Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hamre
Hej!

Precis köpt en V70 2,5T AWD 2005 och har vad jag tycker är ett konstigt problem.

Har sökt men inte hittat vad jag letat efter.

Det är så att när jag drar åt handbromsen tänds motorlampan i bilen. Den släcks så fort jag lägger ur handbromsen.

Ska inte motorlampan vara en indikation på dålig avgasrening? Vad har den med handbromsen att göra?

Är det någon som kan tänka sig ge en gissning eller vet vad det kan vara? Eller är det bäst att köra tillbaka den dit jag köpte och be dom kolla upp det?
Användarvisningsbild
av hollan
hm känns som dom har kopplat ihop motorlampan med handbromsen för o dölja att du har nått fel på motorstyrningen läs ut felkoder och se om dom går att radera luktar mygel här för den ska definitivt inte slockna när du släpper handbromsen är den tänd så länge du har den åtdragen?
av Tartryffel
hollan skrev:hm känns som dom har kopplat ihop motorlampan med handbromsen för o dölja att du har nått fel på motorstyrningen läs ut felkoder och se om dom går att radera luktar mygel här för den ska definitivt inte slockna när du släpper handbromsen är den tänd så länge du har den åtdragen?
Om man nu ska lura någon på det sättet, är det inte ganska mycket enklare att bara koppla ur motorlampan då? Alternativt koppla ihop den med nån lampa som "aldrig" tänds, typ generatorlampan (den med ett batteri som symbol).
Tycker din teori låter extremt osannolik.
av hamre
Tartryffel skrev:Tänds även handbromslampan?
Jodå den tänds också. Är också lite konstigt att när jag har handbromsen i och stänger av motorn så är motorlampan tänd en liten stund efteråt också.
hollan skrev:hm känns som dom har kopplat ihop motorlampan med handbromsen för o dölja att du har nått fel på motorstyrningen läs ut felkoder och se om dom går att radera luktar mygel här för den ska definitivt inte slockna när du släpper handbromsen är den tänd så länge du har den åtdragen?
Ja den är tänd ända tills jag lägger ur handbromsen. Får nog ta mig ner till volvo och be dom kolla om det finns några felkoder.
av hamre
Suck. Lämnade in bilen i torsdags. Dom ringde och jag hämtade den i fredags. Testade självklart om felet var fixat men det var det naturligtvis inte. Lampan lös fortfarande. Gick tillbaka och dom skickade iväg bilen igen.

Var in och pratade med dom idag. Tydligen var det nåt med instrumentpanelen som var trasigt och dom hade haft problem att få tag i delar. Så tidigast fredag kväll får jag tillbaka den. :(

Är det verkligen så svårt att få tag i delar till en 2005 års volvo v70?
av oscarlundmark
Intressant problem, jag har samma skit på min 2,5T -06 :evil:

Kom dem fram till vad som var galet? eller lyser din lampa fortfarande?

Tacksam för svar! (får körförbud om en månad)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]