Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
Hej nu är jag tillbaka med problem min a traktor som ej vill starta, gick ut imorse han ville ej starta jag har dåligt batteri men tänkte pula igång den. La i 1an och backade med koppling uppe för att komma ur en massa slask. Rulla ner för en backe men startade ej när jag pulade. (Hade ju jättelite ström typ inget dock)
Motorn är en B230F med ett A block. Inte original motor i alltså.
Vet ej om det kan ha något med det att göra men det har Smällt 2 gånger i drivlinan kändes så, hackadenär det Small snabbt 2 gånger gick till sig efter det. Kollade medbringare och sånt såg ok ut har kört flera mil sen sist det hände också.

Det jag gjort och kollat är:
Gnista finns
Soppa kommer fram till insprutet iallafall
Bytt tändlås
Testat med startgas gick ej
Laddat batteri såklart
Motor varm, stog och Tina i varmt garage några timmar
Jordat om till batteri, motor, insprutet
Kollade fördelarlocket snabbt såg ok ut
Någon som vet vad mer jag kan göra? Kan han få för mycke soppa? Vad ska jag göra isåfall?
Har tyvärr ej någon motorintresserad pappa eller sånt köpte den själv för egna sparade pengar från jobb.
Så klar instruktion vad jag kan testa uppskattas gärna med bilder vart det sitter osv.
Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver B230A med ett B230F insprut. Har du fått med alla givare till insprutet?? Det finns givare både i topplock och block som inte A-motorn har. Vilket F-insprut har du och vilka boxar sitter där? Har du kört med bilen med A-blocket så du vet att den har fungerat i nuvarande skick?? Senare F-motorer har svänghjulsgivare och är det då ett A-block måste svänghjulet bytas, och monteras absolut rätt för att det ska fungera. Det sitter ett relä på expansionskärlet som "styr" spridarna. Det ska ha ström från batteriet och "manöverström" från "tändning på". Nedan ser du ett kopplingsschema för insprutningssystemet LH2.4 (senare modellen). Du kan kolla om du har kablar (ej tändkablarna) ut från fördelaren eller om det kommer kabel från kopplingskåpan under grenröret. Då får vi veta vilket system du har. Just när det gäller sådana här prylar är det bra att ha en intresserad farsa :lol: :lol: men i andra fall är dom bara i vägen :roll:
Min farsa hade lite svårt att låta bli min motorcykel när jag hade en Huskvarna Silverpil i slutet på -60-talet. Själv hade han haft en Rex Roadmaster i början på -50-talet...... Finns det någon idag som vet vad detta är för något??
insprutning LH2,4.gif
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 591 gånger
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Robinaandersson
Testade jorda om insprutet testade imorse då startade den... Men vill tro att han bara blev sur tyck han dra nå otroligt mycke soppa kan ju vara något fel ändå. Något jag borde göra? Bränslefilter? Oljefilter hjälper väll också? Nåt mer som kan göra att han ej slukar så mycke? Vet att de är en a traktor dom drar mycke men hade en förgasare tidigare och den drog betydligt mindre.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du hann visst skriva innan jag skrivit färdigt :lol:
Om du misstänker att den får för mycket bensin, kolla först på bränsletrycksregulatorn. Sitter i änden på bränslerailsen (längst fram) och med en bensinreturslang till tanken. Där sitter även en klen vakuumslang, lossa den vid insuget och sug i den. Smakar det bensin så är den kass, du ska kunna suga i slangen och sätta tungan för så du känner att det blir vakuum kvar. Sedan är det vakuumläck på insugssidan och avgasläck före katalysatorn som kan "störa" lambdasonden så den ger fel signaler till boxen. Alla delar i systemet måste fungera (nästintill) perfekt i ett Lambdastyrt insprutningssystem om det ska fungera bra
av Robinaandersson
lennarte skrev:Du hann visst skriva innan jag skrivit färdigt :lol:
Om du misstänker att den får för mycket bensin, kolla först på bränsletrycksregulatorn. Sitter i änden på bränslerailsen (längst fram) och med en bensinreturslang till tanken. Där sitter även en klen vakuumslang, lossa den vid insuget och sug i den. Smakar det bensin så är den kass, du ska kunna suga i slangen och sätta tungan för så du känner att det blir vakuum kvar. Sedan är det vakuumläck på insugssidan och avgasläck före katalysatorn som kan "störa" lambdasonden så den ger fel signaler till boxen. Alla delar i systemet måste fungera (nästintill) perfekt i ett Lambdastyrt insprutningssystem om det ska fungera bra
Tack så mycket får kolla, tog lös en slang som gick till insprutet trodde de skulle komma soppa där gjorde de ju inte, prövade suga de smakade bensin men kom inget. Ganska säker på att det är returslangen du pratar om den går ner under bilen mot tanken. Efter insprutet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Slangarna till och från sprutet är 10 - 14 mm (ytterdiameter) och slangen till bränsletrycksregulatorn (kallas BTR p.g.a alla bokstäver... :lol: ) från insuget är max 6 mm (vakuumslang). Om du tar loss den grova slangen från BTR till tanken ska det komma ordentligt med bensin när du "kör" på starten, annars kommer det inget. Du har 2 st bränslepumpar, en liten i tanken som fungerar som "matarpump" till den större som sitter under bilen ungefär under förarstolen. Fungerar inte den lilla pumpen i tanken (lyssna under tanklocket när du kör på starten) så funkar inte huvudpumpen när det är mindre än 1/4 tank (kanske ännu tidigare)
av Robinaandersson
lennarte skrev:Slangarna till och från sprutet är 10 - 14 mm (ytterdiameter) och slangen till bränsletrycksregulatorn (kallas BTR p.g.a alla bokstäver... :lol: ) från insuget är max 6 mm (vakuumslang). Om du tar loss den grova slangen från BTR till tanken ska det komma ordentligt med bensin när du "kör" på starten, annars kommer det inget. Du har 2 st bränslepumpar, en liten i tanken som fungerar som "matarpump" till den större som sitter under bilen ungefär under förarstolen. Fungerar inte den lilla pumpen i tanken (lyssna under tanklocket när du kör på starten) så funkar inte huvudpumpen när det är mindre än 1/4 tank (kanske ännu tidigare)
Returslangen från de jag är säker på är btr en "fungerar" det sprutar ut bra med soppa där, dock vakuumslangen som sitter på andra sidan tog jag lös, sög och det smakade bensin. Så kan det vara läge att byta ut btr:en eller vad?
Användarvisningsbild
av lennarte
Robinaandersson skrev:vakuumslangen som sitter på andra sidan tog jag lös, sög och det smakade bensin. Så kan det vara läge att byta ut btr:en eller vad?
Om du inte har vakuumslangen ansluten och startar motorn, då kommer den bensin som e.v läcker igenom inte in i insuget. Då bör motorn gå bättre, och du ser om det kommer bensin i den slangen. I så fall, byt den, den ska vara helt tät mellan "kamrarna"
av Robinaandersson
Vägrade starta idag också, ryckte bränslereläet då starta han direkt på de bensin som låg där, ba snabbt alltså och dog direkt. Så han verkar ju få för mycket soppa...

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]