joel80 skrev:Ditt sätt att räkna är bara så galet.
Varför det sätt jag räknar på är det självklart rätta om man vill avgöra konsekvenserna av batteribilar har jag förklarat för dig otaliga gånger nu. Jag har påpekat att detta sätt att räkna är det som används inom den seriösa forskningen på området liksom, som jag nyligen visade, av den amerikanska miljöskyddstyrelsen. Inget av detta har uppenbarligen haft någon inverkan på dig. Alltså finner jag det utsiktslöst att försöka förklara det hela för dig ännu en gång. Men om någon annan har frågor eller invändningar rörande mitt sätt att räkna står jag mer än gärna till förfogande.
joel80 skrev:Allt för att stödja ditt hat mot elbilar.
Jag går inte omkring och hatar saker. Jag konstaterar bara att batteribilen inte lever upp till de fördelar ur miljösynpunkt som du på helt felaktiga grunder påstår att den levererar och att det därför är klokt att avstå från den.
joel80 skrev:Vi skulle kunna diskutera kylskåp och jag kan med samma princip hävda att kylskåp bara går på fossil el..
Som jag tidigare klargjort kommer varje ny förbrukare som kopplas in på elnätet att ge upphov till en merproduktion av enbart fossil el. Det gäller även kylskåp. Kan du således avstå från ett kylskåp eller skaffa ett som drar mindre el än ditt gamla sparar du alltså in motsvarande mängd rent fossil el.
Men som jag också tidigare påpekat är en skillnad mellan kylskåp och batteribilar att kylskåp är något vi redan har medan batteribilar är något vi överväger att skaffa. En annan och än viktigare skillnad är att vi inte har några rimliga alternativ till eldrivna kylskåp medan vi däremot har sådana alternativ när det gäller bilar. Det är ett gott skäl att ge kylskåpen prioritet vad elen beträffar och välja andra bränslen för bilar.
joel80 skrev:För varje år som går blir också elbilen bättre och bättre i sin CO2-beräkning. Det p.g.a att andelen fossilfritt i elmixen växer för varje år som går. Kolkraften går tillbaka nu och har gjort så i Europa i flera år. Även vid tillverkning så går det år mindre och mindre energi och råvaror per kwh batteri.
Nej, som jag tidigare klargjort förblir batteribilens CO2-kalkyl precis lika dålig som den nu är om den fossilfria andelen av elmixen ökar men en viss fossil andel ändå finns kvar. Om man jämför vad som händer med CO2-utsläppen när man kopplar in batteribilen jämfört med om man avstår blir merproduktionen fortfarande rent fossil ända fram till den punkt då den fossila elen är helt försvunnen ur mixen och det råder överskott på fossilfri el.
joel80 skrev:Hur mycket el tror du totalt skulle kunna exporteras till t.ex Polen? Hur stora blir förlusterna om vi skickar så mycket el runtomkring i Europa?
Mycket stora mängder kan utan större förluster exporteras till Polen med tanke på att man byggt en högspänd likströmsledning enkom för det ändamålet, en del av den så kallade "super grid" som numera förbinder oss med våra grannländer.
European Supergrid.jpg (48.56 KiB) Visad 1525 gånger
joel80 skrev:Vi har tidigare diskuterat att den el man använder alltid är den som kommer från närmsta produktionen, och du går inte med på att man kan välja ren el, hur får du det då till att polen använder vindkraft från Västerbotten om inte elbilen "tar" den?
Jag tror inte nödvändigtvis att det handlar om vindel eller att den går hela vägen från Västerbotten. Som du själv tidigare konstaterat har vi dock under senare år ibland haft en mycket stor elexport. 2015 uppgick den exempelvis till runt 15 procent av produktionen.
joel80 skrev:Ju fortare vi byter ut nuvarande fossildrivna bilpark desto snabbare kan vi bli av med den stora del som fordonstrafiken står för, och även komma tillrätta med lokala miljöproblem i städer.
Nej ingendera. När det gäller CO2, se ovan. När det gäller lokala miljöproblem, se exemplet jag gav
här rörande PM2,5 och andra hälsovådliga utsläpp i Kina.
joel80 skrev:Att man samtidigt också måste jobba med elproduktionen är självklart. Elbilar är en väldigt liten del i den totala elkonsumtionen och kommer vara det för väldigt lång tid framöver, även om det inom några år skulle säljas 50% elbilar.
Att öka den förnyelsebara elproduktionen och minska den ej förnyelsebara är självfallet bra. Men det hjälper inte upp kalkylen för batteribilen annat än på mycket lång sikt, d.v.s. först när vi når den punkt då vi har ett överskott på förnyelsebar el. Dit är det alltför långt för att det idag skall vara meningsfullt att satsa på batteribilar. Dagens batteribilar kommer att vara utskrotade innan vi når dit.
Hur stor del av den totala elkonsumtionen som just batteribilarna sammantaget svarar för saknar också betydelse. Det som har betydelse för hur vi bör välja ur miljösynpunkt är hur stort CO2-utsläpp varje batteribil medför i jämförelse med andra alternativ, såsom en ICE-bil och en bränslecellsbil.
joel80 skrev:Om man som du vill väntar helt på helt rent elnät i hela världen innan man går över till elbilar betyder det att man under lång tid efter vi har helt ren el kommer få dras med en bilpark som inte kan gå på el. Det måste ske paralellt för att det ska gå fort nog och vi kan nå en så gott som oljefri fordonsflotta och elproduktion.
Du gissar fel ifråga om hur jag tänker. Vid den tidpunkt då det förefaller rimligt att tro att det kommer att finnas ett överskott av förnyelsebar el under mer än hälften av batteribilens förväntade körsträcka under sin livstid kan det finnas skäl att överväga den på nytt. Men vid det laget skulle jag tro att bränslecellsbilar kommer att framstå som ett bättre alternativ.
joel80 skrev:Du pratade inte bara ekonomi. Du pratar utsläpp, med felaktiga siffror. (Eller rätta siffror om man struntar i att dom inte stämmer med verkligheten och låtsas att bensinen/dieseln finns direkt i pumpen.)
När jag gjorde just det inlägg där jag använde de officiella NEDC-siffrorna för förbrukningen istället för ADACs mer realistiska siffror handlade de närmast föregående inläggen om just ekonomi. Startpunkten var ett inlängg av MartinS om den utredning om kilometerskatt som man nu satt igång, bland annat för att effektivare kunna beskatta batteribilar. Fordonsskatt är ytterligare ett område där vi kanske kan vänta oss förändringar för batteribilens vidkommande av ett slag som mitt exempel avsåg att belysa.
Som jag redan påpekat blir därtill utfallet ifråga om CO2-utsläpp för batteribilen i jämförelse med en modern diesel precis lika dåligt oavsett om man använder NEDC-siffror, som underskattar förbrukningen för både dieselbilen och batteribilen, eller ADACs något mer realistiska siffror.
Slutligen är det inte något fel att inte ta med transporten av bränslet i dieselns fall i just den jämförelse där jag tittade på hur det skulle gestalta sig ur fordonsskattesynpunkt. Den räknas nämligen inte med i fordonsskatteberäkningar. Av det skälet räknade jag heller inte med överföringsförlusterna i elnätet för batteribilens vidkommande.