UnleashFusion skrev: ↑sön 16 aug 2026, 19:18
SvenskTiger skrev: ↑sön 16 aug 2026, 18:06
Idag dök den upp igen. Har en enklare felkodsläsare som gav kod P00BC.
Är det den givaren som är mest troliga boven, finns det annat enklare sensor man kan rengöra själv?
Hmm koden säger att det har med luftmassemätaren eller "kringgående" allt från slangar/kablar, luftfiltret: viewtopic.php?f=56&t=134086
sen om MAP-sensorn kan ge olika felkoder kan jag inte utesluta.
Jag är ingen expert på just dessa koder då jag inte har dieselbil så jag hoppas någon annan vet mer på forumet.
Meddelandet borta igen, kopplade i en annan enklare OBD2 läsare som man kopplar till telefon. Kunde ej hitta några sparade felkoder.
Hur som helst öppnade luftfiltret samt luftmassemätare sensor, dem såg ej skitiga ut alls. Rensa MAF sensorn ändå.
Sedan öppnade jag MAP sensor då den är enkel och komma åt. Alla Youtube klipp jag tittade på gick det enkelt och plocka upp. Min satt som bara den, efter en bra stund fick jag upp den och den var jätte sotig och skitig. Rengjorde så gott jag kunde med MAF rengöring spray samt elektronik rengöring spray men den är inte helt 100%.

Jag är ganska säker nu att det är den som är felet men det är fortfarande för tidigt att säga. Jag körde väl en 40 minuter med den men inget fel meddelande ännu. Sist tog det 5-10 min körning och då dök den upp.
Ingen skillnad på tomgång men bättre gas respons tycker jag.
Ska beställa denna :
https://www.mister-auto.se/sensor-laddt ... 1230423-p/ och ha den i reserv för denna lär ge upp snart.
Skönt att man sparar pengar på att inte lämna in och betala för en massa felsökning samt högre pris för delen ifall man kan fixa det själv.