Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Fick idag reda på att volvo har ändrat serviceintervallerna till 2.000 mil på alla taxibilar, iaf dieslarna. Dom påstår att motorerna håller inte för 3.000 intervall!!

Många taxi har fått problem med dieslarna från och med MY-06. Har redan fått byta motor en gång vid 14.500 mil och nu låter den som en fiskebåt igen. Dessutom är bränsleförbrukningen alldeles för hög, snittar 8.5 till 9.5, lugn blandad körning. Bilen har nu gått 22.500. Vet flera här i trakten som fått ny topp efter bara ca 10.000 mil.

Dom har dessutom äntligen insett att det kan vara bra att byta olja i automaten så nu görs det varje 6.000 mil, gjordes aldrig innan. Nån mer som har erfarenhet av krånglande dieslar??
Användarvisningsbild
av Lilja
Nordan skrev:Fick idag reda på att volvo har ändrat serviceintervallerna till 2.000 mil på alla taxibilar, iaf dieslarna. Dom påstår att motorerna håller inte för 3.000 intervall!!

Många taxi har fått problem med dieslarna från och med MY-06. Har redan fått byta motor en gång vid 14.500 mil och nu låter den som en fiskebåt igen. Dessutom är bränsleförbrukningen alldeles för hög, snittar 8.5 till 9.5, lugn blandad körning. Bilen har nu gått 22.500. Vet flera här i trakten som fått ny topp efter bara ca 10.000 mil.

Dom har dessutom äntligen insett att det kan vara bra att byta olja i automaten så nu görs det varje 6.000 mil, gjordes aldrig innan. Nån mer som har erfarenhet av krånglande dieslar??
Existerar lugn blandad körning för taxichafförer? :roll:

Tycker det verkar konstigt faktiskt, vanligtvis brukar motorer må bättre när dom går hela tiden, det är värre när dom går som de flesta privatbilar gör, korta sträckor hela tiden och mycket kallstarter. Tänker inte anklaga något men tror det ligger lite i körstilen med
av Frigge
Nordan skrev:Fick idag reda på att volvo har ändrat serviceintervallerna till 2.000 mil på alla taxibilar, iaf dieslarna. Dom påstår att motorerna håller inte för 3.000 intervall!!

Oljebyte har ingått i Taxiservice länge.
Dock är det många som vill göra en vanlig bruksbilsservice istället då Taxiservice är ngt dyrare.

Problemet med "Fiskebåtsdunket" är att oljan blir sotig av Taxikörning och så lång intervall som 3000 mil, därav ändringen.
Har inte hört talas om att man fått byta motorer pga detta men däremot ventillyftare och tryckare vet jag att man bytt
Användarvisningsbild
av Bosa
Gäller detta bara för dieslar eller gäller det även bensinbilar, eller är det bara för taxibilar det gäller?
av Frigge
Bosa skrev:Gäller detta bara för dieslar eller gäller det även bensinbilar, eller är det bara för taxibilar det gäller?
Bara Taxi Dieslar, Modellår 06-07
Användarvisningsbild
av 58
Jag bytte topp på min Bi-fuel taxi vid 8000 mil så det är inte bara dieselmodellerna.Dålig komp i cylider 1.Det ska tilläggas att jag är ensam förare på bilen och kör lungt och sköter bilen pedantiskt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Oljornas egenskaper är inte bra ända till 3000mil, så är det bara, tyvärr.

/Martin <-- Byter olja var 1000:e mil.
av Frigge
58 skrev:Jag bytte topp på min Bi-fuel taxi vid 8000 mil så det är inte bara dieselmodellerna.Dålig komp i cylider 1.Det ska tilläggas att jag är ensam förare på bilen och kör lungt och sköter bilen pedantiskt.
Det fenomenet har dock inget med olja eller service att göra utan det beror på att dina insugsventiler var slitna.
Problemet med dom var att kvalitèn på insugsventilerna inte var tillräckligt bra och därför byttes allt ut.
Användarvisningsbild
av 58
Frigge skrev:
58 skrev:Jag bytte topp på min Bi-fuel taxi vid 8000 mil så det är inte bara dieselmodellerna.Dålig komp i cylider 1.Det ska tilläggas att jag är ensam förare på bilen och kör lungt och sköter bilen pedantiskt.
Det fenomenet har dock inget med olja eller service att göra utan det beror på att dina insugsventiler var slitna.
Problemet med dom var att kvalitèn på insugsventilerna inte var tillräckligt bra och därför byttes allt ut.
Okej! Så då borde det nya topplocket vara av bättre kvalite och ha en "normal" livslängd då? Hämtade förövrigt just bilen på verkstan efter byte av gasfördelare...för andra gången på 11000 mil.Bilen misstände på ettans cylinder...igen! Dom är generösa på volvo,dom senaste två åren har jag fått en ny bil på garantin!!! Dom har bytt en bit i taget, men ändå!!Nu har garantin gått ut så jag hoppas att det är dom billiga bitarna kvar att byta... :wink:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]