Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

troubleshooter skrev: lör 05 maj 2018, 18:48 Frågan finns redan besvarad i ett antal liknande trådar, men jag håller i grunden med TS om att en diesel borde i dagsläget vara mer "framtidsäker" än en bensinare, med tanke på alternativa bränslen. ekonomiskt ror jag att det spelar mindre roll om bränslet kostar 15 eller 20 kr, ett fåtal kommer att åka mindre bil, en ny bil kostar typ 40-50 kr milen att åka omkring i alla fall
Gör det? Visst diskuteras bensin vs diesel flitigt. Men jag har aldrig sett någon föra fram perspektivet framtidssäkerhet. Det är mest ekonomi och motorkaraktär som diskuteras.

I min värld är framtidssäkerhet en självklar sak att ta hänsyn till om man köper en bil för 500 000 kr.

Visst kostar en ny bil 40-50 kr per mil att åka runt i. Men innan man vet ordet av ska bilen säljas och då är den begagnad. Värdeminskningen sjunker snabbt med åldern, men förbrukningen består.

Ganska snabbt har man följande kalkyl (räkna med att den årliga uppräkningen av bensinskatten fortsätter, medan dieseln kan köra på skattefri HVO)
XC90 T6: Bränsle 20 kr/mil, Övrigt 15 kr/mil
XC90 D5: Bränsle 13 kr/mil, Övrigt 15 kr/mil

T6 måste ju vara tämligen iskall i det läget...
Senast redigerad av 2 Massabrassan, redigerad totalt 0 gång.
Det perspektivet "framtidsäker" du söker finns inte i sammanhanget , det är som att fråga efter en "framtidsäker" dator, vi kan komma med mer eller mindre avancerade gissningar, jag för min del tror mer på en dieselbil men samtidigt är de på väg att skatta bort det alternativet, men som nämnts i tidigare trådar så ska du köpa bil idag och räknar med att behålla den 3-5 år vilket var det du nämnde spelar det nog ingen roll vad du köper el, diesel, hybrid. Det enda som är säkert att du kommer förlora på affären oavsett vad du väljer, det går inte att köpa bil och bli en vinnare, värdeminskningen är stor oavsett.

Åtminstone jag tror att jag kommer att kunna sälja min D5 om 4 år när det är dags att byta bil, utan att bli ruinerad för att det är en diesel.........
Massabrassan skrev:
troubleshooter skrev: lör 05 maj 2018, 18:48 Frågan finns redan besvarad i ett antal liknande trådar, men jag håller i grunden med TS om att en diesel borde i dagsläget vara mer "framtidsäker" än en bensinare, med tanke på alternativa bränslen. ekonomiskt ror jag att det spelar mindre roll om bränslet kostar 15 eller 20 kr, ett fåtal kommer att åka mindre bil, en ny bil kostar typ 40-50 kr milen att åka omkring i alla fall
Gör det? Visst diskuteras bensin vs diesel flitigt. Men jag har aldrig sett någon föra fram perspektivet framtidssäkerhet. Det är mest ekonomi och motorkaraktär som diskuteras.

I min värld är framtidssäkerhet en självklar sak att ta hänsyn till om man köper en bil för 500 000 kr.

Visst kostar en ny bil 40-50 kr per mil att åka runt i. Men innan man vet ordet av ska bilen säljas och då är den begagnad. Värdeminskningen sjunker snabbt med åldern, men förbrukningen består.

Ganska snabbt har man följande kalkyl (räkna med att den årliga uppräkningen av bensinskatten fortsätter, medan dieseln kan köra på skattefri HVO)

T6or är allt annat än iskalla på begmarknaden. Det finns så få så de blir sålda direkt för det finns alltid de som föredrar motor framför ekonomi.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

troubleshooter skrev: sön 06 maj 2018, 18:25 Det perspektivet "framtidsäker" du söker finns inte i sammanhanget , det är som att fråga efter en "framtidsäker" dator, vi kan komma med mer eller mindre avancerade gissningar, jag för min del tror mer på en dieselbil men samtidigt är de på väg att skatta bort det alternativet, men som nämnts i tidigare trådar så ska du köpa bil idag och räknar med att behålla den 3-5 år vilket var det du nämnde spelar det nog ingen roll vad du köper el, diesel, hybrid. Det enda som är säkert att du kommer förlora på affären oavsett vad du väljer, det går inte att köpa bil och bli en vinnare, värdeminskningen är stor oavsett.

Åtminstone jag tror att jag kommer att kunna sälja min D5 om 4 år när det är dags att byta bil, utan att bli ruinerad för att det är en diesel.........
Poängen är att det inte är frågan om normalt åldrande i detta fall. Det är ett generationsskifte till en bilpark fri från fossila bränslen.

Där har D5 en plats. T6 har det inte.

Jag skulle vilja jämföra det med platta TV-apparater. Över natt blev Tjock-TVn i princip iskall..
Derank skrev: sön 06 maj 2018, 18:44
Massabrassan skrev:

T6or är allt annat än iskalla på begmarknaden. Det finns så få så de blir sålda direkt för det finns alltid de som föredrar motor framför ekonomi.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Inte ännu nej. Men om ett par år när bensinen kostar 20 kr litern och HVO ligger kvar på 15 kr samtidigt som bilen är värd mycket mindre, så tror jag atr vi går ditåt.

De som är beredda att köra T6 trots förbrukningen är nog även beredda att betala för en nyare bil. Jag tror atr vi får ungefär samma fenomen som på gamla lyxbilar typ Audi A8. De är omöjliga att sälja..
Ja man vet aldrig vad regeringen hittar på.
Först var bensindrift i focus för växthuseffekten.
Då började många köra diesel.
Nu är dieseldriften negativt pga partikelutsläpp.
Så nu går en hel del till bensindrift och eldrift.
Snart så kan man köra dieseln på HVO och då blir den kanske ok igen för miljön.
Då är det dags för dem att skatta sönder eldriften och bensindriften.
Man blir trött på detta.
Jag tycker att man ska köpa det man själv tror på i längden eftersom det hela tiden kommer upp nya nackdelar vilket man än kör med.
Kanske blir dieseln framtiden igen vem vet?
Dex skrev: sön 06 maj 2018, 23:41 Ja man vet aldrig vad regeringen hittar på.
Man blir trött på detta.
Jag tycker att man ska köpa det man själv tror på i längden eftersom det hela tiden kommer upp nya nackdelar vilket man än kör med.
Jag tror absolut att diesel har en framtid. Dagrns dieselbilar är rena och det går att köra dem på fossilfritt bränsle. Bränslet går dessutom att tillverka av lokala restprodukter.

Bensinmotorer däremot, de kan aldrig någonsin få en plats framtiden. Möjligtvis om de går att köra på E85. Men ingen tillverkare erbjuder ju det idag..
Dex skrev: sön 06 maj 2018, 23:41 Ja man vet aldrig vad regeringen hittar på.
Man blir trött på detta.
Alla PSA-dieslar är för övrigt godkända för HVO redan idag. Man har till och med godkänt retroaktivt. Alla EU5 och EU6 är ok.

Att Volvo inte gjort detsamma är mest en formalitet. HVO fungerar utmärkt i alla dieselmotorer och det dyker upp på fler och fler ställen.
Varför jag köpte en bensinare? För att jag ogillar karaktären hos en diesel, sambon vägrar diesel och jag ville helt enkelt ha en bensinare (hybriderna är för dyra i dagsläget). Framtiden? Spelar ingen roll, bilköpet är pengar i sjön oavsett och det kommer nya pengar med jämna mellanrum. Och så vidare...
Vi hade "turen" att kunna köpa en ny bil och då även välja den bilen vi ville ha. Det var inte svårare än så.
Att förespråka en diesel i dagsläget är även det kortsiktigt. HVO kommer aldrig produceras i sådan mängd att den kan ersätta all diesel på marknaden. Priset kommer att rusa uppåt i takt med att transportsektorn (lastbilar) beläggs med krav på fossilfrihet för att vinna transportkontrakt. Även bensin kan tillverkas syntetiskt ifall behov skulle uppstå. Så varför skulle man inte våga köpa en bensin-bil idag?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden