Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangesvolvo
Lång beskrivning först. kortare längre ner. Men allt är sammanfattat vad som är problemet som jag behöver ha hjälp med.
Blir antingen ute låst eller innelåst i bilen. Bytte bromsok på 2 hjul igår men hade monterat en bromsklossen fel. Vände den rätt efteråt.

Men under provturen så fick jag felmeddelandet "Bromsfel stanna bilen omedelbart". fick ett ryck underfärden så slocknade instrumentpanelen. Men motorn rullade. Så körde hela vägen hem. Där dog motorn. Ville inte starta. Så vände bromsklossen. Efter par omstarter så fungerade den igen...

Nästan samma sak hände för 2 veckor sen. Efter Cruisingen i Tidaholm så kom jag inte in i bilen. Efter lite jox kom jag in i den och kollade säkringarna. tydligen visade sig det var nått jox med larmet. Trots att larmsäkringen var hel. Ryckte ut larmsäkringen och tryckte i den igen, då gick den igång som normalt.

går det att koppla ur larmet utan att påverka övriga systemet?
Har plockat ur mobila enheten, som egentligen tillhörde en Mercedes, vet ej om den kan ha göra med den?!

Nyckeln (lock/unlock) fungerade inte när detta hände.
Batteriet ej urkopplat.

Felkoder
P0600
Connection Link error ECM
SRS Airbag standard (om man kopplat ur batteriet, men detta är inte gjort, utan systemet startat om själv).

Klockan är nollställd varje gång.
1-3 Ryck under färd.
Slocknad instrumentpanel
AC fungerar
Motor går
Varningstriangel fungerar ej
Blinkers fungerar ej.
Tutan fungerar ej.
Varselljus enbart.
inga bromsljus.

Verkar som allt är seriekopplat till ECM.
Undrar vart jag skall börja?

I tidaholm drog jag ur ECM säkringen, då slocknade SRS felkoden.
av MickeM
Alla datamoduler är sammanlänkade via CAN nätet.
Bilens interna Internet kan man säga.

Bromsklossen har inget med något av detta att göra. Påverkar inget elektriskt.
Rycken möjligen om den är kraftigt felmonterad, men tvivlar på om det ens är möjligt.

Du behöer en volvoanpassad felkodssläsare för att se srs, abs, larm osv.

Ryck inte säkringar hursomhelst. Det kan skapa underliga fenomen i CAN.

Exakt VAD var avsett för Mercedes?
av Mangesvolvo
Felsökning pågår.

Troligtvis jordfel.

Motorn hackade till 3ggr på motorväg, sen slocknade instrumentpanel. Ingen hastighetsmätare, oljetryck, bensin mätare, förlorad kontroll på hel halvljus, har halvljus o broms ljus, inga blinkers. Alla annat fungerar. bilen fortsatte. Parkerade vid köpcentrum för att handla. Därefter ville bilen inte starta trots all belysning var igång. Startmotor klickade. Verkar vara jordkabel mellan motor och batteri bak som eroderat. Har ju smällt till när jag parkerat en dag. Trddoe det var något annat. Så kanske just den som brände av. Nära växellådan.

Men tyvärr fick bärga bilen. Halvförsäkrad. Och ordna egen hyrbil för att ta mig hem åtminstone.

Inte första gången den hackar till 3 ggr. Så antingen styrboxen, fast den visar ok värden i displayen när den väl gick.. Dock p0401, u0101, p0600, evap emission. Tcm lost link, ecm lost link. Alla säkringar ok. Alla vätskor ok. Inget läckage. Gick dok på högvarv vid parkering. 3000vrpm vid 1000, 86-90 grader, semi start, fick gasa på för att komma upp i hastighet. Batteri 13.7v

Gick normalt imorse.

Pratade med en gammal bil mek. Som bad mig lossa övre kåpan på ratten och kolla säkringboxen för Ecm, Tcm. Som verkade ok. Enligt honom så tyder det på jordkabel. För följdfel är lite osannolikt.

Ska. Be dom kolla jorden på måndag när dom öppnar bilverkstad.
Hoppas det inte blir för dyrt.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]