Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Nu vet jag inget om Regina, men på LH 2.2 och LH 2.4 är det så att om vevaxelgivaren är trasig så startar inte bilen alls. Varken på startmotor eller rullstart. (Startmotorn går runt men det händer inget mer) Det är givaren som skall tala om för styrdatorn i vilket läge som vevaxeln befinner sig för att ge insprutningspuls och tändpuls i rätt läge, X° före övre dödpunkt. Kommer ingen sådan puls så blir det varken bränslepuls eller tändgnista. Och i logik med detta så är det inget fel på vevaxelgivaren eftersom du kan rullstarta bilen och motorn går. Men det är klart att det kan vara någon glappkontakt eller annat "otyg" som stör.
Man kan säkert gissa på att du behöver nya kablar i stället för dina med den skadade isoleringen. Detta oavsett om det är det verkliga felet eller inte. Nu tolkar jag dig som att det är något gult kabelhölje av något slag som du ser? Det finns ett annat ställe också som kan upplevas som "något gult". Det är i skarvkontakten på ledningen från vevaxelgivaren. Där är det vaselin i kontakthuset och det skall vara som ett fuktskydd. Det är väl inte det som du beskriver som "något gult"? I 740 brukar den skarvkontakten sitta uppe på torpedväggen nära höger vindrutetorkare. Om man t.ex har behov av att mäta Ohmvärde på vevaxelgivaren så är det enklast att öppna kontakten där och mäta på stiften. Jag minns inte det aktuella Ohmvärdet, men 200 - 300 Ohm ungefär. Är det noll Ohm så är det kortslutning. Är det oändligt Ohm så är det avbrott.
Kopplade ur givaren där uppe vid torpedväggen och startmotorn går runt ändå? äre något special edition på regina eller har ja nå fel? haha, det gula var nog lite mer guldigt och ser mest ut som skydd under isoleringen. hittar inge vaselin i kontakthuset. har 2 bilder här på den skadade isoleringen och kontakthuset. https://gyazo.com/ab8041c0975a3321e88ee27483d3331c https://gyazo.com/f06a8f6cbb68e4ff19d038a1c46459ad
Användarvisningsbild
av lennarte
reginarexmannen skrev:Kopplade ur givaren där uppe vid torpedväggen och startmotorn går runt ändå? äre något special edition på regina eller har ja nå fel? haha, det gula var nog lite mer guldigt och ser mest ut som skydd under isoleringen. hittar inge vaselin i kontakthuset. har 2 bilder här på den skadade isoleringen och kontakthuset.
Det är en "skärmad" kabel, alltså ett extra skydd mot störningar. Både det att pulserna kan störa men nog framrör allt att inte högspänningen i tändsystemet ska störa pulserna från svänghjulet. Denna kabel har inget med startmotorn att göra utan det är tänd och bränsleboxarna som ska ha den signalen. Angående vaselin i kontakten, jag har inte det i min heller, kanske bara tidigare (eller senare) modeller som har det. Även om det skulle vara bytt givare så borde det vara vaselin i kabeln in i kupén
Användarvisningsbild
av lennarte
reginarexmannen skrev:Kopplade ur givaren där uppe vid torpedväggen och startmotorn går runt ändå? äre något special edition på regina eller har ja nå fel? haha, det gula var nog lite mer guldigt och ser mest ut som skydd under isoleringen. hittar inge vaselin i kontakthuset. har 2 bilder här på den skadade isoleringen och kontakthuset.
Det är en "skärmad" kabel, alltså ett extra skydd mot störningar. Både det att pulserna kan störa men nog framrör allt att inte högspänningen i tändsystemet ska störa pulserna från svänghjulet. Denna kabel har inget med startmotorn att göra utan det är tänd och bränsleboxarna som ska ha den signalen. Angående vaselin i kontakten, jag har inte det i min heller, kanske bara tidigare (eller senare) modeller som har det. Även om det skulle vara bytt givare så borde det vara vaselin i kabeln in i kupén
lennarte skrev:
aha okej, men kan den här givaren på nått sätt bidra till att tändningen inte är tillräcklig? känns som att han inte vill tända ordentligt när startmotorn går runt? eftersom han tänder och går bra när man knuffar igång den? och när motorn är som varmast går det ju med startmotorn, känns alltså som jag har typ nedsatt tändning, någon ide vad det vanligaste kan vara om tändningen inte vill fullt ut typ?
reginarexmannen skrev:
lennarte skrev:
aha okej, men kan den här givaren på nått sätt bidra till att tändningen inte är tillräcklig? känns som att han inte vill tända ordentligt när startmotorn går runt? eftersom han tänder och går bra när man knuffar igång den? och när motorn är som varmast går det ju med startmotorn, känns alltså som jag har typ nedsatt tändning, någon ide vad det vanligaste kan vara om tändningen inte vill fullt ut typ? kan t.ex fel modell på tändstift vara orsaken? för stiften som sitter i är relativt nybytta av förra ägarn
Användarvisningsbild
av lennarte
reginarexmannen skrev:aha okej, men kan den här givaren på nått sätt bidra till att tändningen inte är tillräcklig? känns som att han inte vill tända ordentligt när startmotorn går runt
Nej, inte direkt i alla fall. Det är en svag signal till boxarna för att dom ska veta i vilket läge motorn är. Sedan "behandlas och förstärks" signalen i tändboxen, slutsteget och sist i tändspolen (som på Rex/Regina är sammanbyggt till en enhet). Just tändspole/slutsteg vet jag var problem på en del modeller (2/3/400) med ett liknande system (Franskt?? Chrysler tändsystem). Dom hade problem med tändförstärkare/tändspole enheten. Jag bytte på Svärmors 360 GL -88 redan efter 4000 mil
lennarte skrev:
reginarexmannen skrev:aha okej, men kan den här givaren på nått sätt bidra till att tändningen inte är tillräcklig? känns som att han inte vill tända ordentligt när startmotorn går runt
Nej, inte direkt i alla fall. Det är en svag signal till boxarna för att dom ska veta i vilket läge motorn är. Sedan "behandlas och förstärks" signalen i tändboxen, slutsteget och sist i tändspolen (som på Rex/Regina är sammanbyggt till en enhet). Just tändspole/slutsteg vet jag var problem på en del modeller (2/3/400) med ett liknande system (Franskt?? Chrysler tändsystem). Dom hade problem med tändförstärkare/tändspole enheten. Jag bytte på Svärmors 360 GL -88 redan efter 4000 mil
okej, testade med en annan tändspole utan resultat tyvärr, får
inga felkoder heller
Användarvisningsbild
av lennarte
reginarexmannen skrev: får inga felkoder heller
Genererar det inga felkoder (ibland får man köra någon mil) så är ju felet i någonting som inte kan generera felkoder. d.v.s bränslesidan (pumpar, bränslerelä o,s,v) eller tänd.sidan (nämnda spole/förstärkare, tändstift, kablar, rotor m.m) Eller att startmotorn tar för mycket ström. Allt detta går att mäta men det kräver kunskap om det och verktyg för det och framför allt specifikationer att jämföra med (Volvos Gröna böcker). Hittade en engelsk version om alla tändsystemen, finns säkert på svenska också. kolla med Svenska Volvo 7/900 Klubben annars. Här är länken till en amerikansk sida
http://www.volvotips.com/service-manual ... art-1.html
av Rådlös
Reginarexmannen och LennartE: Jag hade en 245 -92. Det är därifrån mina erfarenheter om vaselin i kontakten kommer. Kontakten i 240 hängde ju gummiinklädd, men "fritt i luften" till skillnad från 700/900-serien där den sitter fästad på torpedväggen. Bilen var redan från början en leasingbil, en av ett 25-tal andra. Så all service och underhåll var utförd av auktoriserade Volvoverkstäder. Vi som körde bilarna gjorde inga "privata ingrepp eller åtgärder" på bilarna. I alla fall var det ingen av jobbarkompisarna som berättade något sådant.
Rådlös skrev:Reginarexmannen och LennartE: Jag hade en 245 -92. Det är därifrån mina erfarenheter om vaselin i kontakten kommer. Kontakten i 240 hängde ju gummiinklädd, men "fritt i luften" till skillnad från 700/900-serien där den sitter fästad på torpedväggen. Bilen var redan från början en leasingbil, en av ett 25-tal andra. Så all service och underhåll var utförd av auktoriserade Volvoverkstäder. Vi som körde bilarna gjorde inga "privata ingrepp eller åtgärder" på bilarna. I alla fall var det ingen av jobbarkompisarna som berättade något sådant.
jahapp nu vill han inte ens rulla igång bara sådär, har ingen gnista på stiften, stiften ser ok ut, vad kan ge dålig dålig tändning och tillslut ingen alls? ska byta rotor imorrn, men känns som vevgivaren men får ju ingen felkod på den

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]