Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangesvolvo
Modell V70+S 2003 2.4 Automat, bensin.
Händelseförlopp

Första gången...
1. Kom inte in i bilen med fjärrnyckeln, fick använda nyckeln i dörren.
2. Passagerar dörrar var låsta.
3. Bilen vägrade starta.
4. Intrstumentpanelen var släckt men allt annat fungerade.
5. Kollade larmsäkringen, bilen startade efteråt. Allt fungerade.

En timme efter...under färd 80km/t.

1. Bilen ryckte till 3 ggr.
2. Intrument panelen slocknade. Ingen hastighetsmätare, oljetryck mm.
3. Motorn gick som den skulle.
4. Ac, radio, lampor fungerade.
5. Felkod p0600, p0401. Lost link connection
6. Efter bilen vilat en timme avstängd fungerade det igen.

3 dagar efter...under färd...

1. Bilen ryckte till 3 ggr.
2. Instrument panelen slocknade
3. 1000rpm mer
4. Körde med dash command
5. Lost link connection, p0401. Evap emission.
6. Stannade och stängde av och bilen var normal.

1 dag efter...
1. Bytte broms ok höger fram o vänster bak.
2. Bytte bromsslang höger fram.
3. Ny bromsolja plus luftning.
4. Allt fungerade som det skulle t.o.m. Bättre än innan...
5. körde till däckfirman för sprillans nya S-däck. På vägen hem ryckte bilen till en gång precis lagom tills man var hemma
6. Instrumentpanelen la av. Parkerade strax efteråt på hemmaparkeinngen.

1 dag efter det...
1. Färd mot Småland för att hämta frugan, 19mil.
2. Bilen uppträdde normalt i 10mil, sen började den rycka igen.
3. Stannade för lite fika, fortfarande samma problem.
4. Väl i Småland, parkerade och det small till i växellådan eller vid handbromsen.
5. Tcm lost link connection. P0600, p0401, evap emission.
6. Efter lite vila rullade bilen hem igen...normalt...

Dagen efter, shopping i närhetsområde från hemmet...

1. Gick normalt till sista biten, 3 ryck.
2. Instrumentpanel la av igen.
3. Bilen fortsatte rulla med motor, belysning mm. 5km till parkering.
4. Parkerade, och stängde av. Motorfläkten gick på högvarv. Gick in för att handla.
5. Efteråt ville bilen inte starta, trots belysning, matning av ström
6. Instrumentpanelen lyste, larm mm fungerade.
7. Fick bärga bilen.
8. Ringde en pensionerad bilmek. på kvällen, misstanke om jordfel mellan batteri och motor....därav att det small till vid växellådan, handbroms vid parkering.
9. Verkstan Skövde har inte fått igång bilen mer än 2 ggr. Se felsökning nedan.. Där den står just nu, trots ström hela vägen.
10. Ska dra hem från Skövde med släp på onsdag till en mer lokal bonna mekaniker med vida programmet till hands.

Felsökning

1. Jordkabelfel vart börjar jag om det nu small till vid växellådan. Sitter det en jordkabel innan för eller utanpåliggande? Letar efter jordkabel mellan batteri baklucka till motor fram.
2. Alla säkringar är okej. Baklucka grönt, förardörr grönt, bakom ratten Tcm, Ecm säkringar grönt, motorrum grönt.
3. Kabeldragning från plus till startmotor solenoid, startmotorn går runt. Men inte när man drar om nyckeln.
4. Enligt verkstan fick han igång bilen men den la i startspärren efter 2 sekunder.
5. Fick själv i mig ström 3-4 ggr. när jag satt handen på motorn hos bilverkstan som satt dit extrakabel vid solenoid, fast den inte ens var kopplad till plus. Jordfel?
5. Styrboxen? Är det den vänstra eller högra när man står vid motorn och kollar? (För att få fram ev serienummer).
6. Frågat med Fundering på bensinpumpen enligt pensionerad bilmekaniker, alternativt glapp eller jordkabel som gått av.
7. En annan lokal bilmekkare tycker det låter som gasspjället.
8. Den tredje tror på styrboxen. Undrar varför alla säger olika saker....
9. Dragkrokskontakten är utdragen sen länge då det jag hört är vanligt med tjuvström haft problem med den innan.

Vanliga felkoder...

Innan släckning av instrument panel, under ryck.
1. ABS.
2. Tcm lost communication
3. Ecm lost link connection.
4. P0600
5. P0401
6. U0101

Kommentarer För min del låter som den tappar kopplingen mellan något då det "kanske" är glapp. Så fort bilen skakar, svänger eller gupp ^^.
se bild felkod dashcommand. Om jag nu får till det med bilagan
Konstiga är att allt fungerar emellanåt med Ecm Tcm trots rycken under färd
Men att den vägrar starta vette sjuttsingen vad de kan vara, fast startspärren går in, trots nyckeln.
Volvo/ bilia är lite väl kostsamt med tanke på bilens egentliga värde. Om man nu får tag på rätt del för en billig peng hos bildemontering, bildelsbasen, med flera,

Tackar på förhand för svar med hjälp av möjliga felsökningar. Noterar som löst när bilen är väl fixad med detta omständliga problem och den hjälp på felsökning jag kan få.

Ha det gött/
Bilagor
IMG_0790.PNG
IMG_0790.PNG (85.22 KiB) Visad 1611 gånger
av MickeM
Personligen tycker jag du kan glömma gasspjäll och bränslepump som orsak.

Jag gissar på en can-bus störning, eftersom ECM, och TCM (enl felkoder) och även DIM (eftersom den dör) tappar kontakten med varandra.
Det är säkert flera moduler inblandade, men de syns inte med universal OBD-läsare.

Inte många som tar universella koder för transmision. (U xxxxx)

Vad som orsakar CAN-BUS störningen är frågan.....

Jorfel? Möjligt

Dålig kontakt vid batteriet? Kanske

Eftermonterad utrustning, som tex ledlampor, xenon, mm som stör? Kanske

Kabelbrott? Möjligt

Relä som får dålig kontakt pga värme? Kanske

Defekt can-nod? Möjligt, men vilken?

Här måste en Volvo-anpassad felkodsdiagnos göras, där alla moduler kommer till tals.
VIDA / DICE är nog vad som gäller här,(förutom Volvo själva) eftersom VIDA också har felsökningsinstruktioner steg för steg.

Skriv gärna fortsättningen tills det är löst.
Användarvisningsbild
av wissel
Vore riktigt bra med återkoppling från trådskaparen här!
av Mangesvolvo
Tippar på antennringen. Startade på tjuvkoppling plus + solenoid. Startade men la av efter 2 sekunder. men inte för övrigt på den vanliga sättet. har haft problem med larmet som jag dubbelkollat. Kretskortet är bränt i Larmsirenen. Så blir ett byte där med.

Funderar dock på fjärrnyckeln / immob. men den får ju kontakt med systemet. startar dock ej.
av Mangesvolvo
Konstiga är att det inte finns felkoder i odb2. trots att batteriet varit urkopplat ett tag. inte ens srs finns.
Har iaf hållt på hela dagen sen tidig morron med felsökning the classic way, gått igenom..
jordkablar, kontakter, ohm mätning, bränslepump, bränslerail,

Vid 2 sekunders starten, varvade upp. lät som den ska tills den ströps.
av MickeM
Stopp!!!

Kolla jordpunkter? Absolut!

Men löda om ABS box???
Vadå? När kom ABS in i bilden?

ABS hindrar aldrig motorstart!
Defekt antenring kan hindra motorstart, men inte stoppa under färd!

"TCM lost conection" har jag läst i denna tråd. TCM = Transmission Controlle Module, dvs automatlådans kontrollenhet.

Den ev Canbus störningen kan förvisso vara vilken can-nod som helst, (inkl ABS) men eftersom det är en 2003 med den förbättrade BCM-moduen, (inte ABS-modul längre) tvivlar jag starkt.
Löda om dyliga kontrollenheter är endast något för en mycket van lödare med riktiga proffslödgrejer.
En lödkolv/lödpenna och tenn från "vartsomhelst" kan också förstöra en felfri modul, för vilken lödare som helt!

Låt bli dom!, helt enkelt!

Eftersom du fått fram felkoder med P i sifferkombinationen har du inte en Volvospecifik OBD scanner, och kan då bara se universella och översatta märkesspecifika felkoder i motorn, och inte SRS, tex. Felkodsöversättningen misslyckas emellanåt, och exaktheten går förlorad.
Dyrare universalscanners kan också se vissa standard transmisionskoder med samma premisser som för motorn,, men lååååångt ifrån alla koder som är möjliga i resp styrdon.

Du missar alla andra databoxars ev felkoder också.
CEM tex, som är inblandad i det mesta.

Volvokoder börjar med styrdonets förkortning, följt av en kod.
Tex "ECM A10" och betyder då fel i ECM (Engine Controll module) och koden A10.
Utan en "riktig" felkodsläsning i alla styrdon blir detta dyra gissningslekar.....
av chrippa1
Hej.

På min förra bil, s80 -99 så spökade abs så att motorn gick orent,
Och att bilen sen inte startade utan att jag tog bort batteriet en stund.
Åtgärdades genom omlödning av abs-box (jag är förvisso van att löda) samt rengöring
av jordpunkter.
Då batteriets jord satt bak så drog jag också jordkablar mellan jordpunkterna på bilen.

Av det ovan så menar jag att man även kan kika på abs-boxen.

Mvh

Chrille
av Mangesvolvo
Hej igen,
brukar den mobila boxen (mobil enhet) som sitter bakom instrumentpanelen vara parkopplad med larmet? I så fall om den inte finns med så kommer det väl upp en felkod och startspärren går in, eller?

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]