- ons 10 jan 2018, 21:59
#1224333
Att upprepa rapport efter rapport där batteribilen framhävs positivt och i många fall som "enda" lösningen på klimatfrågan betyder inget för sakfrågan. Det finns gott om rapporter som skrivs för att rättfärdiga något i olika sakfrågor som man på förhand vill komma fram till. Batteribilar är inget undantag. Det finns gott om rapporter som tar upp nackdelar med batteribilar, såväl som fördelar. Men idag är det bara PK att vara positiv till batteribilar så alla rapporter vägs inte in i beslutsfattande organ. Dessutom är det ganska obehagligt hur det går till när rapporter kommer som tar upp nackdelar för batteribilar bemöts av de som tillber Musk och hans religion. Det finns ett exempel på en rapport som kom från en hyfsat "neutral" organisation som försökte belysa det faktum att batteriframställning kan vara mycket stor belastning för klimatet. Den sågades per automatik av Musk personligen. Inget annat att förvänta sig. Och när man läser på de forum där man tagit emot Musks frälsning är man upprymda över sin ledares klarsynthet. Inget faktamässigt klarläggande avkrävs.
joel80 skrev:Nej, den rapporten rättfärdigar inte några batteribilar. Du har redan fått rapporten kommenterad av andersuw. Jag delar principiellt hans åsikt på nästan alla de punkter han framför i sin kritik mot rapporten. Dessutom undrar andersuw, med rätta, varför du upprepar rapporten:Camel skrev:Jodå.joel80 skrev:I Sverige ger elbilar extremt bra resultat både för lokal miljö och för den globala.Om elbilar I Sverige är bra eller dåligt för global miljö, det har jag faktiskt inte funderat så mycket på. Däremot kan elbilar och även i formen av batteribilar vara bra för lokala miljöproblem där de används.
joel80 skrev:Runt 85% minskning av CO2 om man ser till hela livscykeln.Det stämmer överhuvudtaget inte i fråga om batteribilar.joel80 skrev:I ett land med rätt mycket kol blir resultatet sämre, där man t.ex i Polen bara skulle få en förbättring på 20-25% mot för motsvarande som går på fossilt drivmedel.Det stämmer överhuvudtaget inte i fråga om batteribilar.
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
andersuw skrev:Varför fortsätter du att åberopa en rapport från ett lobbyorgan för batteribilar som redan visats vara "fake science"?Då svarar du så här:
joel80 skrev:Jag har länkat till flera andra analyser tidigare som visar på ungefär samma sak.Det framstår inte som någon bra argumentation för att rättfärdiga en rapport. Rapporten innehåller överraskande många felaktigheter, både i fakta och form. Som tur är döljer rapporten mycket dåligt den agenda man vill propagera för. Då blir förhoppningsvis inte så många lurade att tro på det som står i den. Organisationen som skrivit rapporten är dessutom inte neutral i ämnet batteribilar. Det framgår inte minst chockerande tydligt när man tittar på funktionsnamnen i organisationsschemat. Dessutom är de källor som använts ganska ensidigt utvalda.
Tänkte att det inte behövde upprepas, /.../
Att upprepa rapport efter rapport där batteribilen framhävs positivt och i många fall som "enda" lösningen på klimatfrågan betyder inget för sakfrågan. Det finns gott om rapporter som skrivs för att rättfärdiga något i olika sakfrågor som man på förhand vill komma fram till. Batteribilar är inget undantag. Det finns gott om rapporter som tar upp nackdelar med batteribilar, såväl som fördelar. Men idag är det bara PK att vara positiv till batteribilar så alla rapporter vägs inte in i beslutsfattande organ. Dessutom är det ganska obehagligt hur det går till när rapporter kommer som tar upp nackdelar för batteribilar bemöts av de som tillber Musk och hans religion. Det finns ett exempel på en rapport som kom från en hyfsat "neutral" organisation som försökte belysa det faktum att batteriframställning kan vara mycket stor belastning för klimatet. Den sågades per automatik av Musk personligen. Inget annat att förvänta sig. Och när man läser på de forum där man tagit emot Musks frälsning är man upprymda över sin ledares klarsynthet. Inget faktamässigt klarläggande avkrävs.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."