CarMan skrev:dormen1 skrev:jag har kört på 75-80% i över ett år utan några problem med min 850 GLT.
men visst sparar man ett par kronor milen!
du kan ju söka lite på lite olika forum (jag orkar inte dra allt igen) så inser du snart att du inte ska blanda såkraftigt, eller sluta helt.
hur kan du tjäna en enda krona/ mil? du åker ju bland anat på att byta olja o filter oftare!
men du nu börjar det bli lite krångligt här nu med varningarna..
först av allt..
Ventilerna i motorerna är domsamma
ventilsätena är domsamma
SLANGAR är domsamma.. men enligt volvo löses dom upp. Enligt slangtillverkaren så klarar dom etanol utan problems och SÄLJS FÖR etanol på eftermarknaden. Förklara det?
I övrigt så spridarna klarar det hela med glans. dock finns alltid risk för oxidering av ämnen som finns i bensinen.
Problemet är motoroljan som ska bytas oftare och som i övrigt om man nu kör korta sträckor blir ättiksyra fylld. Så korta intervaller på oljan alltså.
Bilar för Etanol har en ädelstålstank för risken för statisk elektricitet.
Bilar för blandtankning har ädelstålstanken OCH Två pumpar så att det blandas kontinuerligt i tanken.
Att volvo valt att köpa fords motor till etanolen är för att dom kommit längst i reningen av densamma. Ford valde motsvarande turbofemman för att volvo kommit längre med den som renad turbomotor ..
Vad gäller att tjäna bränslepengar så är det hugget som stucket..
Energi innerhållet är som bekant lägre.. tändningen går upp för att kompensera. Dom som tjänar är dom som kör chippade turbobilar eftersom laddtrycket kan hållas högre. Att tjäna pengar på nåt annat än blandtankning tror jag inte på. Inte förräns man har programvara i bilen som nyttjar det etanolen ger.