- tis 03 jul 2007, 23:07
#114534
Utgående axel snurrar runt i en hastighet mostvarande 80 km/h
Växellådan kommer då att behöve tvinga upp ingående axel i kanske 11.000 - 12.000 rpm beroende på hur lågt 1an är växlad.
Det är synkringarna i lådan som får ta hela den smällen och det är inte bra för dem.
Sen är det inte säkert att en gammal sliten koppling klarar att övervarva till dubbla maxvarvet, centrifugalkraften på lamellerna kommer ju att blir 4 gånger så stor som vid normalt maxvarv, nitarna kan ge upp och beläggen flyga av.
Att busa är inte samma sak som att misshandla saker i dubbla maxvarvet. Klart sakerna kan pajja, det är ju inte hur överdimmentionerade som helst. Ju mera trimmad och extrem bilen är desto närmare maxgränsen ligger man ju redan vid fullvarv. En F1a kan du knappast varva till mer än vad som är maxgränsen ca 18.000, skulle du dra upp den till det dubbla tillåtna dvs 36.000 rpm så blir det inget kvar överhuvudtaget.
grammse skrev:Fundera lite på hur bilen är byggd en stund. Om du lägger i en alldeles för låg växel, tex 1an i 80 blås så händer följande:dali skrev:Då skulle jag aldrig köpa en BMW M5. :-(O)grammse skrev:kopplingen borde vara anpassad efter motorstyrkan alltså borde den ej ta stryk av liten test av koppling.Man kan ju tycka det, men så är det inte. Fråga ägarna till BMW M5 (E39) om originalkopplingen klarar 400 hk i alla situationer ... det är allmänt känt att man aldrig ska gasa ordentligt i en M5:a innan kopplingen är 100% uppsläppt, annars riskerar du att upp lamellerna går upp i rök.
Låter för jävla trist :( som att inte kunna busa lite utan att vänta sig ett dyrt kopplings byte.
Utgående axel snurrar runt i en hastighet mostvarande 80 km/h
Växellådan kommer då att behöve tvinga upp ingående axel i kanske 11.000 - 12.000 rpm beroende på hur lågt 1an är växlad.
Det är synkringarna i lådan som får ta hela den smällen och det är inte bra för dem.
Sen är det inte säkert att en gammal sliten koppling klarar att övervarva till dubbla maxvarvet, centrifugalkraften på lamellerna kommer ju att blir 4 gånger så stor som vid normalt maxvarv, nitarna kan ge upp och beläggen flyga av.
Att busa är inte samma sak som att misshandla saker i dubbla maxvarvet. Klart sakerna kan pajja, det är ju inte hur överdimmentionerade som helst. Ju mera trimmad och extrem bilen är desto närmare maxgränsen ligger man ju redan vid fullvarv. En F1a kan du knappast varva till mer än vad som är maxgränsen ca 18.000, skulle du dra upp den till det dubbla tillåtna dvs 36.000 rpm så blir det inget kvar överhuvudtaget.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.