Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
MartinS skrev:
grammse skrev:
greeeken skrev:
av med hjulet av me bromsoket sen är det bara ta loss klossarna.
Har v70n andra ok mot gamla v70??? för på min lossar man 2 sprintar och drar ut klossarna??????
Bara undrar :D
Ja det är inga sprintar på V70N i allafall.

/Martin
Ursäkta om jag frågade :oops: tänkte bara att om det var den gamla konstruktionen kunde jag vara till hjälp.........
Användarvisningsbild
av MartinS
grammse skrev:
MartinS skrev:
grammse skrev: Har v70n andra ok mot gamla v70??? för på min lossar man 2 sprintar och drar ut klossarna??????
Bara undrar :D
Ja det är inga sprintar på V70N i allafall.

/Martin
Ursäkta om jag frågade :oops: tänkte bara att om det var den gamla konstruktionen kunde jag vara till hjälp.........
Jag menade inget illa, ber om ursäkt om du tog illa upp.

/Martin
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det är väll två sprintar/glidpinnar med skyddslock och en fjäder till klossarna bak och ytterligare två skruvar till bygeln precis som grammse säger eller har jag också fel. :roll: ?:-/
Användarvisningsbild
av forbo
Det sitter två glidpinnar bakom varsitt plastlock som man skruvar ur från insidan av oket (insex 7mm om jag inte missminner mig)

Sen är det bara att peta bort bygeln på utsidan oket, och ev klämma in kolven för att få bort oket lättare.
Användarvisningsbild
av Nexus
MartinS skrev:
grammse skrev:
MartinS skrev: Ja det är inga sprintar på V70N i allafall.

/Martin
Jag menade inget illa, ber om ursäkt om du tog illa upp.

/Martin
Nej du har rätt! jag var ute och cyklade. min gamla v70 har stenålders konstruktion som på gamla 240 där man knackar ut 2 pinnar och sen rycker ut klossarna rakt bakåt.
Mvh Magnus
av Avarage
1.) Bort med hjulet

2.) Bänd försiktigt fjäderbygeln bakåt/utåt så att oket kan löpa fritt.

3.) Ta bort plastlocken BAKOM bromsoken som döljer insexskruv (7mm nycketl = ovanlig).

4.) Lossa insexskruvarna och drag oket frammåt bort från skivan. Bromsklossarna kan nu relativt lätt tas bort utan verktyg.

5.) Lossa bygeln som bromsklossarna löper i. Sitter med 2st. M8 (eller om det är M10) skruv innifrån (melllanstötdämparen och bromsskivan). Tag bort bygeln.

6.) Släpp på handbromsen.

7.) Lossa M6-skruven som håller skivan på plats (sitter mellan hålen för hjulbultarna)

8.) Dra skivan rakt ut. Knacka på den med hammare om den sitter fast.

9.) Smörj in anläggningsytorna på de nya skivorna ex. med kopparpasta(OBS! Se till att inget fett kommer på ytan för bromsbeläggen. Smörj även in glidpinnarna (insex 7mm) med kopparpasta innan montering.

Montering sker sedan i omvänd ordning. Se till att den nya skivan hamnar rätt (dvs. att de genomgående hålen hamnar rätt för gängorna till hjulbultarna innan den lilla M6-skruven sätts fast.

Glöm heller inte att smörja in glidpinnarna (som håller bromsoken) med siloconfett, kopparpasta eller liknande!

Tips! Slipa av några mm högst upp och längst ner på de nya bromsklossarnas fästplatta för att skapa mer utrymme för dem att glida i "bygeln". Är det för tight fastnar dem lätt pga. smuts och rost vilket snabbt sliter bromsskivan alt. gör den skev!

Edit: Tillägg 070711, smörjning glidpinnar

Lycka till!
// Niklas
Senast redigerad av 1 Avarage, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Glidpinnarna skall väl ändå smörjas med siliconfett eller?
Användarvisningsbild
av greeeken
Avarage skrev:1.) Bort med hjulet

2.) Bänd försiktigt fjäderbygeln bakåt/utåt så att oket kan löpa fritt.

3.) Ta bort plastlocken BAKOM bromsoken som döljer insexskruv (7mm nycketl = ovanlig).

4.) Lossa insexskruvarna och drag oket frammåt bort från skivan. Bromsklossarna kan nu relativt lätt tas bort utan verktyg.

5.) Lossa bygeln som bromsklossarna löper i. Sitter med 2st. M8 (eller om det är M10) skruv innifrån (melllanstötdämparen och bromsskivan). Tag bort bygeln.

6.) Släpp på handbromsen.

7.) Lossa M6-skruven som håller skivan på plats (sitter mellan hålen för hjulbultarna)

8.) Dra skivan rakt ut. Knacka på den med hammare om den sitter fast.

9.) Smörj in anläggningsytorna på de nya skivorna ex. med kopparpasta(OBS! Se till att inget fett kommer på ytan för bromsbeläggen. Smörj även in glidpinnarna (insex 7mm) med kopparpasta innan montering.

Montering sker sedan i omvänd ordning. Se till att den nya skivan hamnar rätt (dvs. att de genomgående hålen hamnar rätt för gängorna till hjulbultarna innan den lilla M6-skruven sätts fast.

Tips! Slipa av några mm högst upp och längst ner på de nya bromsklossarnas fästplatta för att skapa mer utrymme för dem att glida i "bygeln". Är det för tight fastnar dem lätt pga. smuts och rost vilket snabbt sliter bromsskivan alt. gör den skev!

Lycka till!
// Niklas
äre inte 6mm?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej det är allt 7mm som gäller.
Användarvisningsbild
av Lilja
Fluffen skrev:Lite överkurs att lufta efter ett bromsklossbyte. :lol:
Överkurs kanske men inte onödigt :wink: Egentligen ska man byta bromsvätska en gång om året eftersom den drar till sig vatten, och kan därigenom ha lite bieffekter som ni säkert själv kan räkna ut.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]