Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1223918
Jag har gett dig svar på allt det du upprepar igen. Du gör bara tråden oläslig en gång till och jag vill inte bidra till det den här gången, samt att du ofta är spydig och otrevlig. Du får läsa om tråden från någonstans i mitten så ska du se att så gott som allt du skrev i senaste meddelandena redan diskuterats, och skrivits flera gånger av dig tidigare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1223924
Joel80: Du är också rätt bra på att upprepa dig. Tex när du alltid referar till att vi har haft ett elöverskott om och om igen,
joel80 skrev: Vi har rekordhög elexport i Sverige, att stänga några reaktorer redan idag utan konsekvenser för vår eltillgång är fullt möjligt.
Du lyssnar ju överhuvudtaget inte på när vi svarar dig att det är på ett "års-medel" som vi har exporterat när kärnkraft och vindkraft går för fullt. När det är kallt på vintern får vi redan nu importera för att vi inte har kraft nog själva. Stänger vi den några rektorer till så kan man ju undra om grannländerna klarar att hålla oss under armarna på vintern.

Vi har ju inget sätt idag att spara från den tid vi har överskott till den tid vi idag har underskott. Vi förlitar oss på omvärlden som det ser ut nu, för själva har vi inte lyckats planera så vi är självförsörjande året om.

Stäng av några reaktorer till så får du se vad som händer.
Användarvisningsbild
av joel80
#1223946
VolvoB20

Vet inte riktigt vilken data du hänvisar till nu...
Under 2017 exporterade vi el varje vecka under hela året, så hur menar du med årsmedel? Det var inga veckor under förra året där vi inte låg på överskott.

Titta lite på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet
Kollar du även nu första veckan i januari då det ju varit lite kallare så har vi legat på exportöverskott hela tiden förutom under några timmar den 3:e jan. (Det var precis på gränsen under nån timme eller två vid 15-16-tiden den 3:e januari samt att vi importerade lite under natten då vattenkraften låg väldigt lågt, både vattenkraften och kärnkraften gick alltså på bra mycket lägre effekt än vad den brukar och kan.)

Vi har skapligt stora möjligheter att spara de dagar vi har överskott. Vi har de bästa batterierna i vattekraften, och genom att vi kan låta den gå på lite lägre effekt de dagar det t.ex blåser mycket finns det vatten nog för att köra lite extra de dagar det behövs.
De två reaktorer som har ett beslut om att stängas är Ringhals 1 och Ringhals 2. Det är också de två reaktorer som är i bruk idag med minst effekt. Tillsammans en maxeffekt på ca 1700MW.
Det är en effektminskning som vi redan idag ser ut att klara av, även om vi när det stängs(2019 och 2020) kommer ha ytterligare utbyggd vindkraft och troligen även viss värmekraft utbyggd och kanske ha börjat med lösningar för smarta elnät där vi kan styra topparna med annan larging eller smartare användning.
av Leopold
#1223957
Tycker det har varit en ganska underhållande tråd som kommit in på en massa spännande frågor kring energipolitik, vindkraft, kärnkraft, bilens betydelse i samhället för olika personer funktionellt, samvetsmässigt, statusmässigt mm.

Men: är det inte dags att återgå till trådämnet och det påstående som formulerades i titeln... stämmer detta verkligen?

Är det någon svensk politiker / parti som drivit/driver ett totalt dieselförbud i någon av de miljözoner som diskuterats? Och om det är så, finns det någon trovärdighet i att detta skulle kunna bli verklighet?
__
Måste passa på att fråga också. Om man har en dieselbil som köptes som klassad enligt Euro 6 men som senare förekommit i den sk "dieselskandalen", har bilen då blivit nedklassad eller behåller den sin miljöklassning?
#1223958
Fisch skrev:Leopold. Passa dig nu är du ute på djupt vatten. Jag ifrågasatte tidigare mycket av vad som framställdes här i tråden och det slutade med raderade inlägg :wink:
Om någon moderator raderat dina inlägg för att du ifrågasatt andras påståenden är forumet ute på djupt och mycket grumligt vatten, hoppas verkligen att du har fel!

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1223963
joel80 skrev:VolvoB20

Vet inte riktigt vilken data du hänvisar till nu...
Under 2017 exporterade vi el varje vecka under hela året, så hur menar du med årsmedel? Det var inga veckor under förra året där vi inte låg på överskott.

Titta lite på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet
Kollar du även nu första veckan i januari då det ju varit lite kallare så har vi legat på exportöverskott hela tiden förutom under några timmar den 3:e jan. (Det var precis på gränsen under nån timme eller två vid 15-16-tiden den 3:e januari samt att vi importerade lite under natten då vattenkraften låg väldigt lågt, både vattenkraften och kärnkraften gick alltså på bra mycket lägre effekt än vad den brukar och kan.)

Vi har skapligt stora möjligheter att spara de dagar vi har överskott. Vi har de bästa batterierna i vattekraften, och genom att vi kan låta den gå på lite lägre effekt de dagar det t.ex blåser mycket finns det vatten nog för att köra lite extra de dagar det behövs.
De två reaktorer som har ett beslut om att stängas är Ringhals 1 och Ringhals 2. Det är också de två reaktorer som är i bruk idag med minst effekt. Tillsammans en maxeffekt på ca 1700MW.
Det är en effektminskning som vi redan idag ser ut att klara av, även om vi när det stängs(2019 och 2020) kommer ha ytterligare utbyggd vindkraft och troligen även viss värmekraft utbyggd och kanske ha börjat med lösningar för smarta elnät där vi kan styra topparna med annan larging eller smartare användning.

2017 var ju en extremt mild vinter och alla våra rektorer gick utan oplanerde stopp, Jag satte aldrig på kedjorna på traktorn för det var nästan aldrig snö eller minusgrader. total hade vi snö 2,5 dagar här i södra Sverige och vår elräkning var rekordlåg. Titta på lite fler vintrar. Grannarna som lever på snöplogning under vintehalvåret fick leva på fasta jourersättningen för deras plogar lämnade aldrig gårdsplanen förra vintern.

Vi kan inte räkna med att alltid ha sådana vintrar, eller kan vi kanske det om vi får rejäl global uppvärmning
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1223964
joel80 skrev:VolvoB20

Vet inte riktigt vilken data du hänvisar till nu...
Under 2017 exporterade vi el varje vecka under hela året, så hur menar du med årsmedel? Det var inga veckor under förra året där vi inte låg på överskott.

Titta lite på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet
Kollar du även nu första veckan i januari då det ju varit lite kallare så har vi legat på exportöverskott hela tiden förutom under några timmar den 3:e jan. (Det var precis på gränsen under nån timme eller två vid 15-16-tiden den 3:e januari samt att vi importerade lite under natten då vattenkraften låg väldigt lågt, både vattenkraften och kärnkraften gick alltså på bra mycket lägre effekt än vad den brukar och kan.)

Vi har skapligt stora möjligheter att spara de dagar vi har överskott. Vi har de bästa batterierna i vattekraften, och genom att vi kan låta den gå på lite lägre effekt de dagar det t.ex blåser mycket finns det vatten nog för att köra lite extra de dagar det behövs.
De två reaktorer som har ett beslut om att stängas är Ringhals 1 och Ringhals 2. Det är också de två reaktorer som är i bruk idag med minst effekt. Tillsammans en maxeffekt på ca 1700MW.
Det är en effektminskning som vi redan idag ser ut att klara av, även om vi när det stängs(2019 och 2020) kommer ha ytterligare utbyggd vindkraft och troligen även viss värmekraft utbyggd och kanske ha börjat med lösningar för smarta elnät där vi kan styra topparna med annan larging eller smartare användning.

2017 var ju en extremt mild vinter och alla våra rektorer gick utan oplanerde stopp, Jag satte aldrig på kedjorna på traktorn för det var nästan aldrig snö eller minusgrader. total hade vi snö 2,5 dagar här i södra Sverige och vår elräkning var rekordlåg. Titta på lite fler vintrar. Grannarna som lever på snöplogning under vintehalvåret fick leva på fasta jourersättningen för deras plogar lämnade aldrig gårdsplanen förra vintern.

Vi kan inte räkna med att alltid ha sådana vintrar, eller kan vi kanske det om vi får rejäl global uppvärmning
av Lövet
#1223965
Inte ett enda inlägg tas bort pga av VAD någon skriver. Däremot HUR det skrivs. Oförskämda, raljerande, nedlåtande inlägg tas ovillkorligen bort. Förväxla inte de två sakerna.

Återgå nu till ämnet. Moderering är ingen diskussionspunkt varesig i denna tråd eller någon annan. Sådana inlägg kommer tas bort.
av Mwi
#1224006
Leopold skrev:Är det någon svensk politiker / parti som drivit/driver ett totalt dieselförbud i någon av de miljözoner som diskuterats? Och om det är så, finns det någon trovärdighet i att detta skulle kunna bli verklighet?
Det är väl bara marginalpartier typ Miljöpartiet men de börjar bli ganska betydelselösa efter sina regeringsår, S & M vågar aldrig driva den typen av fråga då det slår mot deras väljare som troligtvis då kommer att röstar på SD istället.
Leopold skrev:Måste passa på att fråga också. Om man har en dieselbil som köptes som klassad enligt Euro 6 men som senare förekommit i den sk "dieselskandalen", har bilen då blivit nedklassad eller behåller den sin miljöklassning?
Den behåller sin klassning det är biltillverkarens problem att lösa, om myndigheterna ställer krav att den ska uppfylla sin klassning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1224010
VolvoB20 skrev: 2017 var ju en extremt mild vinter och alla våra rektorer gick utan oplanerde stopp, Jag satte aldrig på kedjorna på traktorn för det var nästan aldrig snö eller minusgrader. total hade vi snö 2,5 dagar här i södra Sverige och vår elräkning var rekordlåg. Titta på lite fler vintrar. Grannarna som lever på snöplogning under vintehalvåret fick leva på fasta jourersättningen för deras plogar lämnade aldrig gårdsplanen förra vintern.

Vi kan inte räkna med att alltid ha sådana vintrar, eller kan vi kanske det om vi får rejäl global uppvärmning
Kollar tillbaka några år då.
Vi har haft överproduktion och nettoexport sen 2011. Flesta år mellan 10-15% överskott.

Sen år 2000 har elanvändningen i landet sjunkit (trots ökad befolkning.). Mycket p.g.a energieffektiviseringar, speciellt i industrin.
Sveriges-elanvändning-1985-2015.jpg
Sveriges-elanvändning-1985-2015.jpg (51.78 KiB) Visad 508 gånger
(2016 ca 140 TWh, och 2017 ungefär detsamma)

Samtidigt har tillgånglig ökat, trots stängda reaktorer.
Skärmklipp 2018-01-09 18.48.51.png
Skärmklipp 2018-01-09 18.48.51.png (299.89 KiB) Visad 508 gånger
https://www.energiforetagen.se/globalas ... shlTIh-W_A


Alltså att vi sakteliga minskar andelen kärnkraft är ingen direkt katastrof som många här verkar vilja få det till. Skulle vi stänga allt inom några år skulle Sverige få problem, men de två (minsta) reaktorerna som ska stängas fram till 2020 bör ni väl inte se som ett sånt stort problem om man kollar hur det sett ut med energitillgång senaste årtiondet. Vi klarade det ju tidigare då kapaciten var lägre och förbrukningen högre.
  • 1
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 164

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]