Lilja skrev:Marbas skrev:Lilja skrev:Hade en liknande situation för ett tag sen nere i hamnen i malmö. En filig rondell, jag skulle svänga till vänster i rondellen och en bil kommer. Innan jag kör ut stannar jag och kollar var han ska, han blinkar inte åt något håll och det ser ut som han ska köra rakt fram. Alltså svänga in innan mig. Så jag kör ut, då visar det sig att han skulle svänga och därför får tvärnita för att jag körde ut och därmed tutar på mig. Vem gjorde fel?
Du. Den andre billisten blinkade inte höger och visade på så vis att han skulle fortsätta i cirkulationsplatsen (och du skulle lämnat företräde till honom). Enda sättet att vara säker (enligt nuvarande lag) på att en bil inuti en cirkulationsplats ska lämna denna är att den blinkar höger. Om du vill vara säker i "verkligheten" så får du nog vänta tills han har svängt ur cirkulationsplatsen.
Lagen är ganska enkel: för att komma ur en cirkulationsplats blinkar man höger, vill man stanna kvar i den (max 8 varv :lol: ) ger man fan i blinkersen...
På körskolan får man lära sig att man ska blinka hela vägen igenom rondellen. Ska man rakt fram ska man efter första svängen börja blinka åt höger. Ska man svänga vänster ska man blinka åt vänster tills man kört förbi svängen rakt fram då ska man blinka höger för att markera att man ska köra ut. Förr, då även när jag tog personbilskörkort skulle man inte blinka alls om man skulle köra rakt fram. Därför tror man att en bil ska köra rakt fram om han inte blinkar.
Den körskola som lär ut vänsterblinkers fortfarande, borde få sitt tillstånd indraget.
Det finns inget i nuvarande lagtext som förbjuder vänsterblinkers, men det är en grogrund för fortsatt förvirring kring hur blinka vid körning i cirkulationsplats.
Enligt samtal med en körskolelärare för tunga fordon, skall inte körskolor lära ut "egna" regler så som vänsterblinkers.
Utan strikt hålla sig till vad som är skrivet i trafikreglerna. D.v.s enbart högerblinkers vid/innan färd ut ur cirkulationen.