Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått bubblor i lacken på bakluckan, C40 2023 med 8000 mil på mätaren. Volvo påstår att det beror på stenskott!! Min fundering då är varför ingen annan bil jag ägt, och det är många, har fått stenskott på bakluckan. Och varför bubblar inte stenskott på motorhuven?? :-o
Motorhuven är av aluminium, bakluckan är av plåt. På många bilar du ägt kanske bakluckan varit i kompositmeterial?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Antagligen gör värmen från motorrummet att huven torkar upp; den är betydligt mindre rostbenägen än resten av bilen även om den är av stålplåt (lätt att kolla med magnet) .. stenskott på bakluckan är klart sällsynt men inte helt omöjligt :-/
Är det flera bubblor så är det sannolikt slarv från fabrik skulle jag säga. Jag har fixat en liten rostbubbla på bakluckan under 27 år. Huven har fått tusentals små stenskott under samma period :-/ :-D
Men i slutänden blir det bilägarens ansvar att ha koll och fixa bubblor. Rostskyddgarantier brukar vara rätt värdelösa, ska ju vara genomrostat på 6 år eller nåt sånt för att den ska gälla?
Hög co halt Volvo 240

Har bytt lambdasond nu, visar 0,5 med tändnin[…]

Rost och galvsläpp

Antagligen gör värmen från motorru[…]

Haldex gen 5 vibrationer

okej okej! Finns det inget sätt att bekrä[…]

Biltillverkare borde vara skyldiga att redovisa hu[…]