...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
ojojoj vad lite motgångar du måste ha i livet om du retar upp dig sådär mycket på att några människor itne fattar när man ska blinka... och du verkar ganska märkesfixerad :roll: fast det är vi ju alla :)
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Blister i rondeller får mig att se rött.
Minst en gång har det varit när aatt smälla, pga otydlig användning av blinkers.
Må så vara att jag är oerfare förare, men om man blinkar att man ska igenom rondeller, så blir det lite råddigt när han FORTSÄTTER svänga, och jag redan är halvägs inne i rondellen..
Användarvisningsbild
av Lilja
Hade en liknande situation för ett tag sen nere i hamnen i malmö. En filig rondell, jag skulle svänga till vänster i rondellen och en bil kommer. Innan jag kör ut stannar jag och kollar var han ska, han blinkar inte åt något håll och det ser ut som han ska köra rakt fram. Alltså svänga in innan mig. Så jag kör ut, då visar det sig att han skulle svänga och därför får tvärnita för att jag körde ut och därmed tutar på mig. Vem gjorde fel?
av Marbas
Lilja skrev:Hade en liknande situation för ett tag sen nere i hamnen i malmö. En filig rondell, jag skulle svänga till vänster i rondellen och en bil kommer. Innan jag kör ut stannar jag och kollar var han ska, han blinkar inte åt något håll och det ser ut som han ska köra rakt fram. Alltså svänga in innan mig. Så jag kör ut, då visar det sig att han skulle svänga och därför får tvärnita för att jag körde ut och därmed tutar på mig. Vem gjorde fel?
Du. Den andre billisten blinkade inte höger och visade på så vis att han skulle fortsätta i cirkulationsplatsen (och du skulle lämnat företräde till honom). Enda sättet att vara säker (enligt nuvarande lag) på att en bil inuti en cirkulationsplats ska lämna denna är att den blinkar höger. Om du vill vara säker i "verkligheten" så får du nog vänta tills han har svängt ur cirkulationsplatsen.

Lagen är ganska enkel: för att komma ur en cirkulationsplats blinkar man höger, vill man stanna kvar i den (max 8 varv :lol: ) ger man fan i blinkersen...
Användarvisningsbild
av Lilja
Marbas skrev:
Lilja skrev:Hade en liknande situation för ett tag sen nere i hamnen i malmö. En filig rondell, jag skulle svänga till vänster i rondellen och en bil kommer. Innan jag kör ut stannar jag och kollar var han ska, han blinkar inte åt något håll och det ser ut som han ska köra rakt fram. Alltså svänga in innan mig. Så jag kör ut, då visar det sig att han skulle svänga och därför får tvärnita för att jag körde ut och därmed tutar på mig. Vem gjorde fel?
Du. Den andre billisten blinkade inte höger och visade på så vis att han skulle fortsätta i cirkulationsplatsen (och du skulle lämnat företräde till honom). Enda sättet att vara säker (enligt nuvarande lag) på att en bil inuti en cirkulationsplats ska lämna denna är att den blinkar höger. Om du vill vara säker i "verkligheten" så får du nog vänta tills han har svängt ur cirkulationsplatsen.

Lagen är ganska enkel: för att komma ur en cirkulationsplats blinkar man höger, vill man stanna kvar i den (max 8 varv :lol: ) ger man fan i blinkersen...
På körskolan får man lära sig att man ska blinka hela vägen igenom rondellen. Ska man rakt fram ska man efter första svängen börja blinka åt höger. Ska man svänga vänster ska man blinka åt vänster tills man kört förbi svängen rakt fram då ska man blinka höger för att markera att man ska köra ut. Förr, då även när jag tog personbilskörkort skulle man inte blinka alls om man skulle köra rakt fram. Därför tror man att en bil ska köra rakt fram om han inte blinkar.
av Marbas
Lilja skrev:
Marbas skrev:

På körskolan får man lära sig att man ska blinka hela vägen igenom rondellen. Ska man rakt fram ska man efter första svängen börja blinka åt höger. Ska man svänga vänster ska man blinka åt vänster tills man kört förbi svängen rakt fram då ska man blinka höger för att markera att man ska köra ut. Förr, då även när jag tog personbilskörkort skulle man inte blinka alls om man skulle köra rakt fram. Därför tror man att en bil ska köra rakt fram om han inte blinkar.
Om körskolan lär ut att man inte ska blinka höger när man kör ut ur en cirkulationsplats då man "kört rakt igenom den" lär de bevisligen ut fel. Å andra sidan spelar det ingen roll vad körskolan lär ut, det är trots allt lagen som gäller. Att man blinkar vänster i samband med körning i cirkulationsplats är inte fel eller olagligt, men det finns heller ingen skyldighet att göra det. Däremot ska man ALLTID blinka höger när man kör ut från en cirkulationsplats oavsett vilken av utfarterna man väljer. Således, blinkar man inte alls så ska det tolkas som att man fortsätter köra i cirkulationsplatsen.
av Marbas
Lilja skrev:...
Därför tror man att en bil ska köra rakt fram om han inte blinkar.
...
Hur tänker du när du kommer till en stor cirkulationsplats (du ser inte alla infartsvägar) med många bilar redan inne i cirkulationsplatsen? Jag menar om en bil inte blinkar, hur tolkar du då vart han ska? Det är ju omöjligt att veta då du inte har all information (dvs vart han kom ifrån). Eller cirkulationsplatser med tre eller fem tillfarter/utfarter, vad är då "rakt fram"?
av anp
Lilja skrev:
Marbas skrev:

Den körskola som lär ut vänsterblinkers fortfarande, borde få sitt tillstånd indraget.

Det finns inget i nuvarande lagtext som förbjuder vänsterblinkers, men det är en grogrund för fortsatt förvirring kring hur blinka vid körning i cirkulationsplats.
Enligt samtal med en körskolelärare för tunga fordon, skall inte körskolor lära ut "egna" regler så som vänsterblinkers.
Utan strikt hålla sig till vad som är skrivet i trafikreglerna. D.v.s enbart högerblinkers vid/innan färd ut ur cirkulationen.
Användarvisningsbild
av Lilja
anp skrev:
Lilja skrev:
Marbas skrev: Du. Den andre billisten blinkade inte höger och visade på så vis att han skulle fortsätta i cirkulationsplatsen (och du skulle lämnat företräde till honom). Enda sättet att vara säker (enligt nuvarande lag) på att en bil inuti en cirkulationsplats ska lämna denna är att den blinkar höger. Om du vill vara säker i "verkligheten" så får du nog vänta tills han har svängt ur cirkulationsplatsen.

Den körskola som lär ut vänsterblinkers fortfarande, borde få sitt tillstånd indraget.

Det finns inget i nuvarande lagtext som förbjuder vänsterblinkers, men det är en grogrund för fortsatt förvirring kring hur blinka vid körning i cirkulationsplats.
Enligt samtal med en körskolelärare för tunga fordon, skall inte körskolor lära ut "egna" regler så som vänsterblinkers.
Utan strikt hålla sig till vad som är skrivet i trafikreglerna. D.v.s enbart högerblinkers vid/innan färd ut ur cirkulationen.
Faktum är att både körskolan där min bror kör på för personbil nu och där jag gick när jag fick mitt C kort lärde ut precis samma sak, att blinka vänster i rundeller. Även när jag fick mitt personbilskörkort var det samma sak. Skillnaden var bara då att vi inte blinkade höger ut när vi skulle rakt fram efter första kurvan. Verkar som de lär ut annorlunda på olika håll?
av anp
Be din bror få förklarat av körskolan varför de lär ut vänsterblinkers.
Då jag gick på körskola nyligen, kunde inte vår lärare på ett bra sätt förklara detta.

Om flera in/utfarter än normalt finns direkt till "Höger", hur ställer sig då körskolan till blinkers vid färd "rakt" fram?

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]