Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bamseplåster
Skall montera extraljus på v70 2.4 170 -04. Har köpt Volvos monteringssats för extraljus. Nu undrar jag om man kan montera ett ljus av varje typ ? Ex.vis ett pencilbeam och ett flodljus då får man ju både brett och långt ljus. Eller måste man ha två flod och ett pencil ? Monteringssatsen ger ju plats för två ljus.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är väl lite skillnad i utseendet på glaset, flood är mer refflat för att sprida ljuset. Men kan du leva med det så borde det väl funka. Klart bättre än ett X-ljus i mitten iaf, har sett ett par bilar med det...
av matzen10
Men är inte pencil modellerna förbjudna i Sverige?!? Pga den långa ljusbilden.. Har bestämt för mig att det inte är OK att koncentrera ljusflödet så man lyser in i nästa kommun OCH bländar mötande med den koncentrerade ljusmängden. Rätta mig gärna så får vi/jag klarhet!

M V H
---> Matz

EDIT: Hittade ljustest från AMS där det står på sidan 5 om test med bl.a. NBB:s pencil http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 061910.pdf. De pekar på att en modifiering i lagen lär ha trätt i kraft 050101.
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, blev nån EU anpassning 050101, bla max 55W i extraljusen.

Men vi som har bilar före detta datum kan ju lungt hävda att ljusen sattes på innen det magiska datumet :P

/L
Användarvisningsbild
av nitraM
hmmmm.......Vem ska bevisa att man monterat efter de datumet?
Ja de enda måste ju varaom man plockat ut en ny bil då.

Jag kommer då ha mina 3X100W xtra.
Här uppe e de en billig livförsäkring.
av Hillbilly
Lånar tråden lite....

Hur är orginalljuset annars på V70? Har läst att det ska vara riktigt bra.
Användarvisningsbild
av forbo
Jag har ju Bi-xenon på min bil, väldigt bra ljus tycker jag.

Dock monterade jag extraljus för att få ytterliga lite bättre ljus då jag åker mycket
under den mörka delen av dygnet under våra mörkare årstider.
av Addict
En V70 som har bixenon original behöver inga floodlights för spridningen nära bilen är så pass bra och stark ändå. Satsa på tre pencil, eller två för den delen.
av matzen10
Addict skrev:En V70 som har bixenon original behöver inga floodlights för spridningen nära bilen är så pass bra och stark ändå. Satsa på tre pencil, eller två för den delen.
Nja..eller kanske inte Addict.. Tror du inte att det finns en anledning till att lagen justerats? ;-)

--> Matz
av Addict
matzen10 skrev:
Addict skrev:En V70 som har bixenon original behöver inga floodlights för spridningen nära bilen är så pass bra och stark ändå. Satsa på tre pencil, eller två för den delen.
Nja..eller kanske inte Addict.. Tror du inte att det finns en anledning till att lagen justerats? ;-)

--> Matz
Vissa lagar ska man fullständigt skita i. Det är EU som styr och ställer över vårt land... Jag har aldrig hört talas om att denna lag efterlevs någonstans!
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]