Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Classic
Börjar närma sig leverans. Ca 3 veckor kvar. Om man vill ha Volvos original bas i skuffen hur bär man sig då åt? Är det förberett? Jag beställde min V70 med high performance paketet.
Användarvisningsbild
av Jon
Tyvärr vet jag inget om subben, bestämde mig för att rata den då stereon murrar ändå tillräckligt för en småbarnspappa. :)

Provkörde idag i alla fall och... fint som smäck :) Nu är tvekan över, den fungerar nog hur bra som helst. Det som faktiskt är det som jag uppskattar allra mest är fästöglorna för remmarna till barnstol, de finns både fram och bak. Slipper bråka med remmar som ska snos runt stag för sidokrockskydd, ryggstöd och så vidare....

Nu tänkte jag rada upp vad jag avser beställa samt några tveksamma saker för att få lite mer på fötterna om dem. Ni får gärna påpeka vad jag ska ha och varför :)

Så gott som klart att beställa
Volvo V70 2,4 170 Classic Momentum
Klädsel Sportläder Mörkgrå
Mesh panelinlägg
Krockkudde passagerarsida med nyckelavstängning
Nivåsensor Larm
Sidodörrar med laminerat glas o WRG
Eluttag skuff 12V
Mugghållare armstöd bak samt mittkonsoll fram
Mörktonade rutor
High Performancehögtalare m först, 4x50 watt för HU-650
Aluminumhjul Nodus, 205/55 R16

Elmotorvärmare med kupékontakt
Vinterhjul 15"
Navkapslar till vinterdäck
Formgjuten bagagematta

Fortfarande osäker på
Electric Silver 477 eller vanliga silver 426
Progressiv hastighetsberoende servo
Spaceball växelspak, man

Jag är osäker på färgen för att silver är snyggt det också, jag såg electric idag och den var fin men solen lös fruktansvärt starkt idag. Men jag tyckte inte den var så speciell.
Servot är jag osäker på eftersom jag inte kommer köra sådär tokmycket hela tiden, och jag har just inga bekymmer utan den tror jag. Sen är jag nyfiken på om den på några års sikt kan bli en dyr servicegrunka. Variabla saker har en tendens att balla ur efter ett tag.
Växelspaken är bara snygg, men är den nödvändig? :)

Sen är banken i högsta grad inblandad och det är lite drygt 7000kronor genom att inte välja de alternativen, och den är ju skapligt utrustad ändå tycker jag i alla fall.

Hur mycket skulle bilen kunna skilja som beg om fem år? Silver och Grå är de absolut vanligaste, skulle då färgen nu ge mig bättre värde sen. Är det värt det???

Vad sägs om bilen. Hit eller Shit???

Som sagt så är debatt välkommet då jag är lite airhead runt bilar ;)

/jon
Användarvisningsbild
av lexus
Är det verkligen nödvändigt med krockkudde på passagerarsidan? Där finns ju ingen ratt som man kan slå i, dessutom så skulle jag aldrig placera en bilbarnstol där det finns en krockkudde. Litar inte på att den är avstängd helt.

Vad har man för nytta av nivåsensorn? Har själv funderat lite åt ett sådant tillägg.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle välja vanlig silver. Nog för att electric är snygg, men den är inte värd merkostanden och när någon idiot någon gång kör på din bil kommer den säkert vara väldigt svår att få bra färgmatchning till vid reparationen. Visst, det kan låta negativt, men det är ju trots allt inte omöjligt, tyvärr.

Hastighetsberoende servo känns väldigt onödigt på en familjebil med hela familjen i, samt sjäölvklart något som teoretiskt sätt kan strula i framtiden.

Spacebal tycker jag inte är så snygg så den hade jag också skippat. Det är snyggare med en traditionell knopp i läder. Om jag nödvändigtvis skulle vilja ha lite mer "sportkänsla" invändigt skulle jag hellre valt den treekrade sportratten med aluinlägg.

I övrigt tycker jag du har gjort förnuftiga val. Mugghållare i bakre mittarmstöd är något som jag saknat mycket och som verkar knepigt att montera i efterhand.
Jag skulle dock ha valt bort krockkudden på passagerarplatsen helt och hållet, om det är möjligt.

/Martin

PS. Jag rekomenderar alltid mjuka härliga nålfiltsmattor i kupén. :)
av matzen10
Håller med om Electric-lacken; Köp några (komfort)tillbehör istället :-)

Hastighetsberoende servo är beroendeframkallande! Har haft det i båda bilarna och det är superskönt! Faktiskt stor skillnad, tycker jag, mot att inte ha det extravalet. Har kört 7000 mil med det och inte haft något strul med den. Ej heller hört att det skulle finnas strul just med den detaljen.

Spaceball: Haft det i båda bilarna, oturligt nog. Materialet är repkänsligt och det stör jag mej på..! Men visst ser det fint ut när det är helt och orepat.

Tips:
* Glasögonhållare (225.- +mont.), istället för kurvhandtag på förar och/eller pass.sidan.
* Bärkassehållare i bagageutrymmet (300:- +mont).
* Vid pass.sidan kan det monteras en plast"flärp" för att t.ex. hänga väskan i.
* Elektrisk parkeringsvärmare med tidur (ca: 10.500:-). Oerhört bekvämt!
* 2 st. LAVA dvd-skärmar som hängs på nackstödet. Säljs via Volvohandeln just nu till bra pris.
* Komfortnackkudde till pass.sidan (225:-). Mkt skön!
* Ditec lackbehandling (förmedlas av en del HansPersson Bil AB, till reducerat pris, om du mot förmodan handlar bilen där). Kostar ca: 4500:- utan rabatt.
* Ankfötter/luftstyrning till fälgarna (ca: 300:-. Du mont. själv om du kan skruva i 2 bultar ;-)). Gör så att inte så mkt smuts/snö leds in till fälgen och skapar obalans. Praktiskt!
* Extraljusramp från http://www.extraljus.com. (ca: 2700:- +200:- har jag betalat båda gångerna för mont.). Rostfritt material. Bra ljusbild. Trevligt utseende, tycker jag. Reservdelar finns!
* Stänkskydd fram och bak (ca: 1100:- inkl.mont.). Ett måste, enligt mig!
* Tunnelmatta (ca: 300:-). En gummibit som du lägger över "tunneln" i baksätet så du slipper få en massa skit i mattan där. Praktiskt!
* Nätficka/or till bagageutrymmets båda sidor (ca: 200:- +mont.). Praktiskt att förvara saker i detta nät; spolarvätska, verktyg eller annat.

Det var mina tips till en redan fullsmetad bil ;-) Det finns ju mer ändå..Men alltid några saker som du/ni kan tänka på!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Jon
Jag computar,

fattar inte att jag glömde bärkassehållare... men vänta nu... jag hittar inte bärkassehållaren. Men den är självklar...

Ska fundera och korrigera lite nu ;)

Men är det verkligen så att det inte är så nödvändigt med airbag för en passagerare sen när det inte blir barnstol där?

Tack för alla svar, det var väldans snabbt det gick :)

/jon
Användarvisningsbild
av K5054
Matzen10: kostade stänkskydd fram/bak bara 1100 monterade? Låter ju bra. Har för mig min säljare sa 800-900 för bara ENA paret inkl. mont. Han rekommenderade att fixa det själv... För 1100 skall jag gärna slå till. :)
Jon: jag tog också progressivt servo. Känns mycket bra!
Användarvisningsbild
av lexus
Jon skrev: fattar inte att jag glömde bärkassehållare... men vänta nu... jag hittar inte bärkassehållaren. Men den är självklar...

/jon
Det sitter ju en bärkassehållare i bilen vid leverans. Behövs det verkligen ännu fler? Fäll upp bakre lucken (i bagagerummets golv) och där sitter ett gummiband som man ställer kassarna vid.
av addeer
Mina tips...bort med spaceball, nivåsens larm och pass krockkudden.
Lägga till.....en Volvo utan dragkrok?? det kommer du behöva nån gång i framtiden och det blir mera lättsålt med det på.
Jag tog Electric Silver till min V70, nog för att silver är snyggt men det är så himla vanligt.
av matzen10
K5054h skrev:Matzen10: kostade stänkskydd fram/bak bara 1100 monterade? Låter ju bra. Har för mig min säljare sa 800-900 för bara ENA paret inkl. mont. Han rekommenderade att fixa det själv... För 1100 skall jag gärna slå till. :)
Jon: jag tog också progressivt servo. Känns mycket bra!
Japp, har kvittot från Hans Persson Bil i Köping här nånstans!

M V H
---> Matz
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av