Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
grammse skrev:
dali skrev:
grammse skrev:kopplingen borde vara anpassad efter motorstyrkan alltså borde den ej ta stryk av liten test av koppling.
Man kan ju tycka det, men så är det inte. Fråga ägarna till BMW M5 (E39) om originalkopplingen klarar 400 hk i alla situationer ... det är allmänt känt att man aldrig ska gasa ordentligt i en M5:a innan kopplingen är 100% uppsläppt, annars riskerar du att upp lamellerna går upp i rök.
Då skulle jag aldrig köpa en BMW M5. :-(O)
Låter för jävla trist :( som att inte kunna busa lite utan att vänta sig ett dyrt kopplings byte.
Fundera lite på hur bilen är byggd en stund. Om du lägger i en alldeles för låg växel, tex 1an i 80 blås så händer följande:

Utgående axel snurrar runt i en hastighet mostvarande 80 km/h

Växellådan kommer då att behöve tvinga upp ingående axel i kanske 11.000 - 12.000 rpm beroende på hur lågt 1an är växlad.

Det är synkringarna i lådan som får ta hela den smällen och det är inte bra för dem.

Sen är det inte säkert att en gammal sliten koppling klarar att övervarva till dubbla maxvarvet, centrifugalkraften på lamellerna kommer ju att blir 4 gånger så stor som vid normalt maxvarv, nitarna kan ge upp och beläggen flyga av.

Att busa är inte samma sak som att misshandla saker i dubbla maxvarvet. Klart sakerna kan pajja, det är ju inte hur överdimmentionerade som helst. Ju mera trimmad och extrem bilen är desto närmare maxgränsen ligger man ju redan vid fullvarv. En F1a kan du knappast varva till mer än vad som är maxgränsen ca 18.000, skulle du dra upp den till det dubbla tillåtna dvs 36.000 rpm så blir det inget kvar överhuvudtaget.
av varri
Smällar man får ta om man kör med Bajs Mellan Wäxlarna ;)

Usch, nu har ja varit vaken alldeles för länge =)
Användarvisningsbild
av camaro69
I min enfald trodde jag att Forumet var till för hjälpa varandra, med bilvård och felsökning, samt i övrigt stötta varandra vid bilproblem.

Denna tråd innehåller tyvärr bland det stolligaste jag läst på länge.

Skicka i 1:an i hög fart om du törs. Tycker synd om den stackare som råkar ut för ett haveri p g a ett sånt korkat råd. Men man kanske bara ska köra sönder bilar i samband med provkörning.

Trådskaparen är inne på rätt spår att använda 3:ans växel. Men sen spårar det ur med bilplågeri av någon annan "listig förståsigpåare".

Fan i mig pinsamt.

Låt säga att du har din bil till försäljning. Sen kommer någon idiot och skickar i 1:ans växel i 80-90 km/tim, i samband med provkörningen. Bilen går sönder.
Maskinskadegarantin har gått ut.
Vem tar fram plånboken och betalar skadorna?

Lär nog bli en "resa" i tingsrätten som kostar båda parter tid och bekymmer, samt att någon får stå med sluträkningen, om det inte blir förlikning.

Undrar varför en del får byta kopplingar oftare än andra? :roll:
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag bryter tystaden och erkänner att svärfars råd från äldre kritaperioden inte fungerar speciellt bra om man nagelfar det.
Efter att ha ventilerat detta på senaste släktmiddagen så framkom att var han var ute efter att man gör ett MYCKET försiktigt test i låg fart för att höra eventuella missljud. Nu vet inte jag om detta gäller modernare kärror än hans 940 men efter stormen mot detta så tar jag givetvis åt mig av kritiken och ber om ursäkt för ett riktigt dåligt tips. :oops:
Hoppas jag kan gottgöra med den lilla kunskap jag fått ihop under 11års bilkörande ändå.... :-)-)
Senast redigerad av 1 Mattias_F, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
Mattias F.

Du är ursäktad, med hänsyn till din avbön.

:D
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:Mattias F.

Du är ursäktad, med hänsyn till din avbön.

:D
Tror minnsan herr Camaro tände lätt idag :wink: . Nu har vi alla lärt oss att testa ej 1:an i hög hastighet. Inget ont som inte har något gott med sig :D
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]