- sön 28 maj 2017, 12:21
IMG_0790.PNG (85.22 KiB) Visad 1609 gånger
Modell V70+S 2003 2.4 Automat, bensin.
Händelseförlopp
Första gången...
1. Kom inte in i bilen med fjärrnyckeln, fick använda nyckeln i dörren.
2. Passagerar dörrar var låsta.
3. Bilen vägrade starta.
4. Intrstumentpanelen var släckt men allt annat fungerade.
5. Kollade larmsäkringen, bilen startade efteråt. Allt fungerade.
En timme efter...under färd 80km/t.
1. Bilen ryckte till 3 ggr.
2. Intrument panelen slocknade. Ingen hastighetsmätare, oljetryck mm.
3. Motorn gick som den skulle.
4. Ac, radio, lampor fungerade.
5. Felkod p0600, p0401. Lost link connection
6. Efter bilen vilat en timme avstängd fungerade det igen.
3 dagar efter...under färd...
2. Instrument panelen slocknade
3. 1000rpm mer
4. Körde med dash command
5. Lost link connection, p0401. Evap emission.
6. Stannade och stängde av och bilen var normal.
1 dag efter...
1. Bytte broms ok höger fram o vänster bak.
2. Bytte bromsslang höger fram.
3. Ny bromsolja plus luftning.
4. Allt fungerade som det skulle t.o.m. Bättre än innan...
5. körde till däckfirman för sprillans nya S-däck. På vägen hem ryckte bilen till en gång precis lagom tills man var hemma
6. Instrumentpanelen la av. Parkerade strax efteråt på hemmaparkeinngen.
1 dag efter det...
1. Färd mot Småland för att hämta frugan, 19mil.
2. Bilen uppträdde normalt i 10mil, sen började den rycka igen.
3. Stannade för lite fika, fortfarande samma problem.
4. Väl i Småland, parkerade och det small till i växellådan eller vid handbromsen.
5. Tcm lost link connection. P0600, p0401, evap emission.
6. Efter lite vila rullade bilen hem igen...normalt...
Dagen efter, shopping i närhetsområde från hemmet...
1. Gick normalt till sista biten, 3 ryck.
2. Instrumentpanel la av igen.
3. Bilen fortsatte rulla med motor, belysning mm. 5km till parkering.
4. Parkerade, och stängde av. Motorfläkten gick på högvarv. Gick in för att handla.
5. Efteråt ville bilen inte starta, trots belysning, matning av ström
6. Instrumentpanelen lyste, larm mm fungerade.
7. Fick bärga bilen.
8. Ringde en pensionerad bilmek. på kvällen, misstanke om jordfel mellan batteri och motor....därav att det small till vid växellådan, handbroms vid parkering.
9. Verkstan Skövde har inte fått igång bilen mer än 2 ggr. Se felsökning nedan.. Där den står just nu, trots ström hela vägen.
10. Ska dra hem från Skövde med släp på onsdag till en mer lokal bonna mekaniker med vida programmet till hands.
Felsökning
1. Jordkabelfel vart börjar jag om det nu small till vid växellådan. Sitter det en jordkabel innan för eller utanpåliggande? Letar efter jordkabel mellan batteri baklucka till motor fram.
2. Alla säkringar är okej. Baklucka grönt, förardörr grönt, bakom ratten Tcm, Ecm säkringar grönt, motorrum grönt.
3. Kabeldragning från plus till startmotor solenoid, startmotorn går runt. Men inte när man drar om nyckeln.
4. Enligt verkstan fick han igång bilen men den la i startspärren efter 2 sekunder.
5. Fick själv i mig ström 3-4 ggr. när jag satt handen på motorn hos bilverkstan som satt dit extrakabel vid solenoid, fast den inte ens var kopplad till plus. Jordfel?
5. Styrboxen? Är det den vänstra eller högra när man står vid motorn och kollar? (För att få fram ev serienummer).
6. Frågat med Fundering på bensinpumpen enligt pensionerad bilmekaniker, alternativt glapp eller jordkabel som gått av.
7. En annan lokal bilmekkare tycker det låter som gasspjället.
8. Den tredje tror på styrboxen. Undrar varför alla säger olika saker....
9. Dragkrokskontakten är utdragen sen länge då det jag hört är vanligt med tjuvström haft problem med den innan.
Vanliga felkoder...
Innan släckning av instrument panel, under ryck.
1. ABS.
2. Tcm lost communication
3. Ecm lost link connection.
4. P0600
5. P0401
6. U0101
Kommentarer För min del låter som den tappar kopplingen mellan något då det "kanske" är glapp. Så fort bilen skakar, svänger eller gupp ^^.
se bild felkod dashcommand. Om jag nu får till det med bilagan
Konstiga är att allt fungerar emellanåt med Ecm Tcm trots rycken under färd
Men att den vägrar starta vette sjuttsingen vad de kan vara, fast startspärren går in, trots nyckeln.
Volvo/ bilia är lite väl kostsamt med tanke på bilens egentliga värde. Om man nu får tag på rätt del för en billig peng hos bildemontering, bildelsbasen, med flera,
Tackar på förhand för svar med hjälp av möjliga felsökningar. Noterar som löst när bilen är väl fixad med detta omständliga problem och den hjälp på felsökning jag kan få.
Ha det gött/
Händelseförlopp
Första gången...
1. Kom inte in i bilen med fjärrnyckeln, fick använda nyckeln i dörren.
2. Passagerar dörrar var låsta.
3. Bilen vägrade starta.
4. Intrstumentpanelen var släckt men allt annat fungerade.
5. Kollade larmsäkringen, bilen startade efteråt. Allt fungerade.
En timme efter...under färd 80km/t.
2. Intrument panelen slocknade. Ingen hastighetsmätare, oljetryck mm.
3. Motorn gick som den skulle.
4. Ac, radio, lampor fungerade.
5. Felkod p0600, p0401. Lost link connection
6. Efter bilen vilat en timme avstängd fungerade det igen.
3 dagar efter...under färd...
2. Instrument panelen slocknade
3. 1000rpm mer
4. Körde med dash command
5. Lost link connection, p0401. Evap emission.
6. Stannade och stängde av och bilen var normal.
1 dag efter...
1. Bytte broms ok höger fram o vänster bak.
2. Bytte bromsslang höger fram.
3. Ny bromsolja plus luftning.
4. Allt fungerade som det skulle t.o.m. Bättre än innan...
5. körde till däckfirman för sprillans nya S-däck. På vägen hem ryckte bilen till en gång precis lagom tills man var hemma
6. Instrumentpanelen la av. Parkerade strax efteråt på hemmaparkeinngen.
1 dag efter det...
1. Färd mot Småland för att hämta frugan, 19mil.
2. Bilen uppträdde normalt i 10mil, sen började den rycka igen.
3. Stannade för lite fika, fortfarande samma problem.
4. Väl i Småland, parkerade och det small till i växellådan eller vid handbromsen.
5. Tcm lost link connection. P0600, p0401, evap emission.
6. Efter lite vila rullade bilen hem igen...normalt...
Dagen efter, shopping i närhetsområde från hemmet...
1. Gick normalt till sista biten, 3 ryck.
2. Instrumentpanel la av igen.
3. Bilen fortsatte rulla med motor, belysning mm. 5km till parkering.
4. Parkerade, och stängde av. Motorfläkten gick på högvarv. Gick in för att handla.
5. Efteråt ville bilen inte starta, trots belysning, matning av ström
6. Instrumentpanelen lyste, larm mm fungerade.
7. Fick bärga bilen.
8. Ringde en pensionerad bilmek. på kvällen, misstanke om jordfel mellan batteri och motor....därav att det small till vid växellådan, handbroms vid parkering.
9. Verkstan Skövde har inte fått igång bilen mer än 2 ggr. Se felsökning nedan.. Där den står just nu, trots ström hela vägen.
10. Ska dra hem från Skövde med släp på onsdag till en mer lokal bonna mekaniker med vida programmet till hands.
Felsökning
1. Jordkabelfel vart börjar jag om det nu small till vid växellådan. Sitter det en jordkabel innan för eller utanpåliggande? Letar efter jordkabel mellan batteri baklucka till motor fram.
2. Alla säkringar är okej. Baklucka grönt, förardörr grönt, bakom ratten Tcm, Ecm säkringar grönt, motorrum grönt.
3. Kabeldragning från plus till startmotor solenoid, startmotorn går runt. Men inte när man drar om nyckeln.
4. Enligt verkstan fick han igång bilen men den la i startspärren efter 2 sekunder.
5. Fick själv i mig ström 3-4 ggr. när jag satt handen på motorn hos bilverkstan som satt dit extrakabel vid solenoid, fast den inte ens var kopplad till plus. Jordfel?
5. Styrboxen? Är det den vänstra eller högra när man står vid motorn och kollar? (För att få fram ev serienummer).
6. Frågat med Fundering på bensinpumpen enligt pensionerad bilmekaniker, alternativt glapp eller jordkabel som gått av.
7. En annan lokal bilmekkare tycker det låter som gasspjället.
8. Den tredje tror på styrboxen. Undrar varför alla säger olika saker....
9. Dragkrokskontakten är utdragen sen länge då det jag hört är vanligt med tjuvström haft problem med den innan.
Vanliga felkoder...
Innan släckning av instrument panel, under ryck.
1. ABS.
2. Tcm lost communication
3. Ecm lost link connection.
4. P0600
5. P0401
6. U0101
Kommentarer För min del låter som den tappar kopplingen mellan något då det "kanske" är glapp. Så fort bilen skakar, svänger eller gupp ^^.
se bild felkod dashcommand. Om jag nu får till det med bilagan
Konstiga är att allt fungerar emellanåt med Ecm Tcm trots rycken under färd
Men att den vägrar starta vette sjuttsingen vad de kan vara, fast startspärren går in, trots nyckeln.
Volvo/ bilia är lite väl kostsamt med tanke på bilens egentliga värde. Om man nu får tag på rätt del för en billig peng hos bildemontering, bildelsbasen, med flera,
Tackar på förhand för svar med hjälp av möjliga felsökningar. Noterar som löst när bilen är väl fixad med detta omständliga problem och den hjälp på felsökning jag kan få.
Ha det gött/
- By UnleashFusion