- tor 08 jun 2017, 07:34
#1178172
Rådlös skrev:Nu vet jag inget om Regina, men på LH 2.2 och LH 2.4 är det så att om vevaxelgivaren är trasig så startar inte bilen alls. Varken på startmotor eller rullstart. (Startmotorn går runt men det händer inget mer) Det är givaren som skall tala om för styrdatorn i vilket läge som vevaxeln befinner sig för att ge insprutningspuls och tändpuls i rätt läge, X° före övre dödpunkt. Kommer ingen sådan puls så blir det varken bränslepuls eller tändgnista. Och i logik med detta så är det inget fel på vevaxelgivaren eftersom du kan rullstarta bilen och motorn går. Men det är klart att det kan vara någon glappkontakt eller annat "otyg" som stör.Kopplade ur givaren där uppe vid torpedväggen och startmotorn går runt ändå? äre något special edition på regina eller har ja nå fel? haha, det gula var nog lite mer guldigt och ser mest ut som skydd under isoleringen. hittar inge vaselin i kontakthuset. har 2 bilder här på den skadade isoleringen och kontakthuset. https://gyazo.com/ab8041c0975a3321e88ee27483d3331c https://gyazo.com/f06a8f6cbb68e4ff19d038a1c46459ad
Man kan säkert gissa på att du behöver nya kablar i stället för dina med den skadade isoleringen. Detta oavsett om det är det verkliga felet eller inte. Nu tolkar jag dig som att det är något gult kabelhölje av något slag som du ser? Det finns ett annat ställe också som kan upplevas som "något gult". Det är i skarvkontakten på ledningen från vevaxelgivaren. Där är det vaselin i kontakthuset och det skall vara som ett fuktskydd. Det är väl inte det som du beskriver som "något gult"? I 740 brukar den skarvkontakten sitta uppe på torpedväggen nära höger vindrutetorkare. Om man t.ex har behov av att mäta Ohmvärde på vevaxelgivaren så är det enklast att öppna kontakten där och mäta på stiften. Jag minns inte det aktuella Ohmvärdet, men 200 - 300 Ohm ungefär. Är det noll Ohm så är det kortslutning. Är det oändligt Ohm så är det avbrott.