Lövet skrev:Finns det några opartiska/kontrollerade uppgifter på hur mycket hvo/förnyelsebar diesel som faktiskt blandas i? Det enda jag hittar hos Statoil är att det står "upp till 35%" inblandning och det är ju ett ganska flexibelt uttalande.
Biodrivmedel svarade för 18,6 procent av alla levererade drivmedel för fordon i Sverige 2016. (Räknat på energiinnehåll)
Men då är det alla biodrivmedel.. Etanol, Fame, HVO-diesel ochj biogas i fordonsgas.
Jag tror HVO är det största delen av dem, och den som ökat mest senaste åren.
http://transportnytt.se/nyhetsarkiv/ite ... under-2016
Vet dock inte hur opartisk transportnytt.se är, men känns möjligen lite mindre partisk än preem.
andersuw skrev:
Här är ett citat från ett av dina tidigare inlägg:
"Eftersom du inte har några förändringar idag på elproduktionen behöver du väl inte lagra något? Du blandar ihop allt nu. Vi har idag en stabil elproduktion för elbilar."
Källa:
viewtopic.php?f=22&t=136301&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p1188098
Det var detta tidigare uttalande från din sida, där du tydligt tar avstånd från behovet av lagring, som jag hade åtanke när jag skrev att det var bra att du nu till sist insett att vi behöver lagra elenergi genom att skapa kemiskt bränsle. Det ligger inget nedlåtande eller fult i vad jag sade utan jag konstaterar bara faktum när det gäller din ståndpunktsförändring.
Men trots att det förstås är bra att vi nu till sist är överens om att sådan lagring är av nöden verkar du fortfarande inte vara med på att när vi väl har omvandlat el från den mer eller mindre oreglerbara sol- och vindkraften till kemisk form så att vi kan lagra den och sätta in den när den behövs har batteribilar inte längre några väsentliga fördelar jämfört med exempelvis bränslecellsbilar men däremot en del klara nackdelar. Annars skulle du ju inte fortsätta att argumentera mot min linje.
Där gjorde du det igen! Sluta vrid på vad jag sagt! Du kan tydligt läsa det du citerar från mig!
"Eftersom du inte har några förändringar
idag på elproduktionen behöver du väl inte lagra något? Du blandar ihop allt nu. Vi har
idag en stabil elproduktion för elbilar."
Men sen pratar vi om framtida energibehov, när en stor del av nybilsförsäljningen blir elbilar och elbehovet sakta ökar, samt när sol och vind är en större del av vår energiförsörjning. Du måste förstår och hålla isär när vi pratar om nutid/snar framtid och flera år fram i tiden.
Elbilar har en välsigt stor fördel mot bränslecellsbilar. De kan laddas med precis vilken el som helst. Från vilken energikälla som helst... De kan, om det skulle behövas, kunna laddas via biobränslen från kraftverken, men också från all annan elproduktion. Den perfekta hybriden. Att låsa in sig till att bara kunna köra på vätgas eller något sånt är inte speciellt klokt.
andersuw skrev:
Men låt oss anta att vi skulle använda biobränsle för att producera el till den batteribilsflotta vi ännu inte har istället för till HVO till den stora dieselbilsflotta vi redan har. Skulle det bli effektivare även om vi bortser från alla de kostnader som är förknippade med omställningen? Svar nej. De kraftverk för flytande bränsle vi kan disponera har en verkningsgrad på i bästa fall 40 procent för övergången från kemiskt bränsle till el. Sedan elen väl är producerad i kraftverket har en batteribil en verkningsgrad på ca 60 procent med hänsyn tagen till nätförluster, laddningsförluster, batteriförluster och motorförluster. Multiplicerar vi de båda procenttalen med varandra landar vi på en total verkningsgrad på ca 25 procent, vilket en modern diesel mycket väl kan konkurrera med.
Var hittar du information om att verkningsgraden är i bästa fall 40%?
Och var får du 60% ifrån? Nätförluster är inte speciellt stora i Sverige. Laddningsförluster och batteriförluster ligger också väldigt lågt, 60% från elen producerad i kraftverken är den lägsta siffra jag läst. Den får du backa upp, med mer än en ensktaka osäker källa.
Även om det nu under de kallaste månaderna skulle behöva använda sån elpoduktion som lagringsel är det bara en procentuell del av totalen. Alltså elproduktionen från sånna kraftverk kommer inte vara huvudkällan för oss.
andersuw skrev:
Min uppfattning om vad marginalel är avviker inte i något väsentligt avseende från den konventionella, som du hittar här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalel
Vidare hävdar jag inte alls att det skulle vara någon annan slags el som driver en elbil än den man använder i hushållet. Vad har du för belägg för att jag påstått något sådant?
Du säger att elbilen bara gör av med marginalel, och sen säger du att marginalel inte är när vi använder lampor, TV och andra saker hemma.
Men bra att du inte menade det. Det är samma el vi använder till elbilen, och samma minimala utsläpp.
andersuw skrev:
Låt mig på den punkten upprepa vad jag redan sagt: Om man som du förespråkar batteribilar måste man förvisso kunna förklara hur det hela skall ordna sig 'well to wheel'. Om man inte kan det innebär det att man är på fel spår. Man måste helt enkelt börja med energiförsörjningen och dess problem snarare än med slutanvändningen, i det här fallet bilen.
Då får du gärna göra detsamma med det du förespråkar. Jag vill ha siffror på well to wheel för HVOn. Det är en av de saker jag frågat om tidigare som du inte svarat på.
Självklart kan vi inte angripa problemet med utsläppen från bara ett håll i taget! Vi måste ställa om fordonsflottan samtidigt som "vi" (främst de länder med hög andel fossil el) ställer om elproduktionen.
andersuw skrev:
Att alla länder håller på att genomgå en förändring till renare el är inget svar på den fråga jag ställde. Som jag hoppas du vet är det långt kvar innan något av de länder dit vi exporterar någon el att tala om (Danmark, Polen, Tyskland) kan stänga av sin fossilkraft och kärnkraft. Exempelvis ligger Polen på ca 90 procent fossil kraft i nuläget.
Polen är värst i Europa ja.. jag vet inte hur deras planer ser ut, men något måste dom göra. Både Danmark och Tyskland är under förändring. Tyskland har runt 500w solceller per person! Det är mycket och gör stor skillnad! Sen har både Tyskland och Danmark har väldigt mycket vindkraft, och mer är på gång.
http://www.newsoresund.se/konstgjord-o- ... h-holland/
andersuw skrev:
Du lär nog få leta förgäves efter någon som på saklig grund kan hävda något sådant. All "cykling" (ur- och iladdning) sliter på batteriet.
Sluta antyda att jag ljuger. Jag läser mycket i ämnet och om batteriforskning, men man kommer inte alltid ihåg var man läst eller sett det. Jag gick igenom lite klipp jag kollat senaste månaden och hittade länken.
https://www.cleanenergynews.co.uk/news/ ... -batteries
The study concluded that the number of EVs parked on the campus (around 2.1% of cars, in line with the UK market share of EVs) could spare the energy to power this building. In doing so, capacity fade in participant EV batteries would be reduced by up to 9.1%, and power fade by up to 12.1% over a year.
Dr Uddin said: “These findings reinforce the attractiveness of V2G technologies to automotive original equipment manufacturers; not only is V2G an effective solution for grid support – and subsequently a tidy revenue stream - but we have shown that there is a real possibility of extending the lifetime of traction batteries in tandem.
“The results are also appealing to policy makers interested in grid decarbonisation.”
andersuw skrev:
Enligt de uppgifter från naturvårdsverket som finns att tillgå är Hornsgatan i Stockholm den enda plats i landet där vi överskrider EUs gränsvärden för kväveoxider.
Vet inte vilka uppgifter du hänvisar till, men det är betydligt värre än så!
uften vid Göteborgs och Stockholms mest trafikerade gator håller inte måttet. Redan nu har två gator i Stockholm slagit i taket för kvävedioxidutsläpp för hela året.
Enligt reglerna så får gränsvärdet för kvävedioxid maximalt överskridas under sju dygn. På samtliga gator i Stockholms innerstad överskreds de betydligt fler dygn än så. På Hornsgatan under 48 dygn.
Nästan lika många gånger överskreds halterna vid mätstationen Haga på Sprängkullsgatan i Göteborg: 47 dygn. Och vid mätstationen Gårda i Göteborg, som ligger längs E6, överskreds reglerna under 57 dygn.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/for- ... adsgatorna
andersuw skrev:
Det finns redan idag en väsentlig andel HVO i snart sagt all diesel som säljs på den svenska marknaden. Se mitt tidigare svar till dig här för närmare detaljer. Att hitta mackar som säljer diesel med ett väsentligt inslag av HVO är inte heller svårt. De är långt många fler än Teslas laddningsstationer. Det är också lika enkelt att få in bränslet i bilen som fossil diesel eller fossil el. Fort går det också, mycket fortare än att snabbladda en Tesla.
HVOn var, trots rekord, inte mer än ca 14% av dieselinblandningen första halvåret 2016. Räknar man in dom 3,8% som också var 100% HVO kommer man upp i 18%.
Vet inte om det är det du menar med Väsäntlig andel.
Det finns inte pumpar för bilister med 100% HVO på speciellt många platser. Däremot finns det runt 3500 laddpunkter i Sverige idag. Varav runt 600 är snabbladdare. Ca 200 av dom är Teslas.. Tesla-bilarna kan dock använda andra laddare också.
Hur många HVO-tankställen (för bilister) finns det och var kan man hitta en karta över det?
De flesta elbilisterna använder betydligt mindre tid till att vänta på laddning än vad en ICE-förare använder till att åka o tanka. Snabbladdningen behövs ju bara då batterierna inte räcker till för just den resan. Lite tankevurpa där av fossilbilister som tror att allt ska funka likadant med "tankning".
andersuw skrev:
De allra flesta lastbilar är redan godkända av tillverkaren för körning på ren HVO. Samma sak gäller också personbilsdieslar från PSA. Andra personbilstillverkare, t.ex. VAG, testar för närvarande om även deras personbilar kan certifieras för körning på ren HVO.
Just nu är det inte avgörande ur miljösynpunkt om man kan köra på ren HVO eller inte eftersom miljöeffekten blir lika stor om vi blandar in 50 procent HVO i den vanliga dieseln som om hälften av dieslarna körs på ren HVO och hälften körs på rent fossil diesel. Det är först den dag vi har tillräckligt med HVO för att öka inblandningen till över 70 procent (gränsen för hur mycket HVO som kan blandas in utan att bryta mot den europeiska normen för vad som får kallas diesel) som frågan om man kan köra på ren HVO blir riktigt betydelsefull.
HVO-dieseln utan palmolja på väg att ta slut,
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/h ... t-ta-slut/
Alternativet med palmolja ser inte speciellt bra ut miljömässigt.
http://www.atl.nu/entreprenad/miljoorga ... toppa-hvo/
Klimatnyttan med biodieseln HVO hotas av kraftigt ökad import av HVO gjord av palmolja och av PFAD, en biprodukt från palmoljeproduktion.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/satsning ... sel-hotad/
Jag ser gärna HVO som ett bra sätt att hålla ner nuvarande bilflottas Co2-utsläpp, men man måste på något vis på påverka de som kör att också tanka HVO. (Eller som du säger äka inblandningen.) Men andelen HVO som faktiskt är miljövänlig och inte som palmolje-HVOn är värre än vanliga dieseln måste vara noll. Vi är inte där idag att vi skulle kunna gå upp till 50% inblandning som jag kan se det. Inte utan palmolje-HVOn.
Skatten på dieseln borde höjas och skatten på HVOn (eller momsen.. det är väl inte så mkt skatt..?) borde sänkas så att det finns incitament för folk att välja HVOn. Skatten på HVO med palmolja bör vara minst lika hög som för vanliga dieseln.
andersuw skrev:
Varken i Sverige eller någon annanstans finns någon efterfrågan på HVO för elproduktion. Med dagens elpriser är bränslet för dyrt för det.
Menade såklart som reglerkraft och inte som baskraft. Istället för att vid toppar elda olja kan man elda HVO. Dyrt men då har man den där extra boosten i elnätet som kan behövas, och behöver inte använda fossila anläggningar till det.
andersuw skrev:
Som jag redan påpekat är en långsiktigt hållbar lösning när det gäller förnyelsebar elenergi att inte bara vi i Sverige utan också andra bygger ut sol- och vindkraft och sedan konverterar elenergin till kemisk form för lagring.
Bollen är redan i rullning.. Solkraft och vindkraft kommer öka extremt mycket närmsta åren. Den har passerat den gräns där det nu är vettigt och billigt både för företag och privatpersoner att skaffa. Jag skickade iväg två offertförfrågningar i veckan för att sätta upp solceller på taket till garaget. För ca 70k kommer jag producera el för runt 2000 mil per år med elbil.. tar inte så många år att hämta in den investeringen.
Hur mycket HVO kan man producera på garagetaket?
Inom några år, i samband med att sol och vind ökar, skulle jag tro att vi börjar se fler lösningar på att långtidslagra el också.
Duscha gör jag för övrigt oftast på kvällen. Har varmvattenberedare som går på el, ingen fjärrvärme dragen till området.