Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1202260
joel80 skrev:Camel
För varje år blir elbilen renare, så länge den kraftiga ökning av sol och vindel fortsätter uppåt.
Jämförelsen som du hänvisade till visar ju att utsläppen är av samma storleksordning för en batteribil som för en fossildriven bil. Dessutom användes en bensinbil i jämförelsen, en fossilt dieseldriven minskar skillnaden i jämförelsen ytterligare. Att elenergin ska bli renare och renare i och med större andel förnyelsebart har vi hört länge. Globalt ser det inte så ljust ut. Batteribilar vill man införa idag. Elenergin är inte tillräckligt bra i dag för att erhålla tillräcklig klimatnytta med batteribilar. Särskilt inte om man jämför med de alternativa bränslen som finns för ICE-bilar. Redan idag.
Användarvisningsbild
av Camel
#1202264
joel80 skrev:Kina säljer väldigt mycket mer elbilar än nån annan, och även massivt med lättare fordon. Dom lyckas trots det öka mängden fossilfritt i sin elmix och har börjat stänga kolgruvor och kolanvändningen har börjat gå neråt. Långt kvar såklart, men dom har lyckats vända en utveckling med snabbt ökande kolanvändning till att det faktiskt nu backar.
Mycket riktigt, Kina har långt kvar till en tillräckligt ren elmix för att batteribilar ska vara klimatmässigt försvarbara. Men i nuläget är det viktigare för Kina att lösa miljöproblemen med smog i storstäderna, därför vill man ha bort fossilt drivna bilar och istället införa batteribilar. Och att kolkraftverken nära storstäderna stängs ned.

Bild

Sant är att kolanvändningen minskar i Kina, som tur är. Men det är inte enbart förnyelsebart som ökar. Det gör även kärnkraften i Kina. Och i nuläget pågår byggande av många fler kärnkraftsreaktorer. Och ytterligare planeras. Som en del i omställningen. Kina har insett att man inte kan välja bort klimatvänlig teknik i en seriös storskalig omställning. Detta borde flera länder inse.
Användarvisningsbild
av joel80
#1202272
Jag har lyssnat på både samrådsmötena och samtalen med kommunen på t.ex fullmäktigemötet i Västerås förra månaden och det verkar inte som att det är några hinder för start av bygge så fort det kommer ett beslut.

Byggstart planeras alltså rätt snabbt på efter beslut, som kommer nu i oktober
Avtalen med ABB är redan klara (dom bygger oavsett om det hamnar i Västerås eller Skellefteå.)
Det är klart att det kan låte helt annorlunda när företaget själva står och predikar... :)

När Northvolt är i full drift kommer den kräva enorma mängder el ja... Och de kommer att ha kapacitet för batterier till över 533 000 elbilar (32 gWh per år i produktion är planerat) per år om man räknar på ungeär det dubbla antal kwh per elbil från idag.
Det blir inte så enorma mängder per bil. (runt 3700kwh om jag räknar rätt) Räknat med utsläppen för vattenkraft per kwh blir det inte speciellt många kilo CO2 per bil.. Med nordisk elmix blir det lite mer.. nått halft ton per bil. Vilket körs igen på 300-400mil med bensin/dieselbil.


(Nu kommer inte allt användas till bilar, men det skulle räcka till ungeär så många bilar med ca 60kwh batteri per bil.)

Camel:
Jag säger inte emot... dock har fossilfria ökat mycket mer sett i procent än något annat energislag. Det har skett från låga nivåer, men nu har som man kan se på din bild vind gått förbi kärnkraften, det visste jag inte, och solkraften i allafall kommit upp över 1%.
Vi får hålla tummarna för att dom kan hålla takten uppe i nyproduktion även när nu andelen blir större.
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1202274
joel80 skrev:Ditt sätt att räkna är bara så galet.

Varför det sätt jag räknar på är det självklart rätta om man vill avgöra konsekvenserna av batteribilar har jag förklarat för dig otaliga gånger nu. Jag har påpekat att detta sätt att räkna är det som används inom den seriösa forskningen på området liksom, som jag nyligen visade, av den amerikanska miljöskyddstyrelsen. Inget av detta har uppenbarligen haft någon inverkan på dig. Alltså finner jag det utsiktslöst att försöka förklara det hela för dig ännu en gång. Men om någon annan har frågor eller invändningar rörande mitt sätt att räkna står jag mer än gärna till förfogande.
joel80 skrev:Allt för att stödja ditt hat mot elbilar.
Jag går inte omkring och hatar saker. Jag konstaterar bara att batteribilen inte lever upp till de fördelar ur miljösynpunkt som du på helt felaktiga grunder påstår att den levererar och att det därför är klokt att avstå från den.
joel80 skrev:Vi skulle kunna diskutera kylskåp och jag kan med samma princip hävda att kylskåp bara går på fossil el..
Som jag tidigare klargjort kommer varje ny förbrukare som kopplas in på elnätet att ge upphov till en merproduktion av enbart fossil el. Det gäller även kylskåp. Kan du således avstå från ett kylskåp eller skaffa ett som drar mindre el än ditt gamla sparar du alltså in motsvarande mängd rent fossil el.

Men som jag också tidigare påpekat är en skillnad mellan kylskåp och batteribilar att kylskåp är något vi redan har medan batteribilar är något vi överväger att skaffa. En annan och än viktigare skillnad är att vi inte har några rimliga alternativ till eldrivna kylskåp medan vi däremot har sådana alternativ när det gäller bilar. Det är ett gott skäl att ge kylskåpen prioritet vad elen beträffar och välja andra bränslen för bilar.
joel80 skrev:För varje år som går blir också elbilen bättre och bättre i sin CO2-beräkning. Det p.g.a att andelen fossilfritt i elmixen växer för varje år som går. Kolkraften går tillbaka nu och har gjort så i Europa i flera år. Även vid tillverkning så går det år mindre och mindre energi och råvaror per kwh batteri.
Nej, som jag tidigare klargjort förblir batteribilens CO2-kalkyl precis lika dålig som den nu är om den fossilfria andelen av elmixen ökar men en viss fossil andel ändå finns kvar. Om man jämför vad som händer med CO2-utsläppen när man kopplar in batteribilen jämfört med om man avstår blir merproduktionen fortfarande rent fossil ända fram till den punkt då den fossila elen är helt försvunnen ur mixen och det råder överskott på fossilfri el.
joel80 skrev:Hur mycket el tror du totalt skulle kunna exporteras till t.ex Polen? Hur stora blir förlusterna om vi skickar så mycket el runtomkring i Europa?
Mycket stora mängder kan utan större förluster exporteras till Polen med tanke på att man byggt en högspänd likströmsledning enkom för det ändamålet, en del av den så kallade "super grid" som numera förbinder oss med våra grannländer.
European Supergrid.jpg
European Supergrid.jpg (48.56 KiB) Visad 1522 gånger
joel80 skrev:Vi har tidigare diskuterat att den el man använder alltid är den som kommer från närmsta produktionen, och du går inte med på att man kan välja ren el, hur får du det då till att polen använder vindkraft från Västerbotten om inte elbilen "tar" den?
Jag tror inte nödvändigtvis att det handlar om vindel eller att den går hela vägen från Västerbotten. Som du själv tidigare konstaterat har vi dock under senare år ibland haft en mycket stor elexport. 2015 uppgick den exempelvis till runt 15 procent av produktionen.
joel80 skrev:Ju fortare vi byter ut nuvarande fossildrivna bilpark desto snabbare kan vi bli av med den stora del som fordonstrafiken står för, och även komma tillrätta med lokala miljöproblem i städer.
Nej ingendera. När det gäller CO2, se ovan. När det gäller lokala miljöproblem, se exemplet jag gav här rörande PM2,5 och andra hälsovådliga utsläpp i Kina.
joel80 skrev:Att man samtidigt också måste jobba med elproduktionen är självklart. Elbilar är en väldigt liten del i den totala elkonsumtionen och kommer vara det för väldigt lång tid framöver, även om det inom några år skulle säljas 50% elbilar.
Att öka den förnyelsebara elproduktionen och minska den ej förnyelsebara är självfallet bra. Men det hjälper inte upp kalkylen för batteribilen annat än på mycket lång sikt, d.v.s. först när vi når den punkt då vi har ett överskott på förnyelsebar el. Dit är det alltför långt för att det idag skall vara meningsfullt att satsa på batteribilar. Dagens batteribilar kommer att vara utskrotade innan vi når dit.

Hur stor del av den totala elkonsumtionen som just batteribilarna sammantaget svarar för saknar också betydelse. Det som har betydelse för hur vi bör välja ur miljösynpunkt är hur stort CO2-utsläpp varje batteribil medför i jämförelse med andra alternativ, såsom en ICE-bil och en bränslecellsbil.
joel80 skrev:Om man som du vill väntar helt på helt rent elnät i hela världen innan man går över till elbilar betyder det att man under lång tid efter vi har helt ren el kommer få dras med en bilpark som inte kan gå på el. Det måste ske paralellt för att det ska gå fort nog och vi kan nå en så gott som oljefri fordonsflotta och elproduktion.
Du gissar fel ifråga om hur jag tänker. Vid den tidpunkt då det förefaller rimligt att tro att det kommer att finnas ett överskott av förnyelsebar el under mer än hälften av batteribilens förväntade körsträcka under sin livstid kan det finnas skäl att överväga den på nytt. Men vid det laget skulle jag tro att bränslecellsbilar kommer att framstå som ett bättre alternativ.
joel80 skrev:Du pratade inte bara ekonomi. Du pratar utsläpp, med felaktiga siffror. (Eller rätta siffror om man struntar i att dom inte stämmer med verkligheten och låtsas att bensinen/dieseln finns direkt i pumpen.)
När jag gjorde just det inlägg där jag använde de officiella NEDC-siffrorna för förbrukningen istället för ADACs mer realistiska siffror handlade de närmast föregående inläggen om just ekonomi. Startpunkten var ett inlängg av MartinS om den utredning om kilometerskatt som man nu satt igång, bland annat för att effektivare kunna beskatta batteribilar. Fordonsskatt är ytterligare ett område där vi kanske kan vänta oss förändringar för batteribilens vidkommande av ett slag som mitt exempel avsåg att belysa.

Som jag redan påpekat blir därtill utfallet ifråga om CO2-utsläpp för batteribilen i jämförelse med en modern diesel precis lika dåligt oavsett om man använder NEDC-siffror, som underskattar förbrukningen för både dieselbilen och batteribilen, eller ADACs något mer realistiska siffror.

Slutligen är det inte något fel att inte ta med transporten av bränslet i dieselns fall i just den jämförelse där jag tittade på hur det skulle gestalta sig ur fordonsskattesynpunkt. Den räknas nämligen inte med i fordonsskatteberäkningar. Av det skälet räknade jag heller inte med överföringsförlusterna i elnätet för batteribilens vidkommande.
av andersuw
#1202276
joel80 skrev:När Northvolt är i full drift kommer den kräva enorma mängder el ja... Och de kommer att ha kapacitet för batterier till över 533 000 elbilar (32 gWh per år i produktion är planerat) per år om man räknar på ungeär det dubbla antal kwh per elbil från idag.
Det blir inte så enorma mängder per bil. (runt 3700kwh om jag räknar rätt) Räknat med utsläppen för vattenkraft per kwh blir det inte speciellt många kilo CO2 per bil..
Och på vilket sätt tänker du dig att den ökning av vattenkraften på 2 TWh som fabriken kräver den dag den dras igång skall åstadkommas? Vattenkraften får ju inte byggas ut enligt rådande lagstiftning och jag tror inte heller det finns något som helst opinionsmässigt stöd för det. I praktiken blir det självfallet så att de fossilt eldade kraftverken i våra grannländer får gå in och täcka upp för det svenska exportbortfallet. Eller så får vi själva dra igång de fossilkraftverk vi lagt i malpåse.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1202278
Andersuw
Du svarade inte riktigt på frågorna:
Hur mycket el tror du totalt skulle kunna exporteras till t.ex Polen?
Hur stora blir förlusterna om vi skickar så mycket el runtomkring i Europa?


Sen har jag några fler utifrån ditt senaste inlägg.
Var går vår exporterade el? Är det inte så att den absoluta merparten går till Norge, Danmark och Finland?

Blir det enligt ditt sätt att räkna en fördel eller nackdel för elbilen om du räknar med NDEC istället för de mer verklighetsbaserade siffror som finns?
Hur förändras dina beräkningar om du skulle räkna med nya europeiska cykeln, eller EPA-siffrorna som ligger lite närmre verkligheten?

Menar du att det inte har betydelse i beräkningarna mellan elbil och diesel/bensinbil om du tar med eller inte tar med CO2-utsläpp för oljan innan den hamnar i pumpen ?

Går det enligt dig inte år någon energi för byggen av bilar drivna på fossila bränslen? Ska man se mellan fingrarna med det när man jämför? Varför?
av Mwi
#1202280
joel80 skrev:Jag har lyssnat på både samrådsmötena och samtalen med kommunen på t.ex fullmäktigemötet i Västerås förra månaden och det verkar inte som att det är några hinder för start av bygge så fort det kommer ett beslut.
Byggstart planeras alltså rätt snabbt på efter beslut, som kommer nu i oktober
Avtalen med ABB är redan klara (dom bygger oavsett om det hamnar i Västerås eller Skellefteå.)
Många kommunpolitiker oavsett kommun eller parti tappar helt kontakt med verkligheten när man kan få en ny företagsetablering till orten, det skall göras en miljöprövning innan man vet om man får tillstånd för verksamheten och den gör inte kommunen.
Enligt en rapport från myndigheten Tillväxtanalys så är mediantiden för miljöprövning av sådana verksamheter 50 veckor. Det vill säga att även om beslutsprocessen går förhållandevis smidigt från och med nu, så framstår Northvolts tidsplan som optimistisk.
Visar det sig finnas brister eller oklarheter i företagets underlag eller att en överklagan lämnas in kan tidsplanen förskjutas med flera år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... rifabriken
Användarvisningsbild
av Derank
#1202285
Northland resources 2, samma optimistiska tidsplan, samma optimism om miljötillstånden ( Northland drog igång utan att alla var klar, och de blev aldrig klar heller ) kommer konka både en och 2 gånger under byggtiden, om de ens kommer igång.
av andersuw
#1202286
joel80 skrev:Kina säljer väldigt mycket mer elbilar än nån annan, och även massivt med lättare fordon. Dom lyckas trots det öka mängden fossilfritt i sin elmix och har börjat stänga kolgruvor och kolanvändningen har börjat gå neråt. Långt kvar såklart, men dom har lyckats vända en utveckling med snabbt ökande kolanvändning till att det faktiskt nu backar.
Enbart den kolbaserade produktionen ökade med ca 50 TWh (1,3 procent) 2016 jämfört med 2015. Produktionskapaciteten för kolbaserad elproduktion ökade också, i det här fallet med ca 50 GW (5,3 procent).

https://chinaenergyportal.org/en/2016-d ... tatistics/

Som jag tidigare påpekat har de nya batteribilarna spätt på de redan höga CO2-utsläppen mer än vad motsvarande antal bensinbilar skulle ha gjort.
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 164
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]