/mil, Övrigt 15 kr/mil
T6 måste ju vara tämligen iskall i det läget...
troubleshooter skrev: ↑lör 05 maj 2018, 18:48 Frågan finns redan besvarad i ett antal liknande trådar, men jag håller i grunden med TS om att en diesel borde i dagsläget vara mer "framtidsäker" än en bensinare, med tanke på alternativa bränslen. ekonomiskt ror jag att det spelar mindre roll om bränslet kostar 15 eller 20 kr, ett fåtal kommer att åka mindre bil, en ny bil kostar typ 40-50 kr milen att åka omkring i alla fallGör det? Visst diskuteras bensin vs diesel flitigt. Men jag har aldrig sett någon föra fram perspektivet framtidssäkerhet. Det är mest ekonomi och motorkaraktär som diskuteras.
I min värld är framtidssäkerhet en självklar sak att ta hänsyn till om man köper en bil för 500 000 kr.
Visst kostar en ny bil 40-50 kr per mil att åka runt i. Men innan man vet ordet av ska bilen säljas och då är den begagnad. Värdeminskningen sjunker snabbt med åldern, men förbrukningen består.
Ganska snabbt har man följande kalkyl (räkna med att den årliga uppräkningen av bensinskatten fortsätter, medan dieseln kan köra på skattefri HVO)
XC90 T6: Bränsle 20 kr/mil, Övrigt 15 kr/mil
XC90 D5: Bränsle 13 kr/mil, Övrigt 15 kr/mil
T6 måste ju vara tämligen iskall i det läget...
Senast redigerad av 2 Massabrassan, redigerad totalt 0 gång.