Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kretschmer
XC90_Executive skrev:
kretschmer skrev:
XC90_Executive skrev:Allt spelar roll! Det kanske skiljer 10 grader i yttertemp. och då blir resultatet helt annorlunda! etc...

En S60R awd med 5-stegad GT känns inte så snabb. Men med manuell låda (eller nya 6-stegade automaten) är det inget snack om att den utklassar en T5!
Men naturligtvis genomför BSR sina tester på samma sätt med alla bilar. Dom testar ju inte vissa modeller när det regnar, andra i 40 graders värme och några med blankslitna däck.

Därför kan man ifrågasätta varför R-modellen fått så "dåligt" resultat.
Så du tror att BSR testar sina bilar i EXAKT likadana förhållanden? inte ens BSR kan bestämma vädret....

Jag tror mycket väl att det kan skilja 5-10 grader, olika dimensioner på däcken. Olika utrustning på bilarna osv. osv
BSR kan inte bestämma vädret, men jag är säker på att dom kan bestämma vilka dagar dom gör testerna. Lika säker som jag är att om det ösregnar imorgon så ska inte jag till stranden, även om jag "planerat" ett strandbesök.

Jag tror inte att 5 grader varmare eller kallare kan påverka 2 sekunder på 100-150.

Tycker inte Du det är märkligt att R-modellen isåfall testats i "usla förhållande" och de andra under "toppförhållande"?
Jag tror inte Volvo håller med om att T5 modellen ÄR snabbare än R modellen.

Jag vet inte men jag TROR att BSRs siffror gällande R är fel helt enkelt.
av Tefem
XC90_Executive skrev:Allt spelar roll! Det kanske skiljer 10 grader i yttertemp. och då blir resultatet helt annorlunda! etc...

En S60R awd med 5-stegad GT känns inte så snabb. Men med manuell låda (eller nya 6-stegade automaten) är det inget snack om att den utklassar en T5!
R:en utklassar inte på nåt sätt en T5! Jag har kört min kompis 2004 V70R många gånger och äger själv en V70 T5 (260 hk) och skillnaden är inte speciellt stor. R:en har 40 påsar till lite mer vrid, men väger mer och tappar effekt ut i hjulen pga 4WD.

En R med automat får definitivt problem mot en T5 med manuell. Automat R:en har ju strypt vridmoment och effekt för att spara lådan.
Fattar inte överhuvudtaget hur någon kan vilja ha en R med automat eller att volvo ens tillverkade dem...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tefem skrev:R:en utklassar inte på nåt sätt en T5! Jag har kört min kompis 2004 V70R många gånger och äger själv en V70 T5 (260 hk) och skillnaden är inte speciellt stor. R:en har 40 påsar till lite mer vrid, men väger mer och tappar effekt ut i hjulen pga 4WD.

En R med automat får definitivt problem mot en T5 med manuell. Automat R:en har ju strypt vridmoment och effekt för att spara lådan.
Fattar inte överhuvudtaget hur någon kan vilja ha en R med automat eller att volvo ens tillverkade dem...
En 04 V70R 6MT mot en 04 V70 T5 5MT så är R:en överlägsen. 06 V70R GT vs 06 V70 T5 GT så är R:en också överlägsen. Däremot om man provar en 04 R GT mot en T5 MT får R:en problem ja. Men jag drar o andra sidan en 04 R GT med min C70N T5 6MT.

Slutsats; R:en med 5 stegad GT (geartronic) är inte snabb. R:en med 6-växlad manuell låda/6-stegad automat är snabb....

S60 R awd 6MT

S60 R awd 6GT (alltså automat)
Användarvisningsbild
av camaro69
Tefem skrev:

R:en utklassar inte på nåt sätt en T5! Jag har kört min kompis 2004 V70R många gånger och äger själv en V70 T5 (260 hk) och skillnaden är inte speciellt stor. R:en har 40 påsar till lite mer vrid, men väger mer och tappar effekt ut i hjulen pga 4WD.

Kanske bäst att inleda med att berätta att jag kör manuell.

För oss som är välutrustade av naturen, behöver ju inte använda bilen för att förlänga det, som redan är bra.
En av de mer sluga funderingarna står Tefem för: "En R med automat får definitivt problem mot en T5 med manuell. Automat R:en har ju strypt vridmoment och effekt för att spara lådan.
Fattar inte överhuvudtaget hur någon kan vilja ha en R med automat eller att volvo ens tillverkade dem."

Helt uppenbart är det en hel del som du inte fattar/förstår. Det finns en hel del trevlig standardutrustning monterad i R:en jämfört med T5.
Tur att Volvo m fl fattar.

Alla använder inte sina bilar till acctävling vid rödljus. Utan dom är trygga med sina organ och vet att dom inte växer i samband med acc. :wink:
Tråkmånsar??? Vem vet.....

Min brors, systers kusins fru har en kompis, kompis som har en T5 och den är inte snabb.......

:wink:
av Tefem
camaro69 skrev:[Kanske bäst att inleda med att berätta att jag kör manuell.

För oss som är välutrustade av naturen, behöver ju inte använda bilen för att förlänga det, som redan är bra.
En av de mer sluga funderingarna står Tefem för: "En R med automat får definitivt problem mot en T5 med manuell. Automat R:en har ju strypt vridmoment och effekt för att spara lådan.
Fattar inte överhuvudtaget hur någon kan vilja ha en R med automat eller att volvo ens tillverkade dem."

Helt uppenbart är det en hel del som du inte fattar/förstår. Det finns en hel del trevlig standardutrustning monterad i R:en jämfört med T5.

Alla använder inte sina bilar till acctävling vid rödljus. Utan dom är trygga med sina organ och vet att dom inte växer i samband med acc. :wink:

Min brors, systers kusins fru har en kompis, kompis som har en T5 och den är inte snabb.......

Hoppsan! träffade visst en öm tå på en R ägare, he he nåväl, jag bjuder på det.
Hoppas du förstår att det jag skrev/skriver om automat i R:en inte ska tas på så stort allvar. Skulle väl ha lagt till en smile gubbe så att det gick fram bättre, skickar med några här nedan så det blir så tydligt det kan bli i skriven text.
Dock håller jag fast vid min åsikt!
Och jodå, jag vet också varför volvo har automat alternativ - supply and demand.

- "Det finns en hel del trevlig standardutrustning monterad i R:en jämfört med T5.
Tur att Volvo m fl fattar."

Javisst, mycket är standard, men till ett överpris!! Och det mesta kan du få som tillval i de andra V70 modellerna också och ändå betala betydligt mindre mot vad en R kostar... om man nu ändå inte är ute efter maximal prestanda och körupplevelse, för det är man uppenbarligen inte om man väljer automat... :D Trodde väl ändå att vi på detta forumet är så pass gamla att vi släppt det är med storleken på organ. :D

Och din brors, systers kusins fru som har en kompis, kompis, kompis, kompis som har en italien importerad 855 T5 med automatlåda... nej, jag håller med dig, den är verkligen inte snabb....... :D

Däremot min polares -04 V70 R med manuell - den är snabb - men bara marginellt snabbare än min -05 T5 med manuell. och så är det med det.
av Loblin
Hehe! Så fort det gäller vilken bil som är snabbast osv är de många som nappar å vill komentera!
Jag kan hålla med om att de kan va intressant att veta vilka tider vissa bilar vid vissa intervaller osv. Men detta kan man ju inte stirra sig blind på. I detta fallet när man jämför en R mot en T5 så är ju skillnaden inte direkt gigantisk. Vad gör 1 sekunds skillnad 100-150 vid en omkörning normalt sett? Denna sekund kan ju bli flera beroende vem som håller i ratten!
Ne som sagt! Det är måååånga faktorer som spelar in, allt från om man har takrails till att asfaltsblandningen är den rätta :wink:
Men dette är ju inget som man direkt tänker på när man gör en omkörning eller drar ut på en större väg från en stopplikt! Huvudsaken är ju att man är nöjd med vad man kör och i detta fallet är de ju inget snack om den saken, vi snackar ju om VOLVO :D

Hade gott alla som har nöjet att få köra T5 eller R varje dag! Inte alla som kan de :(
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Någon kanske vill maila BSR och fråga om dom dåliga tiderna på R:en. Kolla på C30 T5 t.ex. Den är mycket snabbare....!
av Troll
XC90_Executive skrev:Någon kanske vill maila BSR och fråga om dom dåliga tiderna på R:en. Kolla på C30 T5 t.ex. Den är mycket snabbare....!
En vild gisning; dom skulle hänvisa till denna sidan http://sv.bsrab.se/moreinfo/14/
=p
Användarvisningsbild
av camaro69
Tefem skrev:
camaro69 skrev:[Kanske bäst att inleda med att berätta att jag kör manuell.

Hoppsan! träffade visst en öm tå på en R ägare, he he nåväl, jag bjuder på det.
Hoppas du förstår att det jag skrev/skriver om automat i R:en inte ska tas på så stort allvar. Skulle väl ha lagt till en smile gubbe så att det gick fram bättre, skickar med några här nedan så det blir så tydligt det kan bli i skriven text.
Dock håller jag fast vid min åsikt!
Och jodå, jag vet också varför volvo har automat alternativ - supply and demand.

- "Det finns en hel del trevlig standardutrustning monterad i R:en jämfört med T5.
Tur att Volvo m fl fattar."

Javisst, mycket är standard, men till ett överpris!! Och det mesta kan du få som tillval i de andra V70 modellerna också och ändå betala betydligt mindre mot vad en R kostar... om man nu ändå inte är ute efter maximal prestanda och körupplevelse, för det är man uppenbarligen inte om man väljer automat... :D Trodde väl ändå att vi på detta forumet är så pass gamla att vi släppt det är med storleken på organ. :D

Och din brors, systers kusins fru som har en kompis, kompis, kompis, kompis som har en italien importerad 855 T5 med automatlåda... nej, jag håller med dig, den är verkligen inte snabb....... :D

Däremot min polares -04 V70 R med manuell - den är snabb - men bara marginellt snabbare än min -05 T5 med manuell. och så är det med det.
Här har vi inga ömma tår. :wink:

Det är väl tur att det finns olika modeller. Alla kanske inte vill bygga en fullutrustad T5 när det finns R.
Exvis: Vad jag vet så har man inte kunnat beställa R:ens bromsar till T5 ännu. Bara en liten detalj av alla.
En del av utrustningen som sattes i R:en kunde köpas långt senare i "snikvarianterna".

Men det kanske är nya tider.

Bättre köpa klappat och klart.
Beträffande överpris så är det väl upp till var och en att bedöma prislappen på sin bil. Men kan väl hålla med om att det är svinpriser på nya bilar med mycket extra lull-lull.

Men smakar det, kostar det. :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
XC90_Executive skrev:Någon kanske vill maila BSR och fråga om dom dåliga tiderna på R:en. Kolla på C30 T5 t.ex. Den är mycket snabbare....!
Klart dom vill ju sälja chip, så att bilarna blir lika snabba eller snabbare än R:en.
Det handlar ju om att bygga upp intresset för varorna.

BSR är ju inte någon välgörenhetsinrättning, med någon Messias, som frälser och delar ut chip till behövande, utan dom tar duktigt betalt.

Bra grejer. Visst, men smakar det, så kostar det.

:D
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]