- sön 31 dec 2017, 18:49
#1221617
Det verkar finnas en del andra som råkat ut för exakt samma fel. Hittar flera trådar när jag söker men tyvärr ingen som berättar vad felet visade sig vara.
Om jag vore i dina kläder skulle jag plocka ur DIM, lossa dess kontaktstycke och sedan mäta upp. Du kan troligen göra detta med batteriet urkopplat eftersom jag vill minnas att det är en rent mekanisk kontakt på handbromsspaken som jordar dess signalledning. Hur stiften i kontaktstycket är numrerade framgår av bilden nedan. Mät först resistansen mellan stift 9 (handbromsen) och lämplig jordpunkt i bilen. Resistansen bör vara oändlig när handbromsen är ur och nära noll när den är åtdragen. Gör sedan om samma mätning på stift 2 (miljölampan). Om resistansen även där växlar mellan oändlig med handbromsen ur och nära noll när den är åtdragen är det kabelfel någonstans på vägen upp till DIM. Om däremot stift 2 uppför sig på annat sätt än stift 9 med handbroms ur och i sitter felet istället inne i DIM. Det är då reparation eller byte av DIM som gäller.
DIM kontaktstycke.jpg (61.75 KiB) Visad 303 gånger
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut