Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Men du la dig ju i den diskussionen och citerade mitt svar kring det!
Visst! Varken du eller jag använder samma beräkningssätt som VolvoB20. Han räknar med utgångspunkt i förbrukningen av bensin och diesel hos nuvarande fordonspark. Du och jag gör det inte. För att få fram hur stort det tillkommande elbehovet för batteribilar blir multiplicerar du helt enkelt trafikarbetet (den totala körsträckan) med den förbrukning du påstår att batteribilar har. Jag gör på samma sätt men med bättre underbyggda siffervärden, med hänsyn tagen även till andra vägfordon än personbilar, med hänsyn tagen till förväntad ökning av trafikarbetet och med hänsyn tagen till elförluster "nedströms" från kraftverken.
joel80 skrev:Du måste ju ha lite koll på vad som diskuteras innan du lägger dig i och hävdar en massa saker.
Den anmaningen borde du för länge sedan ha riktat till dig själv.
joel80 skrev:Vi kan alla läsa hur du räknat, och att det blir lite fel när du räknar på förbrukning av nuvarande bilar.

Ja alla kan läsa hur jag räknat. Vad de då kan se är att det inte blivit något fel i det avseendet eftersom jag i likhet med dig inte alls använder mig av några uppgifter om förbrukning hos nuvarande bilar när jag beräknar hur stort det tillkommande elbehovet vid en övergång till batteribilar kommer att bli. Här är länken till inlägget med mina beräkningar och kritiken av dina. Var så god och läs.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176
joel80 skrev:Ska du försöka få det till att du inte gjort så nu.
Behövs inte. Det är bara du som av för mig okänd anledning fått för dig något annat.
joel80 skrev:Kanske dags för en pudel?
Hög tid, dock inte för mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Men lägg ner. Jag påpekade att VolvoB20s sätt att räkna på gällande nuvarandeenergiförbrukning av fordon och vad det skulle bli om vi bytte ut det till elbilar inte höll och skrev angående det. Då lägger du dig i det jag skriver, missuppfattar vad grunden är och kommer med helt orelevanta siffror som nått slags motbevis mot det utan att förstått vad diskussionen handlade om.
Du är ständigt ute efter att jävlas med mig, man kan ju tycka att du åtminstone kan läsa igenom vad det handlar om innan du börjar textbomba.
Användarvisningsbild
av Fisch
Vänligen, kan någon sammanfatta vad vi lärt oss av att läsa denna tråd varje kväll?

För att vara realistisk så börjar det gå på lite lösa boliner. Utan guds försyn så vet åtminstone inte jag var skutan är påväg.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fisch skrev:Vänligen, kan någon sammanfatta vad vi lärt oss av att läsa denna tråd varje kväll?

För att vara realistisk så börjar det gå på lite lösa boliner. Utan guds försyn så vet åtminstone inte jag var skutan är påväg.
Det är nog så, att joel80 och andersuw aldrig kommer att komma överens i någon tråd. Det är synd eftersom det ofta är intressant, det som tråden egentligen ska handla om. Men deras diskussioner "trasar" sönder en tråd, så att man inte vet vare sig ut eller in.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är intresserad av ämnet, lägger in inlägg och länkar jag tycker är intressanta. Försöker dela med mig av nyheter jag läser kring elbilar eller kommande förbud (troliga förbud).
Man får då oftast en hel uppsats till svar från just Andersuw, ofta med samma saker som skrivits 10-talet gånger tidigare av honom.

Lätt att man då försöker bemöta de "påhoppet". Man vill inte låta de enligt mig, felaktiga eller vinklade uppgifterna stå oemotsagda. Någon kan ju få för sig att det är så det är då! ;)
av andersuw
joel80 skrev:Men lägg ner. Jag påpekade att VolvoB20s sätt att räkna på gällande nuvarandeenergiförbrukning av fordon och vad det skulle bli om vi bytte ut det till elbilar inte höll och skrev angående det. Då lägger du dig i det jag skriver, missuppfattar vad grunden är och kommer med helt orelevanta siffror som nått slags motbevis mot det utan att förstått vad diskussionen handlade om.
Jag har inte missuppfattat eller missförstått något. Om detsamma kunde sägas om dig skulle mycket varit vunnet.
joel80 skrev:Du är ständigt ute efter att jävlas med mig,
Genom sig själv känner man andra. Jag har inga sådana motiv.
joel80 skrev:Man kan ju tycka att du åtminstone kan läsa igenom vad det handlar om innan du börjar textbomba.
Den anmaningen borde du för länge sedan ha riktat till dig själv.
av andersuw
Fisch skrev:Vänligen, kan någon sammanfatta vad vi lärt oss av att läsa denna tråd varje kväll?

Det tillhör nog sakens natur att man aldrig riktigt kan veta vart en tråd av det här slaget är på väg. Även om den i ett tidigt skede enbart gällde vad trådrubriken anger har den sedan länge vidgats till att handla om hur framtidens bilar kan och bör drivas, inklusive frågor om därtill hörande infrastruktur för energiförsörjning.

Om man begränsar sig till de senaste tre sidorna och vill göra ett försök att sammanfatta vad som sagts på dem handlar diskussionen i huvudsak om hur stort det tillkommande elbehovet skulle bli vid en övergång till batteridrift av den svenska fordonsparken. Enligt VolvoB20 och mig själv handlar det om ca 40 TWh per år. Enligt joel80 handlar det snarare om i storleksordningen 10 TWh.

Även om VolvoB20 och jag kommer till ungefärligen samma resultat räknar vi på olika sätt för att komma dit. Hur VolvoB20 räknar framgår i huvudsak av det inlägg jag länkar till nedan. Han utgår från hur mycket bensin och diesel som för närvarande säljs i landet per år, fastställer vilken energimängd det motsvarar och beräknar sedan vilken mängd elenergi som behövs för att ersätta den mängden med hänsyn tagen till att batterifordon har lägre energiförbrukning i ett TTW-perspektiv ("tank to wheel").

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219106

Hur jag själv och joel80 räknar framgår av nedanstående länk, där jag citerar och kommenterar hans beräkningar och redovisar mina egna. Vi utgår båda från mått på trafikarbetet (total körsträcka) per år och förväntad förbrukning för batterifordon per körd sträcka. Men vi skiljer oss åt bland annat i så måtto att jag har andra och bättre underbyggda sifferuppgifter, tar hänsyn även till andra vägfordon än personbilar, tar hänsyn även till förväntad ökning av trafikarbetet och tar hänsyn även till elförluster "nedströms" från kraftverken.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176

Som ett undertema i diskussionen över de senaste tre sidorna finns också frågan om hur mycket energi bilar med olika framdrivningsteknik förbrukar "tank to wheel" per körd sträcka vid verklig körning, vilket i sin tur förstås påverkar beräkningen av det framtida elbehovet vid en övergång till batteridrift. Med VolvoB20s beräkningsmetod måste man uppskatta hur mycket mindre energi batterifordonen genomsnittligt kan förväntas förbruka i jämförelse med fordonen i nuvarande fordonspark. Med joel80s och min beräkningsmetod räcker det med att uppskatta hur mycket energi batterifordonen genomsnittligt kan förväntas förbruka per körd sträcka.

Enligt joel80 uppgår batteribilars reella förbrukning till som mest 2 kWh per mil (se länken närmast ovan). Några objektiva testdata till stöd för det påståendet har han inte presenterat. Det enda som framskymtat är hänvisningar till färddatoruppgifter vid egna provkörningar, synbarligen utan medvetenhet om att färddatoruppgifter från batteribilar grovt underskattar förbrukningen eftersom inget försök görs att inkludera de förluster på i storleksordningen 30 procent som uppstår vid laddning och urladdning av batteriet, inklusive tillhörande transformeringar och ACDC/DCAC-omvandlingar.

Jag har för egen del hänvisat till två systematiska undersökningar (se länken närmast ovan). Den första visar att även förhållandevis små batteribilar i den så kallade kompaktklassen (som Renault Fluence och Nissan Leaf) uppvisar en förbrukning vid verklig körning på över 2 kWh per mil samt att batteribilar tenderar att överskrida de officiella förbrukningssiffrorna i än högre grad än bilar med förbränningsmotor (genomsnittligt med 45 procent jämfört med 35). Den andra visar att batteribilar uppvisar kraftigt förhöjd förbrukning vid körning i de vintertemperaturer vi kan räkna med på vårda breddgrader (ca 140 procent mer vid körning vid sju minusgrader jämfört med 24 plusgrader). Denna kraftigt förhöjda förbrukning till följd av den myckna el batteribilar behöver för sin uppvärmning vid körning i kyla är självfallet av stor betydelse vid beräkningen av de elbehov batteribilar kan förväntas medföra för just vårt lands vidkommande.

Även vissa försök att jämföra batteribilars förbrukning med motsvarande moderna dieselbilar eller bensinbilar med "mildhybriddrift" (ej laddhybrid) har gjorts. Sammanfattningsvis kan dessa jämförelser sägas ge vid handen att batteribilars energiförbrukning i ett TTW-perspektiv (WTW, "well to wheel", är en helt annan femma) är ungefär dubbelt så bra (hälften så stor), inte tre till fyra gånger bättre som vissa parter påstått.

Duger den sammanfattningen, Fisch?
Användarvisningsbild
av joel80
Nu gör du det igen Andersuw.
Håll dig till ditt eget och ge faan i att lägga ord i mun på mig.

Du skriver att jag säger 10Twh för fordonsparken. Du läser inte vad jag skriver eller förvrider det som vanligt. Jag har varit tydlig med att det gäller personbilar.

Nästa sak du ljuger om eller inte fattar är när du skriver att jag skulle hävda att en elbil aldrig drar över 2kwh/mil. Jag förklarade att det fanns många som gick på mindre, men räknade snittet på 2kwh för att sen på slutet lägga på 30% i marginal så egentligen räknade jag på 2.6kwh/mil.

Håll dig till att försöka förklara dina egna uträkningar. Du förstår inte eller vill inte förstå det jag skriver, så sluta försöka förklara vad jag skriver men ditt översittarsätt. Att lägga ord i mun på andra som dessutom är lögn är ett sjukt otrevligt drag du har.
av andersuw
Den fråga som VolvoB20 tog upp till diskussion och du replikerade på gällde fordonsparken, inte bara personbilarna. I sitt svar till dig här klargjorde han också med all önskvärd tydlighet att du försummat att beakta den saken, trots ditt tidigare vurmande för batteridrift i bussar, lastbilar och även arbetsfordon som körs på annan plats än på väg.

När jag pratar om uppskattningen av "batteribilars reella förbrukning till som mest 2 kWh" avser jag den genomsnittliga förbrukningen.

När du påstår att du egentligen räknade på 2,6 kWh/mil är det en efterhandskonstruktion. Vad du de facto skrev här var:
Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de behöva drygt 11 TWh el per år.

Om vi räknar med 80% vilket är mer rimligt då det kommer finnas marknad för andra lösningar också så blir det 8.8Twh. Det är knappt 6% av Sveriges nuvarnade årsförbrukning. (140Twh 2016). Även om ni tycker jag räknat snålt och man lägger till 30% på det så är vi inte över 8%."
Det handlar således om att du lämnade en generell marginal för allt möjligt på 30 procent, t.ex. det totala trafikarbetet för personbilar som du underskattar.

Vad du specifikt hade att säga om batteribilars förbrukning var följande:
De flesta elbilar klarar sig på mindre än 2kwh/mil inklusive överföringsförlust.

...

Vi utgår ifrån att en elbil drar 2 kWh per mil. De flesta elbilar drar mindre än så på sommaren, men ökar sin förbrukning på vintern, och en del energi försvinner i laddförluster när bilarna laddas. 2 kWh per mil är en väldigt realistisk medelvärde på förbrukning vi kan ta till, tills Statistiska Centralbyrån börjar föra statistik på sånt också.
Användarvisningsbild
av joel80
Du fortsätter ju att ljuga om vad jag skriver eller så fattar du helt enkelt inte. Håll dig som sagt till att försöka förklara dina egna siffror.
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 164

Men man behöver inte köra till en bens[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]