joel80 skrev:VolvoB20 skrev:1,5 kWh per mil på elmätaren, är det 1.0 kWh som når hjulen då, det är ju förluster i laddaren, i batterierna vid uppblandningen, vid urladdningen och i elmotorn och styrelektroniken.
1 kWh / mil och man tar sig 5 mil/ timme (50 km/h i medel vid blandad körning) det innebär 5 kW framdrivning = 6.8 hk
Förbluffande vad lite effekt det behövs för att flytta bilen. Men det är väl samma på en bensin/dieselbil
Vet inte riktigt hur du räknar nu.. Räknar man bort 75-80% av fossilbilars hästkrafter från förbränning ner till hjulen?
1,5kwh förbrukning är det som förbrukas.
Du kan räkna 5-10% förlust vid laddning av batteriet.. lite beroende på vilken hastighet du laddar med och vilken temperatur batteriet har... Inte speciellt mycket.
Om min elmätare hemma har mätt upp 1,5 kWh så kommer det ju att vara förluster på vägen.
1. Lite försvinner i laddaren som reglerar och omvandlar 240/400 volt till bilens batterier.
2. Lite försvinner som värme i batteriet vid uppladdning, ibland behövs tom fläktkylning.
3. Lite försvinner igen som värme när man plockar ut strömmen ur batteriet.
4. Lite försvinner i kraftelektroniken till elmotorn
5. Lite försvinner i värme i elmotorn och transmissionen
6. Lite försvinner för att driva servostyrning, bromsar. Kupefläkt, belysning osv
AV de 1.5 kWh så är det kanske kvar 1.0 kWh vid hjulet som driver bilen framåt.
Det är fascinerade att så lite kraft/energi räcker för att förflytta bilen, det är bara 6.8 hk effektivt vid 50 km/h i medelhastighet
Ännu värre är det med bensinbilen , den drar 2,5 l/h i 50 km/h, Det är hela 25 kWh i den bensinen, men bara 1 kWh behövs ju för att driva samma bil framåt (det är ju ingen skillnad att putta en V90 eller Tesla frammåt) o 24 kWh är förlust.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.