Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Varje dag ser man att etanolen börjar komma mer och mer, nu ska de bygga en ny etanolfabrik någonstans uppe i sverige. Fler och fler bilmärken hakar på trenden och fler och fler mackar säljer etanol. T.o.m i radioreklamer och tvreklamer blir man mer och mer påmmind att etanolen är ett alternativ som motorbränsle.

Min fråga är dock inte om etanolen är ett hållbart alternativ i miljösynpunkt utan snarare om ni tror att det kommer få någon egentlig genomslagskraft. För jag tror att om det här blir en ordentlig nish så köper man en ny bensinbil idag kan det vara väldigt svårt att sälja den sen när man ska byta bil. För att alla vill ha etanolbilar. Kanske rent av är ett vettigare alternativ att köpa en etanolbil? Speciellt nu när dom snackar om att bensinen ska upp i 20 kr litern.

Vad tror ni?
av anp
Etanol är ett tillfälligt bränsle tror jag.
Bränsleförbrukningen är för hög, och bränsletillgången för låg för en egentlig global satsning. Tillgången på råvara/odlingsmark är för liten också.
Men som ett tillfälligt nischbränsle är det för stunden ett bra alternativ.

Diesel är nog ett bättre kort att satsa på, om vi ser 10-20år framåt i tiden.
Sedan har nog andra alternativa bränslen kommit på bredare (forsknings)front.
av dali
För tillfället så är nog en diesel med partikelfilter bästa alternativet. E85 är - om inget genombrott sker inom framställning - bara en övergångslösning. När/om syntetisk diesel kommer på bred front så finns det lite som talar för att E85 ska överleva. Miljöministern skickade i veckan signaler om att straffskatten på dieselbilar kan komma att ses över och börja beräknas som på bensinbilar, dvs den skulle sänkas kraftigt.

Om du ska köpa en bil och köra med den i 10 år så ska du definitivt inte köpa en ren bensinbil, köp hellre en diesel eller en E85-bil. Om du ska byta igen inom 2-3 år så är det mindre viktigt, men bensin är nog ändå sämsta köpet sett till andrahandsvärdet. Man kan förmodligen få en begagnad bensinbil till bra pris, men driftkostnaden kommer sannolikt bara att stiga i framtiden.

Om 20-25 år så kör vi förhoppningsvis med någon form av vätgasdrivna bilar, antingen direkt eller via bränsleceller. Undrar vad politikerna gör då, när de har haft en budget som byggt på att suga ut varje möjlig krona ur bilisterna ... "för miljöns skull" ... :roll:
Användarvisningsbild
av ER
Varken bensin eller diesel är framtidens bränsle för personbilar, tror också mer på bränsleceller och annan ny teknik, dock tror jag det kommer att finnas flera olika tekniker beroende på vad bilen skall användas till. Tex storstadsbor med korta resor kommer nog att köra eldrivet eller nån form av elhybrid medan landsbyggdsbor har nåt som räcker "lite" länge i körsträcka räknat. Men fram till dess är bensin/E85 melodin då diesel inte riktigt klarar målet trotts lägre förbrukning men partikelproblemen för även hyfsat nya bilar, ser hellre rapsolja som alternativ för dessa fordon pga avsaknaden av bra rening på flertalet dieslar innan partikelfiltret kom till och det behövs ett incitament för att byte av filtret sker när så skall göras för när det är slut/ skall åtgärdas så är den ju lika skitig som äldre dieslar och väldigt lockande för 4:e ägaren att skita i bytet för x antal tusen kr när man ändå inte ser någon positiv effekt av detta i plånboken. Synd att man funderar på att ta bort den nödvändiga straffbeskattningen på dieselbilar, den behövs inte minst på bilar utan partikelfilter och definitift på skitiga 90-talare och 80-talare som spyr ut skit i parti och minut.
av dali
ER skrev:det behövs ett incitament för att byte av filtret sker när så skall göras för när det är slut/ skall åtgärdas så är den ju lika skitig som äldre dieslar och väldigt lockande för 4:e ägaren att skita i bytet för x antal tusen kr när man ändå inte ser någon positiv effekt av detta i plånboken
På samma sätt som det behövs ett incitament så att förare av E85-bilar inte tankar bensin så fort det är några öre billigare per mil än E85. Försäljningen av E85 dök kraftigt när bensinen var billigare (per mil) för ett tag sedan.
ER skrev:Synd att man funderar på att ta bort den nödvändiga straffbeskattningen på dieselbilar, den behövs inte minst på bilar utan partikelfilter och definitift på skitiga 90-talare och 80-talare som spyr ut skit i parti och minut.
Man kan nog (med 99,9999% säkerhet) anta att det bara är på dieselbilar som uppfyller 2005PM som skatten skulle sänkas på, dvs de bilar som för närvarande får 6000 kr i skatterabatt.
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Gillar inte etanol. Går åt ganska mycket rengskog i sydamerika för att ge plats åt sockerrörsplantaget.

Bränsleceller tror jag är framtidens melodi.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Maskirovka skrev:Gillar inte etanol. Går åt ganska mycket rengskog i sydamerika för att ge plats åt sockerrörsplantaget.
En ganska vanlig missuppfattning dessvärre!!! På makren som regnskogen trivs och frodas går det överhuvudtaget inte att odla sockerrör. Rören vill inte växa där helt enkelt. Att man skövlar regnskog beror på att man vill ha mark till boskapsuppfördning så att vi här i Sverige kan njuta av brasiliansk oxfilé!! Sen så råder det väl rätt tvivelaktiga arbetsvillkor för de arma satar som jobbar på sockerörsplantagerna, men på den positiva sidan kan man ju säga att de skördas ekologiskt.. :/

Etanol är ett utmärkt bränsle i dagsläget. Tror dock som de flesta här inte att det är hållbart i längden, men som en interrimlösning är etanol och syntetbränslen det som gäller.

Sen måste jag få komma med lite "gnäll" på hela etanoldebatten (kanske inte just här men i stort) där det klagas på framställning och att den inte är miljöeffektiv, det går mer kolbaserat drivmedel för att framställa än vad man får ut mm. Det man gärna blundar för i sådana diskussioner är ju att olja inte är helt problemfri att få från källa tillden bensintapp vi så gladeligen fyller våra bilar med, men som sagt, det glöms gärna bort......
Användarvisningsbild
av Bosa
Nybbe_gefle skrev:
Maskirovka skrev:Gillar inte etanol. Går åt ganska mycket rengskog i sydamerika för att ge plats åt sockerrörsplantaget.
En ganska vanlig missuppfattning dessvärre!!! På makren som regnskogen trivs och frodas går det överhuvudtaget inte att odla sockerrör. Rören vill inte växa där helt enkelt. Att man skövlar regnskog beror på att man vill ha mark till boskapsuppfördning så att vi här i Sverige kan njuta av brasiliansk oxfilé!! Sen så råder det väl rätt tvivelaktiga arbetsvillkor för de arma satar som jobbar på sockerörsplantagerna, men på den positiva sidan kan man ju säga att de skördas ekologiskt.. :/

Etanol är ett utmärkt bränsle i dagsläget. Tror dock som de flesta här inte att det är hållbart i längden, men som en interrimlösning är etanol och syntetbränslen det som gäller.

Sen måste jag få komma med lite "gnäll" på hela etanoldebatten (kanske inte just här men i stort) där det klagas på framställning och att den inte är miljöeffektiv, det går mer kolbaserat drivmedel för att framställa än vad man får ut mm. Det man gärna blundar för i sådana diskussioner är ju att olja inte är helt problemfri att få från källa tillden bensintapp vi så gladeligen fyller våra bilar med, men som sagt, det glöms gärna bort......
Ursäkta OT-spåret men att det inte är miljövänligt med fossila bränslen ur både framställnings- samt nyttjandesynpunkt är väl de flesta överens om. Men för det så är ju fortfarande inte etanol ett miljövänligt alternativ heller även om det är en smula bättre än bensin och det är väl miljön samt folkhälsan det ska tas hänsyn till och inte ett visst drivmedel. :)

Nu vet jag inte hur korrekt materialet på följande sida är men finns lite läsning där iaf som verkar vettig: http://www.analyskritik.press.se/energi ... energi.htm

Som sagt, sorry för OT.
av anp
Intressant läsning.
Användarvisningsbild
av Jon
Skummade igenom tråden och måste då faktiskt rekommendera filmen "Who killed the electric car"

http://www.imdb.com/title/tt0489037/

För det var ett alternativ långt gånget som dödades till förmån för etanol och vätgasdriften. För ve och fasa om man kan tanka hemma ;)

Ingen propaganda från min sida men den är kul att se, precis som allt annat i debatten om framtidens bränsle.

Om jag dock ska säga något från mitt hjärta så är det...
I stan är avgaserna problemet, och även om saab vill få oss att tro att vi kan suga på avgasröret och känna oss friskare så är det i stort sätt samma skit som kommer ur en etanolbil. Skit som orsakar många hjärtinfarkter, astmatiska anfall, allergier och luftrörsrelaterade problem.

Dock så är väl tanken med en del av vårt kretslopp bättre än i det kretsloppet som tillhörde dinosaurierna.

Men frågan är, varför producera el med vätgas som du måste tanka här och där istället för att köra med el direkt. Mig veteligen så spelas ändå motorljudet upp hifi-systemet för den rätta klangen, då bilarna är välisolerade idag. Så morret från motorn kan vara fejk :)

Bidde långt och jag bidde visst inte så objektiv. Men så kan det vara,

jon

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]