joel80 skrev:Allinug skrev:Någonstans i Sverige blåser det nog alltid och vi har ett välförgrenat elnät i Sverige, så det känns onödigt att inte utnyttja det.
Kortare tid (typ dagar) med svag vind bör man kunna klara med batterilagring, vattenkraft och värmekraft.
En kall vinterdag med dålig vind körs kraftvärme och vattenkraft för full maskin. Där finns inte mer att ta. När det gäller batterier fordras en sammanlagd kapacitet på ca 50 GWh för att under bara ett enda dygn täcka upp för den lucka i effektbalansen som uppstår genom kärnkraftsnedläggningar fram till 2020. Det motsvarar i sin tur en total batterikapacitet som är bortemot 400 gånger högre än den hos världens idag största batteriinstallation (Teslas i Australien).
joel80 skrev:Den total installerad effekt av vattenkraft ligger på cirka 16 200 Mw. Så kollar vi på idag så har vi ju 5-6 GW att kräma på där.
Installerad effekt är inte detsamma som tillgänglig effekt. Enligt Svenska Kraftnät kan vi räkna med 13,7 GW tillgänglig effekt från vattenkraften en kall vinterdag. Skillnaden mellan den installerade effekten på 16,2 GW och den tillgängliga på 13,7 GW motsvarar ungefärligen effekten hos tre kärnkraftsreaktorer.
Den tillgängliga effekten hos vattenkraften en kall vinterdag motsvarar ca halva det totala elbehovet en sådan dag. Från vindkraften kan vi enligt samma källa bara räkna med ca 10 procent av installerad effekt en sådan dag, det vill säga i dagsläget ca 0,7 GW. Från kärnkraften kan vi för närvarande (efter att ha lagt ned en reaktor i somras) räkna med ca 7,8 GW under vinterhalvåret men 2020 (efter nedläggning av ytterligare två reaktorer) är den siffran nere på ca 6 GW. Fast då förutsätts att det inte är tjall på någon av dem så att den oplanerat måste tas ur drift.
joel80 skrev:Elbilarna kommer inte stå för några Twh på flera år.. så vet inte riktigt vad du menar med relativ framtid... det kommer ta lång tid innan vi är uppe i 10 Twh för bilflottan. (om nu nästan alla bilar skulle bli elbilar.) Från att det säljs nästan bara elbilar tar det ju ytterligare 10-15 år innan större delen av tidigare flotta försvunnit.
Vi får se hur snabbt och om också tung trafik kommer gå över på el. Isåfall är det kanske 10Twh till om 25-30 år.
Om hela fordonsflottan går på batteri får man snarast räkna med att det krävs ca 40 TWh extra totalt. Se här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176
joel80 skrev:En omställning till elbilar kommer väl troligen ta 20-25 år. Under den tiden ökar efterfrågan för just elbilar successivt. Eftersom det tar bra lång tid att byta ut en bilpark är det dags att starta rätt snart. Klarar man målen om helt fossilfri energi 2050 ska det ju då även bilparken till största del vara utbytt för att man även inom transportsektorn ska nå ett sånt fossilfritt resultat som möjligt. Sen är det så att vinst uppnås redan idag med den energimix vi har i EU, men den blir successivt bättre och bättre ju mer kol och olja som fasas ut.
Om ett överskott på fossilfri el via elnätet kan förmodas föreligga först 2050 finns det förstås ingen anledning att börja ställa om fordonsflottan i riktning mot batteridrift förrän strax före dess och då bara om batteribilar vid det laget mot förmodan kan uppvisa några fördelar att tala om i jämförelse med bränslecellsbilar. De batteribilar som tillverkas idag kan ju till största delen förväntas vara utskrotade långt före 2050. Och någon miljövinst blir det förstås inte förrän det finns ett överskott på fossilfri el att tillgå via nätet.
Fram till dess blir den merproduktion av el som batteribilarna kräver jämfört med om vi avstått från dem normalt sett rent fossil. Det innebär i sin tur att batteribilarna medför ökade istället för minskade växthusgasutsläpp jämfört med snåla bilar med förbränningsmotor även om de senare körs på rent fossilt bränsle och mångfaldigt större utsläpp om de senare istället körs på förnyelsebart bränsle.
joel80 skrev:Nu byggs vindkraftverken större. En dubblering av kraftverkets storlek fyrdubblar effekten, och halverar alltså byggmaterialen och därmed också stor del av utsläppen.
En fördubbling av rotordiametern fyrdubblar den svepta ytan och därmed effekten. Men en fyrdubbling av den svepta ytan innebär att rotor och torn måste motstå krafter som är fyra gånger så stora, inte dubbelt så stora.
joel80 skrev:Det Fisch tror är att det skulle bli mer ansträngande för elnätet att många laddade långsamt under natten med kanske 30 gånger lägre effekt än en snabbladdare. Det var det jag menade är felaktigt och att det nattetid finns och kommer finnas marginaler eftersom det är den tiden på dygnet Sverige använder minst el. Hur man än löser eltillförseln så är det så. Så länge vi har tillräckligt dagtid kommer det inte bli en påfrestning för elnätet med laddande fordon nattetid.
Är det verkligen så oavsett hur man löser eltillförseln? Hur blir det om man i stor skala väljer att till stor del lösa eltillförseln med solceller, en elkälla som ju många, däribland du själv, tror kommer att bli oslagbart billig inom en nära framtid och som dessutom framstår som väsentligt mer miljövänlig i vissa avseenden än vindkraft?
joel80 skrev:Du vill ju bara inte se vad som görs och kommer. Det satsas stort på forskning och utvekling kring energilagring.
Att det satsas på forskning och utveckling rörande energilagring är det ingen som förnekat. Vad ingen av oss sett, uppenbarligen inte du heller, är konkreta planer på de installationer som krävs för att åstadkomma den energilagringskapacitet som behövs.
joel80 skrev:Vindkraften har tagit fart igen efter att utbyggnaden stannade av lite under 2016 (mycket p.g.a osäkra regler och låga elpriser).
I vilken bemärkelse har vindkraftsutbyggnaden tagit fart igen? Nytillskottet i installerad effekt 2017 blir det lägsta sedan utbyggnaden kom igång på allvar för något decennium sedan och bara ca hälften av vad det var det redan svaga året 2016.
joel80 skrev:Vi har rekordhög elexport i Sverige, att stänga några reaktorer redan idag utan konsekvenser för vår eltillgång är fullt möjligt.
joel80 skrev:19Twh gick ut ur landet förra veckan [sic], och vi hade ett överskott ALLA veckor under hela året.
joel80 skrev:Vi har det inte än [d.v.s. lagring], men vi har heller inte än problem med oreglerbar vindkraft, och har som vi kan se på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet bra marginal i vattenkraften får ytterligare en stor del vindkraft.
Du anser dig uppenbarligen veta mer om effektbalans och reglerkapacitet än experter på området, såsom exempelvis generaldirektören och driftschefen på Svenska Kraftnät. Mot den bakgrunden ställde jag ett antal i sammanhanget relevanta frågor till dig som jag ännu inte sett till skymten till svar på:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1223154
Kan det månne vara ett exempel på så kallad talande tystnad?