PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Arne
Det är många som haft problem med Biltemas toppackningar, de tätar helt enkelt inte, alt. att de börjar att läcka igen efter inte allt för lång tid.
av Noise
haha ok, då förstår jag :)
men hur gör man när man byter topppackning på b20?
det ända jag vet är att man ska dra åt med en momentnyckel, men inte hur mycket.
Vilka grejor lär jag montera bort först m.m?
Har ingen verkstadshandbok :cry: nån som har en pdf eller liknande?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Här finns allt du behöver veta för att fixa din kärra :D http://www.volvoamazonpictures.se/

I stora drag:
Töm ut kylvätskan. lossa slangen på toppens baksida.
Ev. sug ur all kylvätska där termostaten sitter om du har nybytt olja.
Lossa grenröret från toppen.
Bort med vipparmsbryggan.
Skallra lös stötstängerna, lyft upp och sortera dom gärna.
lossa topplocksbultarna.

Ny grenrörspackning, "vattenpumpsoringar" tillkommer.
Det går även att låta grenröret sitta kvar på toppen med det blir betydligt bökigare och tyngre.

Slipa gärna in ventilerna och byt ventiltätningarna då toppen ändå är löst.

Borsta block och toppytan ren och torka dom rena (INGA RESTER AV PACKNING FÅR VARA KVAR!) Rengör och anolja topploksbultarna. Momentdra i en cirkel från mitten och ut, först 3 kg sen 6 kg och slutligen 9kg. Varmkör lugnt Typ 10 min och släpp på spänningen på topplocksbultarna och dra sen 9kg igen, klart!
av Noise
idag så tänkte jag köpa packningar, tog och fyllde på vatten och avluftade systemet, när jag sedan körde med bilen blev den inte överhettad :D ,
testade tillochmed att köra ca en mil men bilen blev inte det minsta överhettad.

Betyder detta att jag inte behöver byta topppackning?
det är fortfarande olja i kylaren men inte en droppe vatten i oljan vad jag kan se.
av Volvo_Perka
Jag har köpt sotsatser på biltema till 3 olika bilar och dom har funkat hur bra som helst, kanske jag har haft tur då inte vet jag.

bilarna var:

Ford Taunus 2.0 -79
Volvo 244GL -80 B21
Audi 100 1,8 -87
Användarvisningsbild
av igelkottar
Volvo_Perka skrev:Jag har köpt sotsatser på biltema till 3 olika bilar och dom har funkat hur bra som helst, kanske jag har haft tur då inte vet jag.
Samma här, och det är ett antal bilar på drygt 30år :oops: :lol:
Användarvisningsbild
av niklas gson
Ragnarpe skrev:Om du ändå ska skruva av toppen så tycker jag att du ska vara noggrann och då menar jag att du dels bör slipa av toppen någon hundradels millimeter och dels slipa ventilerna. Visserligen är toppen av gjutjärn men en så pass gammal topp mår inte illa av en liten "avhyvling". Gör du det och samtidigt slipning av ventilerna, (med byte av styrningar och ev. tätningar) så kommer den o hålla länge, troligen längre än blocket. Byt samtidigt skruvarna till toppen och dra med momentnyckel enligt Volvos anvisningar.
inte e det så noga hur mycket du slipar en b20 topp farsan körde folkrace hans värsta topp var planad 12 mm :D sen e det inte så noga på en b20 bara dra vi brukade dra 11 kilo då behövde man inte efterdra någe standard e 9 kilo..byt packning du o dra 11 kilo så e det ok :D
Användarvisningsbild
av niklas gson
igelkottar skrev:
Volvo_Perka skrev:Jag har köpt sotsatser på biltema till 3 olika bilar och dom har funkat hur bra som helst, kanske jag har haft tur då inte vet jag.
Samma här, och det är ett antal bilar på drygt 30år :oops: :lol:
samma här köpte renoverings sats på biltem förut då ingick även lager gick hur bra som helst.. :D förstår inte varför så många e så negativ mot biltema tycker dom har bra grejer..oftast e det den mänskliga faktorn o slarv av dom som monterat ihop det som rår för att grejerna inte håller...
Användarvisningsbild
av Hasse63
Har du olja i kylaren så är inte toppackningen som den skall vara,kör du så kan sprikan i packningen bli större och tillslut så kan du ha vatten i oljan.

Att dra 11kg med standard kvalite på topplocksbultarna ska man inte göra då de kan gå av och få ur en bult i blocket kan bli problem.

Dra som jag skrev tidigare eller klicka på länken så kan du läsa hur du ska gå till väga, och lyssna inte på folkraceåkare :D De gasar tills det rasar.

Varför chansa med biliga packningar då flera personer på olika forum har fått kylarvattnet direkt i tråget då de dragit åt toppen å b20. Några av dom har beskrivit hur du gått till väga och de har inte gjort något fel då de byt på B20..Andra packningar till andra märken och modeller kanske funkar. Jag rekomenderar då Elring vilket är samma som Volvo själva använde/r, finns på "alla" bildelsaffärer :wink:

niklas gson
Plana 12 mm :shock: Hur gjupa förbräningrum hade han kvar då? enligt mina beräkningar hade han en ½mm gjupa förbränningsrum då. Du kanske rent av slant du på tangentbordet eller byggde din far en diesel av motorn för cylindertrycket/kompet lär ha hamnat på 25kg och ventilerna lär ta i kolvarna. :lol:

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]