Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Var på skroten och hittade hyfsat friska original sköldar som är kraftiga och bra täckande ( tyckte att Biltemas är som leksaksplåt). Sköldarna sitter ju på baksidan,vet ej hur man få loss skölden. Ska jobba mig igenom rostiga bromsskivor och vidare genom hjulhuset.? 1) är det rätt uppfattat? 2) Är det 34, 36 eller 38 hylsa till muttern som håller hjulhuset i en 945 –97?
av NilsO
Antar att du menar fram på bilen?

Kolla isåfall den här tråden, där finns bilder och allt: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10697

Original var det nog 36 mm mutter, men det förekommer även andra storlekar. Om du inte ska byta oket eller bromsslangen så behöver du inte lossa bromsslangen, bara hänga oket åt sidan med en bit ståltråd eller något. Då behöver du inte heller lufta bromssystemet, såklart.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tycker biltemas är helt okej. Men man får ju måla upp de för de ska hålla länge :D .
När jag köpte för inte så länge sedan till min 740 hade de bara en variant på biltema så fick modifiera lite....
av bilman
Tack för svaren! Hur rostskyddar man Biltemas plåt: den är så tunn och rostar snabbt antar jag.
av Arne
Biltemas är elförzinkade så de håller hyfsat, men du kan grunda med tvåkomponent färg och lacka dem svart med Temadur färg.
av NilsO
Biltemas håller nog åtminstone Volvo Original-kvalitet :) . För originalen rostade ju bort på sådär 15 år.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]